معلم نمونه ناحیه یک بهارستان:

استفاده از روش‌های جذاب در هنگام تدریس از جمله عوامل مؤثر بر یادگیری بهتر دانش‌آموزان است

بهارستان یک (پانا) - معلم نمونه ناحیه یک بهارستان، یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری بهتر دانش‌آموزان را استفاده از روش‌های جذاب در هنگام تدریس دانست.

کد مطلب: ۱۵۷۰۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از روش‌های جذاب در هنگام تدریس از جمله عوامل مؤثر بر یادگیری بهتر دانش‌آموزان است

فرشته طهماسبی‌زاده، معلم نمونه ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در خصوص عوامل رسیدن به جایگاه معلم نمونه اظهار کرد: «برای دست‌یابی به این جایگاه ابتدا لطف خداوند شامل حال من بوده است. همراهی خانواده و همسرم نیز برای رسیدن به این مقام بسیار مؤثر بوده است و می‌توان گفت که نقش مهمی ایفا کرده‌اند. برای رسیدن به این مقام، هیچ فرمول واحدی وجود ندارد، زیرا تمامی همکاران فعال در عرصه آموزش و پرورش، ویژگی‌های مشترکی دارند که عبارت است از تعهد، داشتن دانش حرفه‌ای، ارتباط موثر با دانش‌آموزان و والدین، مشارکت در فعالیت‌های فوق‌برنامه و از همه مهم‌تر نوآوری و خلاقیت در تدریس.»

وی در خصوص نحوه رفتار یک معلم نمونه با دانش‌آموزان توضیح داد: «یک معلم نمونه باید با تمامی دانش‌آموزان با احترام رفتار کند و به تفاوت‌های فردی، فرهنگی و زبانی آن‌ها احترام بگذارد. همچنین از تبعیض میان دانش‌آموزان پرهیز کند و به نظرات و تجربیات آن‌ها گوش دهد. به‌جای انتقاد یا قضاوت، معلم باید تلاش کند دانش‌آموزان را در مسیر یادگیری راهنمایی کند. این برخورد باعث می‌شود تا دانش‌آموزان به معلم خود اعتماد کنند و راحت‌تر مشکلات و سوالاتشان را مطرح کنند.»

طهماسبی‌زاده با تأکید بر برخی اصول در فضای مدرسه، گفت: «برخی موارد در فضای مدرسه برای من حائز اهمیت است که می‌تواند برای دانش‌آموزان جذاب و مؤثر باشد. این موارد شامل توجه به علایق شخصی دانش‌آموزان، پرداختن به مهارت‌های ضروری زندگی و کمک به درک آن‌ها از جهان اطراف است. همچنین باید فضایی ایجاد کنیم که به خلاقیت و نوآوری و رفاه دانش‌آموزان توجه کند. البته باید توجه داشت که به‌طور کلی، دانش‌آموزان پسر شیطنت بیشتری دارند، اما در نهایت هر دانش‌آموزی پر از خلاقیت و نوآوری است.»

وی درباره شیوه تدریس خود افزود: «درس قرآن را به روشی تدریس می‌کنم که برای دانش‌آموزان جذاب باشد. برای مثال، معنی سوره‌ها را با داستان بیان می‌کنم و دانش‌آموزان این روش را به‌ویژه دانش‌آموزان پسر بسیار می‌پسندند. علاوه بر این، برای آموزش حفظ قرآن، از بازی و توپ استفاده می‌کنم، زیرا دانش‌آموزان پایه دوم به‌شدت به بازی و فعالیت‌های عملی علاقه‌مند هستند. من سعی می‌کنم تمامی دروس را با داستان و بازی آغاز کنم.»

این معلم نمونه ناحیه یک بهارستان ادامه داد: «شیوه‌های تدریس برای پایه ابتدایی باید تعاملی، جذاب و متنوع باشد. ما به‌عنوان معلمان، در کنار همکاران گرامی‌ام، از روش‌های بازی، یادگیری مشارکتی، یادگیری تجربی، داستان‌گویی، استفاده از تصاویر و ویدیو، آموزش با حواس پنج‌گانه، نمایش، فعالیت‌های هنری و خلاقانه، پرسش و پاسخ و فناوری استفاده می‌کنیم.»

طهماسبی‌زاده در خصوص ویژگی‌های یک معلم نمونه جهت مدیریت کلاس بیان کرد: «معلمان باید علاوه بر تقویت علم خود، در زمینه شیوه‌های کلاس‌داری و روش‌های تدریس نیز آگاهی کامل داشته باشند. همچنین باید از تکنولوژی‌های آموزشی و روانشناسی تربیتی برای مواجهه با مشکلات و موانع استفاده کنند و برای به‌کار بردن این موارد، اطلاعات کافی داشته باشند.»

وی در پایان در خصوص چگونگی ترغیب دانش‌آموزان به مشارکت فعال در کلاس درس گفت: «برای ترغیب دانش‌آموزان به مشارکت فعال در کلاس، به ترکیبی از تکنیک‌ها و ایجاد محیطی مناسب نیاز داریم. راهکارهای علمی برای افزایش مشارکت شامل ایجاد یک محیط یادگیری امن و حمایتی، استفاده از روش‌های تدریس جذاب و تعامل با دانش‌آموزان، و تشویق آن‌ها به‌صورت کلامی و غیرکلامی است. گاهی یک لبخند کوچک، تماس چشمی یا حتی حرکت سر می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ نازنین‌زهرا عباسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار