کارشناس فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش ساوجبلاغ:

مهارت‌های دیجیتال، سپری برای نوجوانان در برابر آسیب‌های رسانه‌ای است

کرج(پانا)-کارشناس آموزش فناوری اطلاعات و فضای مجازی در آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ گفت:سواد رسانه‌ای فقط حفظ اطلاعات درباره رسانه‌ها نیست؛ بلکه توانایی درک، تحلیل و پاسخ هوشمندانه به پیام‌هایی که نوجوان هر روز با آن مواجه است. این سواد، بدون آموزش مهارت‌های دیجیتال در مدارس ممکن نیست.

کد مطلب: ۱۵۹۱۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
مهارت‌های دیجیتال، سپری برای نوجوانان در برابر آسیب‌های رسانه‌ای است

سارا نجفی درگفت‌وگو با پانا درباره نقش آموزش مهارت‌های دیجیتال برای نوجوانان گفت:«امروز نوجوانان بیشتر وقت خود را در فضاهای مجازی می‌گذرانند.این موضوع، هم فرصت است و هم تهدید.اگر نوجوانان آموزش درستی در زمینه کار با رسانه و ابزارهای دیجیتال نبینند، با انبوهی از اطلاعات نادرست، شبه‌علم، شایعات و الگوسازی‌های غلط مواجه خواهند شد.»

وی افزود:«سواد رسانه‌ای فقط آگاهی از رسانه‌ها نیست؛ بلکه شامل توانایی تحلیل محتوای دیداری و نوشتاری، تشخیص منابع معتبر، تفکیک تبلیغ از واقعیت و تصمیم‌گیری براساس داده‌های درست است. برای این هدف، باید نوجوان مهارت‌هایی مانند جست‌وجوی پیشرفته، بررسی اعتبار سایت‌ها، شناخت الگوریتم‌های پلتفرم‌ها و حتی آشنایی با امنیت سایبری را یاد بگیرد.»

نجفی تأکید کرد:«مدارس باید بیش از گذشته به این موضوع توجه نشان دهند که اگر دانش‌آموزی نتواند تبلیغ را از اطلاعات علمی تشخیص دهد یا نداند چطور یک خبر جعلی را از واقعی جدا کند، در آینده در معرض تصمیم‌گیری‌های اشتباه خواهد بود.به‌ویژه در دوره‌ای که بر سبک زندگی نوجوانان تأثیر عمیق دارند، آموزش مهارت‌های دیجیتال یک ضرورت آموزشی است، نه انتخاب.»

وی در پایان با اشاره به تجربیات موفق برخی مدارس در اجرای دوره‌های سواد رسانه‌ای گفت:«مدارسی که از پایه هفتم به بعد، کارگاه‌های آموزش رسانه و فناوری راه‌اندازی کرده‌اند،نشانه‌های بسیار مثبتی در بین دانش‌آموزان دیده‌اند؛ از جمله کاهش وابستگی به اطلاعات سطحی و افزایش مشارکت مسئولانه در فضای مجازی است.»

 

خبرنگار : دانش آموز: ابوالفضل مساوات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار