نماینده ولی فقیه در استان چهارمحالوبختیاری:
مدرسهسازی نماد حرکت انسان به سوی کمال نفسانی است
شهرکرد (پانا) - نماینده ولی فقیه در استان چهارمحالوبختیاری، با تأکید بر بُعد معنوی اقدامات نیکوکارانه، مدرسهسازی را فراتر از یک عمل عامالمنفعه دانست و آن را نماد عینی حرکت انسان به سوی کمال نفسانی معرفی کرد.
حجتالاسلام سید ابوالحسن فاطمی، نماینده ولی فقیه در استان چهارمحالوبختیاری، در آیین بیستوهفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان، با تمرکز بر ابعاد بنیادین و معنوی مشارکت در امر تعلیم و تربیت، مدرسهسازی را یکی از درخشانترین جلوههای ایثار و رشد انسانیت معرفی کرد.
وی در سخنرانی خود، با انتقاد از نگاه سطحی به مفهوم انسانیت، اظهار کرد: حقیقت وجودی انسان نه در ظاهر، بلکه در ملکات نفسانی و صفات متعالیه نظیر ایثار، فداکاری، وفاداری و ازخودگذشتگی متجلی میگردد و انسانی که تنها دغدغهاش منافع محدود خویش و دایره بسته خانوادهاش باشد، هنوز در ابتدای مسیر تکامل روح قرار دارد.
حجتالاسلام فاطمی معیار حقیقی تعالی انسان را عبور از خودخواهی و رفاهطلبی دانست و تصریح کرد: انسانیت زمانی عمق معنایی پیدا میکند که فرد بتواند آسایش و منافع شخصی خود را فدای نیکی به دیگری نماید.
وی افزود: در این میان، تصمیم خانوادههایی که پس از داغ از دست دادن عزیزان خود، به جای اسارت در اندوه، یاد آنان را از طریق احداث بناهای علم و دانش زنده نگه میدارند، یک نماد متعالی است؛ که این نیت پاک، رنج فقدان را به عاملی برای تعالی روح بدل ساخته و از سوگ، چراغی برای امید و دانایی میسازد.
نماینده ولی فقیه با اشاره به فراز و نشیبهای زندگی، این تقابلها را پازل تکامل روح انسان نامید که مسیر رهایی از محدودیتهای مادی و نزدیکی به درک معنوی را هموار میسازد و در تبیین این مسیر متعالی، به سیره اولیای الهی استناد کرد و افزود: بزرگان دین، از جمله امام خمینی (ره) که با وجود تحمل سختترین آزمونهای الهی نظیر داغ فرزند ارشد، در مسیر رسالت خود ثابتقدم ماندند، الگوی این عظمت روح و تسلیم در برابر اراده پروردگار هستند؛ این سختیها، در واقع، بسترهای رشد و تربیت آسمانی برای رسیدن به مراتب بالاتر انسانیت بودهاند.
حجتالاسلام فاطمی در پایان به موضوع حضور ارواح اموات اشارهای روایی کرد و خاطرنشان کرد: براساس روایات، ارواح درک زنده و آگاه از احوال زندگان هستند؛ از این رو، توصیه شده است که در ساعات پایانی شب، از زیارت اهل قبور پرهیز شود تا خلوت ملکوت و آرامش ارواح آنان خدشهدار نگردد؛ حضور آنان مشهود و همواره در کنار ماست.
ارسال دیدگاه