مهدی چمران با حضور در پردیس تئاتر تهران:
در شرایط کمرنگ شدن تعزیه در پایتخت، اجرای مجالس شبیه نور اقدامی ارزشمند است
تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در پردیس تئاتر تهران و تماشای تعزیه «شبیه نور» تأکید کرد: تعزیه در تهران نسبت به گذشته کمرنگ شده و در چنین شرایطی، اجرای مجالسی با این کیفیت، اقدامی ارزشمند محسوب میشود.

به گزارش روابط عمومی پردیس تئاتر تهران، شامگاه جمعه ۱۰ مرداد، نهمین شب از اجرای مجالس تعزیه «شبیه نور» با حضور مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا نادعلی عضو شورای شهر، محمدباقر اعلمی سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امین اشرفی مدیر خانه نمایش و علی عطایی سرپرست پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
چمران: تعزیه باید احیا شود، بهویژه برای نسل جوان
مهدی چمران در حاشیه این اجرا گفت: «در حال حاضر اجرای تعزیه، بهویژه در تهران، نسبت به گذشته بسیار کم شده است. در چنین فضایی، پردیس تئاتر تهران که محیط مناسبی برای این هنر آیینی است، توانسته نقش مؤثری ایفا کند و این اقدام را باید ارزشمند دانست.»
او با اشاره به تأثیرگذاری تعزیه افزود: «تعزیه نوعی عزاداری مجسم است که با ترکیب صوت، تصویر و حرکت، تأثیر عمیقی بر مخاطب میگذارد. موضوع انتخابشده نیز، هماهنگ با حال و هوای این روزها و سفر زائران اربعین به عتبات عالیات بود.»
چمران تأکید کرد: «در برخی شهرستانها هنوز تعزیهخوانیهای باکیفیتی انجام میشود، اما در تهران جای خالی آن محسوس است. پیشنهاد من این است که اجرای تعزیه در تکیههای قدیمی شهر که هنوز پابرجا هستند، از سر گرفته شود تا بهویژه جوانان از این شکل اصیل عزاداری بهرهمند شوند.»
وی همچنین نقش مدیریت شهری را در حمایت از چنین فعالیتهایی مهم دانست و گفت: «شهرداری باید در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و مذهبی حضور فعال داشته باشد و در ارتقای حال شهروندان نقشآفرینی کند.»
نادعلی: «شبیه نور» فرصتی برای احیای مجالس مظلوم تعزیه است
علیرضا نادعلی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی گفت: «تعزیه شبیه نور از مجالس خاص و کمنظیر کشور است که با حضور تعزیهخوانان برجسته برگزار میشود. برخی از مجالس، به دلیل موضوعات کمتر شناختهشده یا بار عاطفی سنگین، کمتر اجرا میشوند؛ اما در این مجموعه شاهد احیای آنها هستیم.»
او به اجرای مجلس «متوکل عباسی» در این شب اشاره کرد و گفت: «این مجلس از جمله مجالس کمتر اجراشده است که حس غربت و مظلومیت را بهخوبی منتقل میکند. موضوع زیارت امام حسین(ع) در طول تاریخ با سختی همراه بوده و چنین آثاری میتوانند این تجربه تاریخی را برای مخاطب زنده کنند.»
نادعلی در ادامه گفت: «بخشی از موسیقی و نمایش ایرانی ریشه در سنت تعزیه دارد. از اینرو شهرداری و شورای شهر باید با نگاهی حمایتی، زمینه استمرار این هنر اصیل و تأثیرگذار را فراهم کنند.»
اعلمی: تعزیه باید در سطح محلات گسترش یابد
محمدباقر اعلمی، سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در حاشیه این رویداد گفت: «تعزیه از موضوعات مهم و ارزشمند حوزه هنرهای نمایشی است و در سالهای اخیر، گامهای مؤثری برای احیای آن برداشتهایم. اجرای ۱۶ شب تعزیه در پردیس تئاتر با عنوان شبیه نور، بخشی از این تلاشهاست که خوشبختانه با استقبال خوب شهروندان همراه شده است.»
او با تأکید بر لزوم گسترش تعزیه در تهران افزود: «باید تلاش کنیم این هنر به محلهها و مناطق مختلف شهر برسد و صرفاً محدود به مراکز تخصصی نباشد. اجرای تعزیه در فرهنگسراهای ۲۲ گانه میتواند تأثیر گستردهتری داشته باشد.»
اعلمی ادامه داد: «هم در ترکیب گروه اجرایی و هم در میان تماشاگران، تنوع سنی دیده میشود؛ این نشان میدهد که تعزیه ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب و انتقال مفاهیم فرهنگی دارد. از این ظرفیت باید در حوزه آموزش هنرهای نمایشی نیز بهرهبرداری شود.»
سومین دوره «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
سومین دوره تعزیه «شبیه نور» از دوم تا ۱۷ مرداد، هر شب ساعت ۲۰ در پردیس تئاتر تهران برگزار میشود و میزبان علاقهمندان به نمایشهای آیینی و مذهبی است.
ارسال دیدگاه