رئیس اداره مدارس غیر‌دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش کرمان:

افزایش کیفیت آموزش و ایجاد فرصت مشارکت مردم از اهداف مهم تأسیس مدارس غیر‌دولتی است

کرمان (پانا) - رئیس اداره مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: کیفیت‌بخشی به آموزش، ایجاد فرصت برای مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری در بخش تعلیم و تربیت و ایجاد فرصت‌های شغلی از مهمترین اهداف تاسیس مدارس غیردولتی است.

کد مطلب: ۱۶۴۷۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
افزایش کیفیت آموزش و ایجاد فرصت مشارکت مردم از اهداف مهم تأسیس مدارس غیر‌دولتی است

فاطمه بنی‌اسد با تشریح فرآیندهای قانونی نظارت بر مدارس غیردولتی تأکید کرد: هرگونه تصمیم‌گیری درباره توقف فعالیت، اعمال جریمه یا سایر برخوردهای قانونی با مدارس غیردولتی صرفاً در چارچوب ضوابط و پس از طی مراحل قانونی امکان‌پذیر است و تصمیم نهایی باید از سوی شورای نظارت استان و پس از آن مراجع بالادستی ابلاغ شود.

وی افزود: در سطح شهرستان و منطقه، دبیر شورای نظارت یا جانشین وی موظف است حداکثر ظرف یک هفته مستندات و مدارک کامل را جمع‌آوری و پرونده را برای بررسی به شورای نظارت استان ارسال کند، شوراهای شهرستانی مجاز به صدور رأی نهایی یا اجرای تصمیماتی نظیر تعطیلی یا جریمه مدارس نیستند و صرفاً وظیفه بررسی اولیه و تکمیل پرونده را بر عهده دارند.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به سازوکار اجرایی مصوبات گفت: حتی پس از تصمیم‌گیری در شورای نظارت، اجرای رأی منوط به طرح و تأیید در شورای سیاست‌گذاری است و پس از ابلاغ رسمی، رأی صادره لازم‌الاجرا است، تنها مرجعی که می‌تواند رأی صادره را نقض کند، دیوان عدالت اداری است، این فرآیند اگرچه زمان‌بر است، اما به‌منظور صیانت از حقوق دانش‌آموزان، اولیا و مؤسسان مدارس طراحی شده است.

بنی‌اسد تصریح کرد: در مواردی که رأی توقف فعالیت مدرسه صادر می‌شود، دانش‌آموزان نباید متضرر شوند و تا تعیین تکلیف نهایی، حمایت‌های لازم از سوی اداره آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل آنان انجام می شود، هرچند ممکن است مؤسس یا مدیر مدرسه از ادامه فعالیت منع شود، در برخی شهرستان‌ها نیز به دلیل نبود فضای جایگزین یا مدرسه نوساز، جابه‌جایی دانش‌آموزان اجتناب‌ناپذیر است.

وی درباره مدارس شیفت عصر اظهار کرد: مجوز فعالیت مدارس غیردولتی در شیفت بعدازظهر به‌صورت دائمی صادر نمی‌شود و این موضوع صرفاً به‌عنوان یک راهکار موقت و حداکثر برای مدت یک سال، آن هم با ظرفیت محدود و در شرایط خاص مانند توسعه فضا یا کمبود مکان آموزشی، امکان‌پذیر است، مدارس غیردولتی به‌طور مستقل و صرفاً در شیفت عصر مجوز فعالیت نخواهند داشت.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: هرگونه تصمیم درباره تفکیک یا نحوه تحصیل دانش‌آموزان اتباع باید با رعایت کامل ضوابط قانونی، مجوزهای لازم و شرایط آموزشی مناسب انجام شود و تصمیمات خارج از چارچوب مصوبات وزارتخانه قابل اجرا نخواهد بود.

بنی‌اسدی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق بخشنامه‌ها خاطرنشان کرد: لازم است تمامی مدارس و معلمان از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به‌موقع مطلع شوند تا کیفیت برگزاری امتحانات و فرآیندهای آموزشی حفظ شود، متأسفانه پایین بودن کیفیت آموزشی در برخی مدارس غیردولتی قابل قبول نیست و این موضوع می‌تواند بر میانگین آموزشی شهرستان‌ها نیز تأثیر منفی بگذارد.

وی گفت: بر اساس تبصره چهار ماده هشت قانون تأسیس مدارس غیردولتی، افرادی که در شوراهای نظارتی عضویت دارند باید از هرگونه موقعیت تعارض منافع پرهیز کنند و این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار آموزش و پرورش استان قرار دارد، هدف نهایی، ارتقای کیفیت آموزشی، رعایت قانون و حفظ حقوق دانش‌آموزان و اولیا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار