معاون مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا:
ارزشیابی باید در خدمت یادگیری باشد، نه صرفا سنجش دانایی
تهران (پانا) - معاون مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با تاکید بر نقش تحولی ارزشیابی، آن را فراتر از یک ابزار سنجش دانست و تصریح کرد که مدرسه یک زیستبوم چندوجهی است و ارزشیابی باید در خدمت تعمیق یادگیری و رشد همهجانبه دانشآموزان قرار گیرد.

امیرحسین سلطانی فلاح در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «در ارزشیابی آموزشی، باید مشخص کنیم که هدفمان سنجش درونداد، فرایند یا برون داد نظام آموزشی است. با این حال، آنچه اهمیت دارد، مواجهه ما با دانشآموز بهعنوان محور اصلی فرایند یادگیری است. ارزشیابی باید ابزاری برای کمک به یادگیری باشد و به تعمیق آن یاری رساند.»
وی با اشاره به اینکه آنچه دانشآموز باید بیاموزد، وابسته به دوره تحصیلی و زیست تحصیلی اوست، خاطرنشان کرد: «مدرسه صرفا یک چهارچوب سیستماتیک نیست، بلکه یک زیستبوم اجتماعی، فرهنگی و تربیتی است؛ مکانی که همه ما روزی در آن زندگی کردیم و تجربههای تلخ و شیرینی را از سر گذراندیم.»
سلطانی فلاح با تاکید بر اینکه ارزشیابی نباید تنها بعد دانشی را مدنظر داشته باشد، افزود: «مدرسه باید به ابعاد مختلف زیستی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان توجه کند. ما دانشآموز را براساس ساحتهای ششگانه تربیتی بررسی میکنیم و لازم است در تعریف ارزشیابی نیز این نگاه چندبعدی لحاظ شود.»
وی ادامه داد: «وقتی دانشآموز در مدرسه درگیر یک کنش تربیتی و فرهنگی میشود، نباید او را صرفا محدود به سنجش مفاهیم آموزشی کرد. در چنین فضایی، ارزشیابی باید بهصورت چندجانبه طراحی شود و دانشآموز نیز بهعنوان شخصیتی چندجانبه در نظر گرفته شود.»
معاون مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین بر ضرورت ظرفیتشناسی و نیازسنجی دانشآموزان پیش از انجام هدایت تحصیلی تاکید کرد و گفت: «مدرسه باید با تسهیلگری، زمینهسازی و ارزشیابی درست، مسیر رشد متوازن دانشآموزان را هموار سازد.»
وی در پایان، پیوند مدرسه و خانواده را از ارکان مهم تحقق تحول دانست و افزود: «در رویکرد تحولی، مدرسه محور تربیتی و فرهنگی محله است و خانواده باید بهعنوان بخشی از این منظومه، نقش فعالی در تربیت ایفا کند.»
ارسال دیدگاه