معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور خبر داد:

افزایش ۱۵ درصدی مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌ سمی

قارچ‌هایی که سمیت کبدی دارند باعث مرگ و میر خواهند شد

تهران (پانا) - معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور از افزایش ۱۵ درصدی مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در کشور خبر داد و گفت بیشتر قارچ‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند سمی هستند و تشخیص قارچ سمی از غیرسمی صرفا از روی ظاهر ممکن نیست.

کد مطلب: ۱۴۶۹۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۱۵ درصدی مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌ سمی

همراه با شروع فصل بهار، افزایش تعداد سفرهایی که با هدف طبیعت‌گردی در مناطق مختلف کشور است را شاهد هستیم. برخی از گردشگران و طبیعت‌گردان در این نوع سفرها اقدام به مصرف خوراکی‌های خود رو می‌کنند، از جمله اصلی‌ترین این خوراکی‌ها قارچ است. قارچ‌هایی که ماهیت خوراکی آن‌ها مشخص نیست و با نگاهی ساده نمی‌توان تشخیص داد این قارچ سمی است یا خیر، به همین دلیل آمار مسمومیت‌های ناشی از مصرف این خوراکی در کشور زیاد می‌شود و متاسفانه در برخی مواقع تبعات جبران ناپذیری را نیز به همراه دارد. 

دکتر حسن نوری ساروی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با پانا در خصوص مصرف قارچ‌های سمی توسط گردشگران و طبیعت‌گردها اظهار کرد: «همه ساله درگیر این موضوع می‌شویم و متاسفانه دانش عمومی در خصوص قارچ‌های سمی به‌روز نمی‌شود و مردم نمی‌دانند با چه پدیده‌ای روبه‌رو هستند که هربار آن را تکرار می‌کنند.» 

وی با بیان اینکه در طبیعت قارچ‌های متنوع و متفاوتی وجود دارد، گفت: «بیشتر قارچ‌هایی که در طبیعت رشد می‌کنند سمی هستند و تشخیص قارچ سمی از غیرسمی صرفا از روی ظاهر ممکن نیست. یعنی ما نمی‌توانیم قارچی را نگاه کنیم و بگویم مثلا کلاهکش چنین شکلی است و ابعادش اینطوری است پس سمی هست یا نیست. از روی ظاهر قارچ‌ها به شدت شبیه هم هستند و اگر ما واقعا بخواهیم قارچ سالم مصرف کنیم باید آن را شرکت‌هایی تهیه کنیم که قارچ‌های غیر سمی تولید و به صورت بسته‌بندی اقدام به عرضه آن در بازار می‌کنند.» 

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس با بیان اینکه امسال بارش‌های خوبی در کشور داشتیم و همین دلیل باعث رشد قارچ‌ها در کشور شده است، بیان کرد: «همین موضوع در فروردین ماه باعث شده تا نسبت به نمونه مشابه سال گذشته با افزایش ۱۵ درصدی مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ مواجه شویم و آمار مسمومیت‌ها بالا برود‌.» 

نوری در پاسخ به این سوال‌ که قارچ‌های خود رو در طبعیت چند نوع هستند، عنوان کرد: «قارچ‌ها دارای دسته‌های متنوعی هستند؛ دسته اول باعث ایجاد روان پریشی می‌شوند که بسیار خطرناک هستند و حتی در برخی مواقع باعث مسخ شخصیت می‌شوند، یعنی مصرف کننده ممکن است کاملا شخصیت جدیدی پیدا کند.» 

وی افزود: «سری دیگر قارچ‌ها دارای سندروم‌های سیستماتیک هستند. برای نمونه پس از مصرف این نوع قارچ بیمار میزان بزاقش افزایش پیدا می‌کند، آبریزش بینی‌اش شدید می‌شود، دچار اسهال، استفراغ و سرفه‌های خلطی نیز خواهد شد‌. پس از مصرف این نوع قارچ نیاز است فوری با ۱۱۵ تماس گرفته شود تا همکاران ما دارو‌های لازم را تزریق کنند و حتما نیاز به بستری در بیمارستان نیز وجود دارد.»

