پیشرفت، بیانگر درآمیخته شدن تجربه و تفکر نیروی انسانی است

تهران(پانا)- با توجه به وجود مشکلاتی از قبیل بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی، افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، تغییر مدام نرخ ارز، تحریم‌ها و دیگر موارد پیشرفت در حوزه تولید رخ داده‌است.

کد مطلب: ۱۱۹۸۴۰۳
لینک کوتاه کپی شد
پیشرفت، بیانگر درآمیخته شدن تجربه و تفکر نیروی انسانی است

تولید عبارت است از هرگونه فعالیت و کار که عنصر یا عناصری از طبیعت را به مصرف انسان نزدیک می‌کند و شاید بتوان تولید را اوّلین صنعت بشر دانست.
تولید یا فرآوری، از اصطلاحات علم اقتصاد به معنی تهیه کالا و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات موجود است و فعالیّت تولیدی سلسله اقداماتی است که برای تبدیل منابع به کالاهای مورد نیاز صورت می‌گیرد.

امروزه تولید در جوامع بشری از اهمیت خاصی برخوردار است و تولید در نگرش عمومی بشر یک ارزش تلقی شده، اصلی ترین مولفه شکوفایی اقتصادی و یکی از شاخص‌های کمال، رشد و قدرت برای کشورها به حساب می‌آید و غفلت در این حوزه ممکن است آثار زیان باری را بر جامعه بر جای بگذارد.

با برنامه‌ریزی صحیح در حوزه اشتغال و تولید می‌توان در جهت حفظ تعادل اقتصاد، حرکت به سوی توسعه پایدار و همچنین ایجاد حس رضایت دائمی افراد و خانواده‌های تشکیل دهنده یک جامعه گامی موثر برداشته شود.

اما متاسفانه این حوزه امروزه با مشکلاتی از قبیل بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به سیستم بانکی، افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، تغییر مدام نرخ ارز، تحریم‌ها و دیگر موارد روبه‌رو است. یکی دیگر از مشکلاتی که چند وقت اخیر گربیان گیر واحد‌های تولیدی شده و خسارت‌های زیادی در پی داشته قطعی های مکرر برق بوده است.

رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران (۱۴۰۰/۱/۱) در تبیین موانع تولید در کشور فرمودند: واردات بی‌رویّه و بی‌مورد، یا قاچاق کالا، یا مقرّرات زائد و غیر لازم و دست‌وپاگیر، یا کمک نکردن بانک‌ها و نظام بانکی به تولید مواردی از این موانع است؛ اما موانع تولید فقط اینها نیست؛ برداشتن بعضی از این موانع تولید بر عهده‌ خود مردم است و بعضی بر عهده‌ دستگاه‌های دولتی یا به کلّی دستگاه‌های حکومتی است؛ چه قوّه‌ مجریّه و چه سایر قوا. به هر حال موانع تولید زیاد است که اینها باید از سرِ راه برداشته شود.

رفع موانع تولید و کمک به گسترش فعالیت واحد‌های تولیدی

بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور طی بازدید از واحد‌های تولیدی شهرستان تهران با اشاره به رفع موانع تولید بیان کرد: رفع موانع تولید و کمک به گسترش فعالیت واحد‌های تولیدی جزو اولویت‌های مسئولین اجرائی کشور است، چرا که زمینه ساز اشتغال جوانان و کمک به حل معضل بیکاری است.

او با بیان اینکه قوه قضاییه به منظور حل مشکلات حقوقی واحدهای تولیدی همکاری‌های لازم را به عمل آورده است، گفت: امروز شاهد همکاری دو قوه مجریه و قضاییه در راستای حل مشکلات حقوقی واحد‌های تولیدی به منظور کمک به احیای این واحد‌ها هستیم.

معاون هماهنگی امور اقصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور اظهار کرد: حدود ۶۹۱ واحد تولیدی دارای پرونده در دستگاه قضایی، ورشکسته و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است که با تشکیل کمیته مشترک وزارت کشور، وزارت صمت، استانداری‌ها و نمایندگان قوه قضاییه در دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، برنامه‌ریزی مناسبی به منظور رفع آن ها در دست انجام است.

اولویت‌بندی مشکلات بخش تولید و اتخاذ سیاست‌های مناسب

باتوجه به مشکلات موجود در این حوزه، روند خوبی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و ورشکسته‌ آغاز شده است، شرکت‌های دانش بنیان و دیگر شرکت‌ها دستاورد‌های خوبی را در این حوزه رقم زده‌اند، باوجود تحریم‌ها شاهد خودکفایی در بعضی از موارد، افزایش پرسنل و هچنین افزایش میزان تولید بوده‌ایم.

این موضوع بیانگر درآمیخته شدن تجربه و تفکر نیروی انسانی حوزه تولید است که این چنین به ثمر رسیده است.

با این اوصاف طبق فرموده مقام معظم رهبری، اولویت‌بندی مشکلات بخش تولید و اتخاذ سیاست‌های مناسب توسط دستگاه‌های مختلف کشور برای رفع موانع این بخش امر ضروری به‌شمار می‌آید.

خبرنگار حدیث سهیلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار