معلم مدرسه بشرا ناحیه ۲ کرج:
در روش تدریس کتابمحور، تمرکز اصلی معلم بر متن کتاب درسی است
کرج(پانا)-معلم مدرسه بشرا ناحیه ۲ کرج گفت: در روش تدریس کتابمحور، تمرکز اصلی بر متن کتاب درسی، حفظ مطالب و انتقال مستقیم مفاهیم از سوی معلم است.
فاطمه عبداللهی در گفتوگو با پانا بیان کرد: «در روش تدریس کتابمحور، تمرکز اصلی بر متن کتاب درسی، حفظ مطالب و انتقال مستقیم مفاهیم از سوی معلم است. روشهای فعال یادگیری نقش دانشآموز را از دریافتکننده صرف به یادگیرنده فعال تغییر میدهد.»
وی با اشاره به پیشرفت رویکردهای آموزشی در مدارس افزود: « شیوههای تدریس در کلاسهای ابتدایی از حالت سنتی و کتابمحور به سمت روشهای فعال و مشارکتمحور در حال تغییر است. زیر طبق بررسیها نشان میدهد هر یک از این روشها تأثیرات متفاوتی بر یادگیری دانشآموزان دارند.»
عبداللهی ادامه داد: «در روش تدریس کتابمحور، تمرکز اصلی بر متن کتاب درسی، حفظ مطالب و انتقال مستقیم مفاهیم از سوی معلم است. این شیوه اگرچه موجب نظم آموزشی و پوشش کامل محتوای درسی میشود، اما معمولا فرصت کمتری برای خلاقیت، تعامل و تفکر انتقادی دانشآموزان فراهم میکند.»
این معلم اضافه کرد: «روشهای فعال یادگیری مانند کارگروهی، بازیهای آموزشی، بحث کلاسی، پروژهمحوری و استفاده از ابزارهای کمکآموزشی، نقش دانشآموز را از دریافتکننده صرف به یادگیرنده فعال تغییر میدهد. این روشها با افزایش مشارکت، انگیزه و اعتمادبهنفس دانشآموزان، به درک عمیقتر مفاهیم کمک خواهد کرد.»
وی در پایان گفت: «بنابراین انتخاب شیوه تدریس مناسب در کلاسهای ابتدایی نقش مهمی در شکلگیری علاقه به یادگیری و رشد مهارتهای فکری دانشآموزان دارد؛ موضوعی که توجه بیشتر معلمان و برنامهریزان آموزشی را میطلبد.»
ارسال دیدگاه