این مقام امدادی اضافه کرد: «نوعی دیگر از قارچ‌ها دارای سندروم‌‌های برافروختگی هستند و علائمی مانند تپش قلب، اضطراب و برافروختگی‌ را دارند. پس از مصرف این نوع قارچ برخی به اختلالات در هوشیاری را شاهد هستیم به نحوی که کاهش هوشیاری خود را کاملا بروز می‌دهد و نیاز است بیمار بستری شود‌.» 

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان اورژانس کشور در ادامه با اشاره به خطرناک‌ترین نوع قارچ موجود در طبیعت خاطرنشان کرد: «این دسته از قارچ‌ها دارای سمیت کبدی هستند. در این نوع از قارچ‌ پس از مصرف اسهال و استفراغ اولین علامت است، پس از آن علایم گوارشی و در نهایت آسیب به کبد و از بین رفتن این عضو حیاتی بدن را شاهد هستیم. در این مورد متاسفانه احتمال نیاز به پیوند کبد و حتی فوت بیمار بسیار است. حتی اگر این دو مورد نیز رخ ندهد بیمار دچار مشکلات فراوانی خواهد شد و عمرش کوتاه می‌شود.» 

نوری ادامه داد: قارچ‌های گوارشی بسیار خطرناک‌تر از آن چیزی هستند که فکرش را بکنیم، اگر کسی این قارچ‌ها را خورده باشد و ظرف ۶ الی ۱۲ ساعت بعد از مصرف دچار تهوع، اسهال و استفراغ شود معمولا در دوره‌ای یک یا دو روزه بهبود می‌یابد. اما کسانی که بین ۵ تا ۷ روز علائمی ندارند و پس از ۷ روز به یکباره دچار علائم بیماری می‌شوند،‌ امکان دارد کبد خود را از دست بدهند و در وهله اول زردی شدید و پس از آن نارسایی شدید و کامل کبدی خواهند داشت.» 

وی خاطرنشان کرد: «در نتیجه بر اساس مطالبی که گفته شد به هیچ وجه نباید قارچ‌های موجود در طبیعت را مصرف کرد، همچنین اگر به صورت اتفاقی یا اشتباهی قارچی خورده شد، بهترین کار این است که بیمار را تحریک کنیم تا در نیم ساعت اول به استفراغ کردن روی بیاورد تا قارچ خارج شود. همچنین اگر کسی قارچ را مصرف کرد و زمان مصرف بیش از یک ساعت بود، دیگر استفراغ در این بیمار موثر نیست بود و عملا باید بیمار را مسموم در نظر بگیریم و روند درمانی را سریعا آغاز کند.» 

نوری در پاسخ به این سوال که برای عدم‌جذب سموم  قارچ‌هایی که کبد را مورد هدف قرار می‌دهند چه باید کرد، گفت: «در مواردی که قارچ‌ حاوی آموتوکسین هستند و سمیت کبدی دارند، درمان ضد سمی وجود ندارد، اما داروی ذغال فعال می‌تواند به سموم بچسبد و از جذبشان جلوگیری کند. به همین دلیل برای بیمار تجویز می‌شود.» 

معاون آموزشی و پژوهشی اورژانس کشور در پایان اظهار کرد: «خواهشی که از مردم عزیز دارم این است که قارچ‌های موجود در طبیعت را مصرف نکنند و اگر به صورت اشتباهی قارچی را مصرف کردند، سریعا خود را تحریک به استفراغ کنند تا این قارچ از بدن خارج شود و نهایتا اگر دچار علائم مسمومیت شدند حتما به پزشک مراجعه کنند، مخصوصا کسانی که دچار اسهال و استفراغ می‌شوند؛ حتما باید به بیمارستان و درمانگاه مراجعه شود و تحت درمان ذغال فعال قرار بگیرند تا ما بتوانیم از جذب سم و مرگ و میر ناشی از این مسمومیت جلوگیری کنیم.»

خبرنگار : امجد عبدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار