سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس؛

در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گذشت؟؛ جنجال بر سر ماهیت فراکسیون

موافقان و مخالفان سیدجواد ساداتی‌نژاد چه گفتند؟ / ماجرای انتقاد نماینده ملایر از نماینده خرم‌آباد چه بود؟

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر امروز دوشنبه 1 شهریور صلاحیت سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم را بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۲۰۹۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گذشت؟؛ جنجال بر سر ماهیت فراکسیون

در جلسه نوبت عصر امروز دوشنبه 1 شهریور مجلس شورای اسلامی، صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گزارش این کمیسیون از نتایج بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی را برای نمایندگان قرائت و اعلام کرد که این کمیسیون با برنامه‌های سیدجواد ساداتی‌نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی موافق است.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظر و دلایل خود را درباره موافقت یا مخالفت با وزیر پیشنهادی به شرح زیر بیان کردند.

ویس کرمی، مخالف: برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی اغراق‌آمیز است/ متأسفانه سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در حد فراکسیون آب مجلس است

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: امروز کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور است چرا که 26 درصد صادرات غیر نفتی کشور، 20 درصد اشتغال، 85 درصد غذای کشور، 11 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است این در حالی است که علیرغم تحریم‌ها، رشد 4 درصدی در کشاورزی داشته‌ایم لذا کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور در حال و آینده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 92 هزار نیروی انسانی در وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کنند و در جهاد کشاورزی و سازمان‌های وابسته 859 وظیفه حاکمیتی و تصدی‌گری وجود دارد این در حالی است که به یقین نظارت پیشینی از نظارت پسینی بهتر است بنابراین نباید فضای مجلس را آنقدر سنگین کرد که نتوان وزیر تأیید نشده را نقد کرد.

وی افزود: حیطه‌های بسیار گسترده‌ای مانند شیلات، منابع طبیعی، مراتع، جنگل‌ها، آبخیزداری، صنایع تبدیلی، دامپزشکی و ... تنها مثال‌هایی از این وزارتخانه‌ عریض و طویل هستند که نیاز به ساماندهی دارند اما کسی می‌تواند چنین وزارتخانه‌ای را اداره کند که چند خصوصیت شاخص داشته باشد: 1- در علم و تخصص سرآمد باشد، 2- زوایای مخفی جهاد کشاورزی را بشناسد و 3- دارای برنامه واقع‌بینانه و علمی باشد.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه گردش مالی در جهاد کشاورزی به نفت پهلو می‌زند، گفت: دکتر ساداتی‌نژاد باید خود را در 3 توانمندی فوق به مجلس ثابت کند؛ این در حالی است که رزومه ایشان در حوزه کشاورزی بسیار معمولی است و همانند آقای ساداتی نژاد در استان‌های مختلف صدها نفر وجود دارند، با همین تحصیلات، تجربیات و البته پژوهش بیشتر.

ویس کرمی افزود: جهاد کشاورزی با دارا بودن 859 وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری، مسئولیت سختی را بر دوش متصدی آن می‌گذارد بنابراین هر کسی این فضا را نشناسد سرش کلاه می‌رود و مدیریتش خواهند کرد؛ بنابراین معتقدم با این میزان گستردگی وزارتخانه و شناخت اندکی که ایشان دارند نمی‌توانند جلوی فساد و رانت موجود در مرغ، تخم مرغ، بذر، نهاده و ... را بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: متأسفانه سوابق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در حد فراکسیون آب مجلس است، این نوع فراکسیون‌ها در مجلس زیاد هستند که باید بگویم در 40 سال گذشته چه خدمتی به مردم کرده‌اند؛ در واقع عملکرد فراکسیون‌ها مهم است، فراکسیون یعنی چند نفر یک جایی را امضا می‌کنند و هیأت رئیسه تشکیل می‌شود بنابراین نباید مردم را گول بزنیم، بنا بود شفاف باشیم.

متأسفانه حرفی را در مجلس رواج داده‌اند مبنی بر اینکه اجازه دهید همکاران ما در مجلس با رأی بالا به دولت بروند، این حرف دهان به دهان می‌چرخد اما این گذاره مبنی بر کدام دلیل و برهان و تجربه عقلی و شرعی است در حالی که در آیین‌نامه داخلی مجلس اصل بر عدم پذیرش استعفای نماینده است، این چه فشاری است که همکاران وارد می‌کند که مخالف صحبت نکند

وی ادامه داد: 5 سال نمایندگی که عمدتا در کمیسیون آموزش بوده، معاونت پارلمانی وزارت علوم، معاونت دانشجویی دانشگاه شهرکرد و ریاست دانشگاه کاشان به عنوان رزومه آقای ساداتی نژاد چه ربطی به کشاورزی دارد، اگرچه ایشان عضویت کوتاه مدت در جهاد کشاورزی داشته اما می‌توان تنها سابقه مفید وی را معاونت آبخیزداری شهرستان کاشان در دهه 70 دانست.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اظهار کرد: جالب است که آقای ساداتی نژاد دکترای خود را از یک دانشگاه در شهر مسکو که جزء صد دانشگاه برتر دنیا است، اخذ کرده اما ایشان در حوزه آب برنامه ای ارائه نکرده است. همچنین در زمینه مهار آب‌ها که از کشور خارج می‌شوند، حفاظت از منابع و آب ژنتیک و تهیه اطلس زیست بوم کشور، برنامه ندارد.

ویس کرمی تصریح کرد: یکی از افتخارات ایشان دو طرح امنیت غذایی و سنددار کردن زمین‌های کشاورزی است که البته طرح امنیت غذایی هنوز تصویب نشده و طرح دوم نیز پس از چندین بار رد شدن، طی یک پیشنهاد نجات پیدا کرد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه تحولی وزیر پیشنهادی کشاورزی اغراق‌آمیز است، گفت: به عنوان مثال ایشان در برنامه خود آورده است که تولید کلزا که اکنون 380 هزار تن است را به 5 برابر و سویا را به 8 برابر خواهد رساند. همچنین کشت آبی 4.4 میلیونی را به 10 میلیون برساند که این برنامه‌ها بیشتر شبیه معجزه است، آیا با یک جستجوی ساده نمی‌توان چنین برنامه‌ای را نوشت؟ در حالی که باید گفت چنین برنامه‌ای به آسانی قابل دسترسی نیست.

وی تصریح کرد: متأسفانه حرفی را در مجلس رواج داده‌اند مبنی بر اینکه اجازه دهید همکاران ما در مجلس با رأی بالا به دولت بروند، این حرف دهان به دهان می‌چرخد اما این گذاره مبنی بر کدام دلیل و برهان و تجربه عقلی و شرعی است در حالی که در آیین‌نامه داخلی مجلس اصل بر عدم پذیرش استعفای نماینده است، این چه فشاری است که همکاران وارد می‌کند که مخالف صحبت نکند.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: آیندگان در مورد رفتار ما صحبت خواهند کرد، امیدوارم مجلس یازدهم از این آزمون سربلند بیرون آید.

واکنش نماینده ملایر به اظهارات نماینده خرم‌آباد

احد آزادیخواه در ادامه این صحبت‌ها در تذکری با استناد به ماده 75 آیین‌نامه داخلی در پاسخ به اظهارات نماینده مردم خرم آباد در مجلس گفت: آقای ویس کرمی در میان صحبت‌های خود تلویحاً نکته‌ای را بیان کرد مبنی بر اینکه اگر نمایندگان به شوخی هم به وزرای پیشنهادی رأی دهند، در قیامت به صورت جدی موآخذه خواهند شد.

وی ادامه داد: در دفاع از حقوق همکاران خود باید بگویم که آنها از ساعت 6 الی 7 صبح در مجلس مستقر شده و تا ساعت 19 و گاهی تا پاسی از شب برای دقت بیشتر، تأمل، مراقبت و عدم ارائه رأی اشتباه جلسات خود را برگزار می کنند. اینکه همکاری این موضوع را به شوخی بگیرد، جفا به وکلای ملت و نمایندگان است. این نمایندگان با رأی ملت به مجلس آمده‌اند و بی‌حرمتی به آنها در حقیقت بی‌حرمتی به رأی مردم است.

نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم تصریح کرد: نماینده مردم خرم آباد همچنین در سخنان خود به نوعی جایگاه فراکسیون‌ها را در مجلس تنزل دادند، در صورتی که وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم بیشتر در جلسات این فراکسیون‌ها حضور یافته‌اند و فراکسیون‌ها جلسات خود را خارج از ساعات اداری و ساعت 6 یا 7 صبح برگزار کرده تا خدمتی به کشور انجام دهند، بنابراین نباید فراکسیون‌ها را اینگونه مورد خطاب قرار داد.

آزادیخواه در بخش دیگری از تذکر خود اظهار کرد: با افتخار دو دوره است که نماینده مجلس هستم و آیین نامه داخلی مجلس به من اجازه حضور و عضویت در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست را داده است. من تحصیلات حوزوی دارم و با تمام وجود به طلبه بودن خود افتخار می‌کنم، البته تحصیلات دانشگاهی نیز دارم و در مقطع دکتری تحصیل کرده‌ام. همچنین آزمون و کنکور داده‌ام و ذره‌ای از رانت استفاده نکرده‌ام.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس یازدهم تصریح کرد: ویس کرمی پزشک است و مسلماً باید در کمیسیون بهداشت حضور می‌یافت، اما با اجازه‌ای که آیین‌نامه داخلی مجلس به نمایندگان داده، وی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری حضور یافته است، بنابراین مواردی که خلاف آیین نامه نیست را نباید به نحوی القا کرد که خلاف قانون جلوه داده شود و به همکاری بی‌حرمتی نشود.

وی ادامه داد: ساداتی‌نژاد نه به تبلیغ و نه به تخریب من نیاز دارد، همکاران، وی را می‌شناسند و تصمیم خود را نیز تاکنون گرفته‌اند و آنچه را که خدا کمک کند، اتفاق خواهد افتاد.

نماینده مردم ملایر در مجلس خطاب به قالیباف رئیس جلسه گفت: براساس قانون، اگر نماینده‌ای با دریافت رأی اعتماد عضو کابینه دولت شود، دیگر نیازی به ارائه استعفا ندارد، بنابراین نمایندگان با توجه و دقت بیشتر به حقوق نمایندگی، به نمایندگی از ملت عزیز ایران اسلامی حرمت بگذارند.

کوهساری، موافق: از ابتدای انقلاب تاکنون کدام وزیر را سراغ دارید که بر تمام حوزه‌های تخصصی خود مسلط باشد؟

غلامعلی کوهساری در در دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: آقای ساداتی نژاد معرف حضور همه نمایندگان بوده و اگر امروز من از وی حمایت می‌کنم علت آن حمایت از بخش کشاورزی است.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که از ابتدای انقلاب تاکنون کدام وزیر را سراغ دارید که بر تمام حوزه‌های تخصصی خود مسلط باشد، افزود: آقای ساداتی‌نژاد در حوزه آب، مرتع داری، شیلات، زراعت و دامپزشکی تخصص دارد. هرکس به عنوان وزیر انتخاب شود فقط در یک یا دو حوزه متخصص است اما آقای ساداتی نژاد قابلیت مدیریت در حوزه‌های مختلف را دارد. وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در حوزه علمی و دانشگاهی در یکی از بزرگ ترین دانشگاه های کشور مسئولیت داشته است. آقای ساداتی نژاد به دنبال ارتباط حوزه دانشگاهی و بخش کشاورزی است.

کوهساری از مخالفان ساداتی نژاد درخواست کرد حداقل یک بار برنامه‌های 67 صفحه‌ای وزیر پیشنهادی را مطالعه کنند. با وجود تحریم‌هایی که کشور ما با آن درگیر بود اما رشد اقتصادی در بخش کشاورزی طی سالیان گذشته مثبت بوده که این مسئله نشان از قابلیت های بالای بخش کشاورزی دارد.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: طی 40 سال گذشته بخش کشاورزی با بی‌مهری‌های بسیاری مواجه بوده اما توانسته 80 درصد امنیت غذایی کشور را تامین کند. امروز بیکاری یکی از معضلات به ویژه در میان قشر جوان است که در حال حاضر 4.5 میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی فعال هستند. انتخاب وزیر جهاد کشاورزی در مقطع کنونی یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها به شمار می‌آید. سوابق آقای ساداتی نژاد نشان می‌دهد که او کاملا با این حوزه آشنا بوده و سفرهای نظارتی وی به نقاط مختلف کشور شناخت دقیقی از ظرفیت‌های کشاورزی سراسر کشور به وی داده است. در برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به چالش‌ها و برنامه‌ها اشاره شده که با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام تدوین شده است. افزایش بهره وری آب نیز یکی از برنامه‌های اصلی وزیر پیشنهادی بوده که در شرایط خشکسالی بسیار اهمیت دارد.

کوهساری تعامل وزارت جهاد کشاورزی و نیرو را در مقطع کنونی بسیار ضروری برشمرد و گفت: حفاظت از خاک و اجرای برنامه‌های آبخیزداری نیز یکی از برنامه‌های آقای ساداتی نژاد بوده که با نگاه به برنامه‌های وی درمی‌‍یابیم که نکات مهم این حوزه در این برنامه دیده شده است. در برنامه 67 صفحه‌‍ای وزیر جهاد کشاورزی انطباق بالایی با اسناد بالادستی وجود دارد که 50 درصد از این برنامه منطبق و 40 درصد آن همسو است و هیچ موردی مغایر با اسناد بالادستی وجود ندارد.

نوروزی، موافق: ساداتی‌نژاد دغدغه دامداران و کشاورزان را دارد

رحمت الله نوروزی هم در در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: امروز همه تشکل های بخش کشاورزی و بدنه وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور و تمام خطه های دارای کشاورزی مانند گیلان، مازندران، گلستان و... از انتخاب هوشمندانه دکتر ساداتی نژاد بسیار خرسند و راضی هستند، چرا که ایشان دارای تخصص و تعهد هستند.

نماینده مردم علی آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای ساداتی نژاد با اهتمام جدی برای راه‌اندازی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی خدمت بزرگی را در سال حمایت از تولید به کشور انجام داد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تا ساعت 10 شب در کمیسیون کشاورزی مجلس در حال تلاش در جهت حل مشکلات موجود است، افزود: برگشت قانوع انتزاع یکی دیگر از تلاش های آقای ساداتی نژاد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در جریان بررسی بودجه سال 1400 جلسات مکرری را با حضور مسئولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو داشتیم که ثمره آن پیش بینی 27 هزار میلیارد تسهیلات برای بحث تولید و اشتغال، 4 هزار میلیارد برای بیمه کشاورزی، 20 هزار میلیارد بودجه محرومیت‌زدایی برای روستاها با راهنمایی آقای ساداتی‌نژاد بود.

نوروزی با بیان اینکه آقای ساداتی نژاد در تلاش برای استفاده از تمامی ظرفیت ها و متخصصان است، گفت: یکی از نگرانی های اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از دست دادن ایشان است، چرا که وزیر پیشنهادی در سال گذشته جلسات متعددی را با وزرای جهاد کشاورزی و صمت برای موضوعاتی مانند کمبود تخم مرغ، مرغ، سم، کود، نهاده ها و... انجام داد. همچنین وی دغدغه حمایت از دامداران، منابع طبیعی، کشاورزی و ... را دارد.

اعتراض به انصراف مخالفان از ایراد سخنرانی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

صالحی: موافقت و مخالفت با وزرا تبدیل به سهم خواهی منطقه‌ای نشود/سهم خواهی به دور از شأن نمایندگی است

حسین محمدصالحی دارانی در در جریان بررسی صلاحیت جواد ساداتی‌نژاد در تذکری اظهار داشت: فرصت موافقت یا مخالفت با وزرای پیشنهادی در جلسه رأی اعتماد نباید تبدیل به سهم‌خواهی منطقه‌ای شود، ما نمایندگان ملت هستیم و سهم خواهی به دور از شأن نمایندگی است.

نماینده مردم فریدن و چادگان، فریدونشهر، بوئین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی در تذکری ناظر بر مواد 111 و 204 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی خطاب به هیات رئیسه گفت: در قرعه کشی موافقان و مخالفان باید ترتیبی اتخاذ شود تا کسانی که یک بار نامشان از قرعه خارج می‌شود در دور بعد حذف شوند تا نوبت به سایر نمایندگان نیز برسد و اگر این تذکر درست نیست پس چرا در تذکرات خارج از دستور کسی که یک بار تذکر می‌دهد در چند جلسه علنی فرصت تذکر از او گرفته می‌شود.

موافقان برنامه وزیر پیشنهادی در صورت انصراف مخالفان هم باید اظهارنظر کنند

سیدکاظم دلخوش اباتری هم در تذکری به استناد ماده 204 آئین نامه داخلی مجلس گفت: در ادوار گذشته براساس ماده 204 آئین نامه اگر مخالف وزیر پیشنهادی اظهارنظر نمی‌کرد موافق نظر خود را اعلام می‌کرد لذا برداشت از قانون اینگونه نیست که اگر مخالفی نباشد موافق حق صحبت کردن نداشته باشد.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم افزود: در آئین‌نامه داخلی مجلس به صراحت چنین موضوعی نیامده لذا هیات رئیسه در این خصوص توضیح دهد.

دفاع وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی از سوابق و برنامه‌های خود

ساداتی‌نژاد: ایران باید اقتدار غذایی در خاورمیانه را داشته باشد/تدوین ۲۵ راهبرد برای رفع چالش های بخش کشاورزی/ امنیت غذایی امروز اولویت اول ما بوده و در دولت‌ها هیچ اولویتی بالاتر از اولویت تأمین غذای مردم نیست/ برنامه‌ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده است

سیدجواد ساداتی‌نژاد در در دفاع از برنامه‌های خود، در ابتدا از اعتماد رئیس جمهور و رئیس و نمایندگان مجلس به دلیل حمایت یک سال و نیم خود از بخش کشاورزی تقدیر و عنوان کرد: مجلس یازدهم نشان داد که مجلس حامی کشاورزان کشور بوده و امیدوارم این نگاه تا پایان مجلس یازدهم ادامه پیدا کند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: کاری که نمایندگان مجلس در تعیین شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی انجام دادند، برای رفع درد 40 ساله کشاورزان بود. قانون امنیت غذایی نیز که در دستور کار مجلس بوده، برای رفع دغدغه‌های کشاورزان است و بسترساز یک تحول در این حوزه به شمار می آید.

ساداتی‌نژاد همچنین از مخالفت مهرداد ویس کرمی تشکر و اظهار کرد: کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است و تأمین امنیت غذایی به عهده دولت‌ها است و این مسئله در قانون اساسی کشورها و حتی کشور ما نیز آمده است. امنیت غذایی امروز اولویت اول ما بوده و در دولت‌ها هیچ اولویتی بالاتر از اولویت تأمین غذای مردم نیست.

وی با بیان اینکه امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقاء پیدا کرده است، گفت: امروز کشورها به دنبال رسیدن به اقتدار غذایی هستند و این اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی، دو مولفه از اقتدار ملی تعریف می‌شود لذا برای رسیدن به اقتدار غذایی در دنیا رقابت وجود دارد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای اینکه اقتدار غذایی ایجاد شود، ما به اقتدار کشاورزی نیاز داریم. محصولات کشاورزی تولیدکننده امنیت غذا بوده اما در شرایط فعلی ما در چه جایگاهی قرار داریم.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ما در وضعیت خوبی در حوزه منابع انسانی و منابع طبیعی به سر می‌بریم به آماری از حوزه کشاورزی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر کشورمان دارای 84 میلیون هکتار مرتع، 14 میلیون هکتار جنگل، 120 میلیون واحد دامی، 38 میلیون هکتار اراضی دارای شرایط کشت، 18 میلیون هکتار زمین در حال کشت، دو هزار و 700 کیلومتر مرز آبی با ظرفیت فوق العاده شیلاتی است.

وی افزود: همچنین 11.6 درصد تولید ناخالص داخلی از کشاورزی و 19 درصد تولید ناخالص داخلی ما از بخش کشاورزی و 19 درصد اشتغال کشور نیز از حوزه کشاورزی بوده و 20 درصد صادرات غیر نفتی نیز از همین حوزه نشأت می‌گیرد ضمن اینکه از همین حوزه 4.5 میلیون نفر بهره‌بردار در حوزه کشاورزی وجود دارد و 10 هزار محقق و هیأت علمی نیز در کنار جمع کثیری دانش‌آموخته در این حوزه حضور دارند و این ظرفیت حوزه کشاورزی ما است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه ما در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا می‌توانیم دارای اقتدار غذایی باشیم، تأکید کرد: متأسفانه امروز با وجود این ظرفیت‌های بی نظیر اقتدار منطقه را در دست نداریم و باید به جایگاه خودمان در حوزه جنوب غرب آسیا بازگردیم.

ساداتی‌نژاد افزود: برای اقتدار کشاورزی ما به تحول در حوزه کشاورزی نیاز داریم. برنامه‌ای که در دولت سیزدهم برای وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نگاشته شده لذا طرح تحول کشاورزی با رویکرد تحولی با استفاده از تمام ظرفیت‌ها تدوین شده است.

وی ادامه داد: در برنامه پیشنهادی 16 چالش بخش کشاورزی شناسایی شده و بر اساس آن و بر مبنای تفکر سیستمی 25 راهبرد ارائه شده است که البته پذیرای نقد همه کارشناسان در این حوزه هستیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه 4 اصل در این برنامه حاکم است که اصل نخست آن شعار همه با هم که شعار جهاد کشاورزی است، نامگذاری شده، گفت: تلاش داریم با همین شعار شرایط را برای توزیع عادلانه امکانات و توسعه کشاورزی پیش ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار