در گفت‌وگو با پانا

نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو:‌ 90 درصد خریدهای کنونی بازار خودرو نیاز مصرفی نیست

قیمت‌ خودرو به جای شورای رقابت بر اساس حاشیه بازار تعیین شود

تهران (پانا) - رئیس انجمن قطعه‌سازان با تاکید براینکه قیمت‌گذاری خودرو از شیوه قیمت‌گذاری شورای رقابت باید به حاشیه بازار منتقل شود، می‌گوید بیش از 90 درصد خریدهای کنونی بازار خودرو نیاز مصرفی نیست، بلکه سرمایه‌گذاری با هدف سودآوری یا اخلال در بازار است و بازار کاذب و بی‌خودی به وجود آمده است که نه به نفع تولیدکننده است نه مصرف‌کننده.

کد مطلب: ۸۴۸۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو:‌ 90 درصد خریدهای کنونی بازار خودرو نیاز مصرفی نیست

محمدرضا نجفی‌منش در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ دولت مقرر کرده است تمامی واحدهای تولیدی قطعه‌سازی که نسبت به واردات مواد اولیه اقدام کرده‌اند بتوانند از ارز 4200 تومانی برای ترخیص کالای خود استفاده کنند که شامل قطعه‌سازی نمی‌شود.

وی درباره احتمال افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت اظهار کرد: با قیمت‌های کنونی نیز قیمت‌ تمام‌شده خودرو بالاست و سال گذشته با ارز ارزان خودروسازان زیان داشته‌اند و تنها شرکت خودروسازی سایپا 2 هزار میلیاردتومان زیان به همراه داشته است که یکی از دلایل آن عقب‌ نگه‌داشته‌شدن قیمت خودرو در کشور است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو خاطرنشان کرد:‌ از اردیبهشت سال گذشته قیمت مواد اولیه حدود 72 درصد افزایش داشته است و هزینه‌های سربار نیز حدود 21 درصد افزایش یافته است.

شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو یک سال عقب است

وی تاکید کرد:‌ شورای رقابت در تعیین نرخ خودرو همواره یک سال عقب‌تر ازوضع تولید است بنابراین این شیوه قیمت‌گذاری به نفع تولید نیست و قیمت‌گذاری خودرو باید همانند سال 76 براساس حاشیه بازار صورت گیرد تا بازار در آرامش باشد.

قیمت‌گذاری براساس حاشیه بازار خریدهای غیرضرور را متوقف می‌کند

نجفی‌منش اظهار کرد:‌ آگهی‌های فروش خودرو در همان ساعت‌های اولیه با استقبال زیاد مشتریان همراه می‌شود که نشان می‌دهد که این روش غلط است و قیمت‌گذاری در حاشیه بازار موجب می‌شود تا خریدهای غیرمصرفی و غیرضروری در این بازار کاهش یابد.

وی اضافه کرد:‌ در مجموع قیمت‌گذاری باید در حاشیه بازار باشد.بیش از 90 درصد خریدهای کنونی بازار خودرو نیاز مصرفی نیست بلکه سرمایه‌گذاری با هدف سودآوری یا اخلال در بازار است و بازار کاذب و بی‌خودی به وجود آمده است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو اظهار کرد: بازار بهترین تعیین‌‌کننده قیمت است و با روندکنونی هم فشار بازار کاهش نمی‌یابد و هم مصرف‌کننده واقعی زیان می‌بیند.

نجفی‌منش عنوان کرد:‌ تولید خودرو در کشور با زیان درحال انجام است و با شیوه قیمت‌گذاری که توسط شورای رقابت تعیین می‌شود هر دو بخش اصلی یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده زیان می‌بینند و تنها رانت‌خواران هستند که با ایجاد اخلال از این اب‌گل الود ماهی می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد‌: در سال 76 نیز همین روند وجود داشت و واگذاری قیمت به حاشیه بازار موجب تعدیل قیمت‌ها شد.

نجفی‌منش با بیان اینکه خودروسازان علاقه‌ای به افزایش قیمت خودرو ندارند، تصریح کرد: افزایش قیمت خودرو موجب از دست رفتن بازار می‌شود و مردم قدرت خرید ندارند. تجربه سال 76 نشان می‌دهد شاخص خودرو 12 درصد رشد یافت درحالی که شاخص رشد صنعت بیش از این ارقام بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که بسته ارزی دولت به دنبال حذف رانت‌ها بوده است آیا این هدف محقق شده است، عنوان کرد:‌ هدف دولت قابل تحقق است اما اظهار نظر درباره آثار این بسته ارزی زود است. به طور قطع تصمیم‌گیری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هم کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم تامین شود و هم قدرت خرید مردم کاهش نداشته باشد.

نجفی‌منش درباره حذف دلار از سامانه تامین ارز گفت:‌ وضع در بازار ارز به گونه‌ای به پیش رفته است که در عمل مبادلات دلاری از بین رفته است و دلار و سایر ارزها جایگزین آن شده است و برای این تصمیم چاره‌ای جز این وجود نداشته است.

وی با تاکید بر ضرورت تبعیت از قوانین ‌FATF عنوان کرد:‌ مثال ضرورت تبعیت از این قوانین مانند این است که در بازی فوتبال قواعد این بازی را قبول نداشته باشیم. و در عرصه مبادلات تجاری باید قوانین آن را نیز پذیرا باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار