راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری ریاضی، هنر و معارف اسلامی بررسی شد

تهران (پانا) - یکصد و سی و دومین جلسه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به منظور بررسی راهنمای برنامه درسی سه حوزه تربیت یادگیری ریاضیات، هنر و حکمت و معارف اسلامی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۶۶۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری ریاضی، هنر و معارف اسلامی بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این جلسه به منظور بررسی راهنمای برنامه درسی پیشنهادی سه گروه پژوهش و برنامه‌ریزی و حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات، فرهنگ و هنر، حکمت و معارف اسلامی، با حضور دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته های تربیت و یادگیری و تعدادی از نمایندگان حوزه‌های مختلف ستادی و دیگر نهادها، برخی مدیران سازمانی، سرپرستان گروه‌های پژوهش و برنامه ریزی و اساتید مدعو برگزار شد.

در شروع جلسه علی محبی توضیحاتی را در خصوص فرایند تهیه و تدوین راهنمای برنامه درسی و برنامه های آتی برای تکمیل راهنمای درسی باقیمانده ارائه کرد.

وی افزود: تدوین راهنماهای برنامه درسی از ابتدای امسال آغاز و از خرداد ماه با برگزاری بیش از 10 کارگاه آموزشی برای آماده سازی و ارتقای توانمندی گروه‌ها ادامه یافت.انتخاب اعضای شوراهای برنامه ریزی درسی مرحله بعدی کار بود که با بهره گیری از اساتید، متخصصان موضوعی و متخصصان تعلیم و تربیت، ذینفعان اصلی و معلمان و دانش آموزان و همکاران ستادی در معاونت های آموزشی و پرورشی وزارتخانه، صاحب نظران و کارشناسان حوزه های مختلف و مورد نیاز انجام شد.

در ادامه سید رضا سید صالحی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات، مینو آیت اللهی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر، حجت الاسلام رضا ملائی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی نیز گزارش کاملی را از نحوه تدوین راهنماهای حوزه های خودشان ارائه کردند تا حاضران در جریان امور قرار گیرد. بعد از ارائه توضیحات هر یک از سرپرستان حوزه های تربیت و یادگیری، حاضران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

بحث و تبادل نظر در خصوص محتواهای ارائه شده بخش دیگر این نشست بود.

در ادامه حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با تاکید بر اینکه حساسیت خاصی به تولید این راهنمای برنامه درسی داشته و دارم، بیان داشت: اعتقاد دارم اگر بتوانیم در این کار اساسی که صراط برنامه ریزی درسی ما محسوب می شود و بقیه فعالیت ها سُبُل و راه های فرعی است موفق عمل کنیم تا حدود زیادی به مقصود رسیده ایم.

وی افزود: از همان ابتدا در خصوص حوزه ریاضی که آیا دوستان می ‌توانند راهنمای برنامه درسی حوزه های خودشان را مبتنی بر اسناد تحولی تهیه کنند، نگرانی داشتم ولی خوشبختانه با مشاهده کارهای ارائه شده مقدار قابل توجهی نگرانی ام برطرف شد. احساس می کردم چیزی که ما در برنامه درسی می خواستیم الحمدالله برطرف شده است.

ملکی در خصوص چگونگی ورود عنصر خانواده به برنامه درسی توضیح داد: در بین عناصر برنامه درسی که اساتید این رشته مطرح می کنند عنصر خانواده را نمی بینید اما این عنصر با تاکید خیلی زیاد بنده و استدلال‌هایی که انجام دادیم وارد عناصر برنامه درسی شد. جایگاه خانواده جایگاه حاشیه ای نیست بلکه متنی است. طراحان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی اصطلاحاتی مانند برنامه ریزی و مشارکت در کنار خانواده بکار برده اند که نشان می دهد می تواند به عنوان یک عنصر برنامه درسی تلقی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: البته اذعان داریم که در خصوص این عنصر درعمل با محدودیت هایی مواجه خواهیم شد چرا که خانواده های ما از جهت سطح مهارت و شایستگی و قابلیت، این توان را ندارند که خیلی موثر باشند.

رئیس سازمان پژوهش با تاکید بر اعتمادش به عنصر خانواده گفت: اعتقاد دارم می توانیم در فرایند نیازسنجی، طراحی، تدوین و ارزشیابی از خانواده ها کمک بگیریم.

ملکی در خصوص ارتباط عمودی و افقی اظهار کرد: این اقدام در مرحله دوم و توسط گروه‌های درسی انجام خواهد شد. در برنامه درسی اصطلاحی به نام وسعت و توالی داریم که به دوستان پیشنهاد کرده ام برای همه برنامه ها این جدول در نظر گرفته شود به نحوی که در توالی؛ طول و در وسعت؛ عرض دیده شود.این جزو برنامه های بسیار جدی ما است.

وی در جمع بندی این نشست بیان داشت: مخاطب این راهنماها که در حال تدوین آن هستیم معلمان، خانواده ها نیستند بلکه مولفان و طراحان کتاب های درسی هستند؛ لذا باید کار خوبی ارائه کنید چراکه آنها می‌خواهند براساس همین راهنماها محتوا آماده کنند اگر می خواهیم اعتبار یابی کنیم باید این سطح که فاز اول است را درحد نخبگان اعتباریابی کنیم. فاز دوم برنامه ما همان جدول توالی و وسعت است که می توانیم به معلمان هم توجه کنیم مطالب عینی تر می شود و آنها باید بدانند و در تدریسشان به کار بگیرند.

وی افزود: تعریف مفاهیم واژگان درست داشته باشیم.اگر ارتباط موازی درست ایجاد شود آن انسجام برنامه ها اتفاق می افتد. خودم من هم به این مساله انتقاد دارم و معتقدم ارتباط بین دروس و رشته ها باید بیشتر باشد. بازهم تاکید می کنم جدول وسعت و توالی و بیان ارتباط افقی و عمودی خیلی مهم است چرا که کمک می کند این راهنماهای برنامه درسی به صورت جزایر جدا از هم نباشند.

28 بهمن جلسه قبلی شورای هماهنگی علمی نیز به بررسی دو راهنمای برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری تربیت بدنی و سلامت و مطالعات اجتماعی پرداخته بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار