روزی که خلیج فارس رنگ خون گرفت

آمریکا با سرنگونی ایرباس مسافری ایران عملا بزرگترین جنایت در تاریخ هواپیمایی جهان را مرتکب شد.

کد مطلب: ۶۳۸۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد

صبح۱۲ تیرماه سال ۶۷ ، برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸میلادی ، مسافران پرواز ۶۵۵شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، آرام آرام از پله های هواپیمای ایرباس A۳۰۰ بالا می رفتند، پروازی که قرار بود از بندر عباس ، عازم دبی شود،۲۹۰ سرنشین این پرواز اطلاع نداشتند که این پرواز هرگز به مقصد نخواهد رسید.

پرواز ۶۵۵ ساعت ۱۰ :۱۰ بامداد، با هدایت کاپیتان محسن رضائیان فرودگاه بندرعباس را به مقصد دوبی ترک کرد، ساعت ۱۰:۲۲ پرواز از صفحه رادار محو شد و ۲۹۰ سرنشین آن ( شامل ۱۵۶ مرد، ۵۳ زن ، ۳۶ تبعه خارجی،۵۷ کودک ۲-۱۲ سال ، ۸ کودک زیر ۲ سال و ۱۶ خدمه ) هرگز به مقصد نرسیدند.

این پرواز هدف دو فروند موشک هدایت شونده کروز از کشتی جنگنده یو اس . اس . جک وینسنس ، متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، قرار گرفت با این ادعا که هوایپمای ایرباس یک اف-۱۴ تامکت ایرانی است که در حال شیرجه به سمت ناوچه جنگی است. در حالی که هواپیمای اف-۱۴ توانایی حمل موشک های هوا به کشتی را ندارد، هرچند آمریکایی ها بعدها اعلام کردند که احتمال بر انجام یک عملیات انتحاری و برخورد اف-۱۴ به کشتی می رفته است. همچنین ناو آمریکایی دارای تجهیزات فنی لازم برای تشخیص هواپیمای نظامی و غیر نظامی بود.

-چرایی این فاجعه

انقلاب سال ۵۷ که ماهیت ضدامپریالیستی داشت، روند سلطه آمریکا را بر منابع اقتصادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود که از کودتای ۲۸ مراد ۱۳۳۲ شروع شده بود، قطع کرد. در دهه نخست پیروزی انقلاب شاهد تنش و برخورد فزاینده بین ایران و آمریکا هستیم، آمریکا که از ابتدا نسبت به انقلاب ۵۷ موضع منفی داشت با تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ توسط دانشجویان پیرو خط امام وارد فضای تخاصم و درگیری با ایران شد که شاهد یکسری حوادث مانند حمله به صحرای طبس در اردیبهشت ۵۹ تا سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس بودیم.

آمریکا محرک اصلی حمله عراق به ایران در ۳۱ شهریور ۵۹ بود که به آغاز جنگی ۸ ساله بین دو کشور انجامید و در طول جنگ یکی از منابع تامین اصلی تسلیحات رژیم بعثی عراق بود. با طولانی شدن جنگ، آمریکا خود وارد درگیری نظامی با ایران شد که ابتدا به سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس حمله کرد، در ادامه با ناوهای نیروی دریایی در عملیاتی به نام «آخوندک» درگیر شد و در اوج تنش اقدام به سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران کرد.

در بعد حقوق بین الملل این اقدام آمریکا خلاف مسئولیت بین المللی دولتهاست و یک تخلف بین المللی محسوب می شود بر همین اساس دولت ایران از طریق دیوان بین المللی دادگستری لاهه علیه آمریکا اقدام به طرح شکایت کرد. پس از خاتمه دعوا در ديوان لاهه در سال ۱۹۹۶، دولت آمريكا به عنوان غرامت مبلغ ۵۵ ميليون دلار براي خانواده ‎ هاي قربانيان و نيز مبلغ ۴۰ ميليون دلار براي غرامت ناشی از سقوط هواپيما به دولت جمهوری اسلامی ايران پرداخت. پرداخت غرامت از سوي آمريكا را چنانچه در پرتو قواعد حقوق بين الملل ارزيابی كنيم ، منطقاً مي توان نتيجه گرفت كه این کشور مجبور به قبول مسؤوليت خود در قبال اين فاجعه شده است.

از لحاظ سیاسی ملت ایران به هیچ وجه جنایت خونین و مرگبار آمریکا و کشتار ۲۹۰ انسان بی گناه را فراموش نخواهند کرد.آمریکا با سرنگونی ایرباس مسافری ایران عملا بزرگترین جنایت در تاریخ هواپیمایی جهان را مرتکب شد. این اقدام چیزی جز مقابله با ملت و انقلاب ایران نبود اما تاریخ نشان داده که اینگونه اقدامات پیوند ناگستنی مردم و نظام برخاسته از انقلاب ۵۷ را مستحکم تر می کند و ملت ایران را در ادامه راهی که از ۲۲ بهمن آغاز کرده اند و آن چیزی جز نفی سلطه بیگانه نیست استوارتر می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار