آیین روز عاشورا در شهرستان بن

بن(پانا)- شهرستان بن، واقع در استان چهارمحال و بختیاری آیین پرشوری را در ماه محرم دارد.

کد مطلب: ۱۲۰۸۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
آیین روز عاشورا در شهرستان بن

شهرستان بن که به حسینیه چهارمحال وبختیاری مشهور است با توجه به آیین هایی که در ماه محرم دارد هرساله در ده روز اول محرم، عزاداری پرشوری دارد.
مردم شهرستان بن با عشقی که نسبت به امام حسین در دل دارند با به تن کردن لباس های مشکی و سیاه پوش کردن شهر این ده روز را به زنجیر زنی، سینه زنی، نوحه خوانی، تعزیه خوانی و... می پردازند که در این روزها شهر حال و هوایی اندوهگین به خود می گیرد و در ماتم فرو می رود.
نوجوانان و جوانان که این مراسم را از اجداد خود آموخته اند با شور و اشتیاق ارادت خود را به امام حسین(ع)و یارانش ابراز می کنند.
در روز تاسوعا جوانان با شور بیشتری به عزاداری می پردازند و در ساعات پایانی شب عاشورا جوانان با حمل علم ها به سمت دریاچه گرداب این شهر می روند و با فرو بردن سر علم ها در آب چشمه دریاچه یاد و خاطر حضرت ابوالفضل(ع) را زنده نگه داشته و معتقدند این کار، سال پر آب و پرخیر و برکتی را خواهند داشت و با شب زنده داری و احیا در این شب به خواندن زیارت عاشورا و قرآن مشغول می شوند و نماز صبح را به جماعت برگزار می کنند و بعد از آن با پخش نذری هایی از جمله حلیم، شیربرنج، شیر، چای، نان و پنیر و ...از آنان پذیرایی می شود.
سپس به سمت شهر حرکت می کنند که در ورودی شهر و میدان میرزا حبیب دستان افراد دیگری به آنان می پیوندند که ابتدا علمداران حرکت می کنند و پشت سر آنها سینه زن ها و گل زن ها با نوحه خوانی به حرکت خود ادامه می دهند که در طول مسیر نیز از عزاداران پذیرایی می شود.
صدای نوحه و عزاداری در این روز همه جای شهر را فرا می گیرد و مردم با شنیدن صدای این قافله گروه گروه به آنها ملحق می شوند.
در مسیر حرکت مقابل خانه‌ سادات لحظه ای توقف می کنند و ارادت خود را به سادات با دادن شعارهایی همچون(سینه زنان آمدیم آقا سلام العلیک و ما گل زنان آمدیم آقا سلامُ علیک) ابراز می‌کنند.
برای تهیه این گل از خاک تبرک شده ای که زائران از کربلا می آورند با خاک الک شده و نرم دیگر و گلاب خالص مخلوط می کنند که عزاداران این گل را به سر،صورت و سینه خود می مالند و یا حسین گویان در خیابان های اصلی شهر به عزاداری می پردازند
خبرنگار دانش آموز:فاطمه طاهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار