کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

آموزش مسائل محیط زیستی به دانش‌آموزان؛ تضمین زندگی فردا

تهران(پانا) - یک کارشناس محیط زیست عنوان کرد که آموزش حفاظت از محیط‌زیست به دانش‌آموزان مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.

کد مطلب: ۱۴۶۱۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
آموزش مسائل محیط زیستی به دانش‌آموزان؛ تضمین زندگی فردا

حفاظت از محیط زیست، عبارت است از تلاشی که به منظور حفظ سلامتی محیط و انسان‌ها، در سطوح شخصی، سازمانی یا دولتی، از محیط طبیعی محافظت می‌کند، البته با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی گاهی اوقات این امر مهم نادیده گرفته می‌شود، در صورتیکه باید این موضوع باید به رسمیت شناخته شود و دولت‌ها باید محدودیت‌هایی علیه فعالیت‌های تخریب محیط زیست ایجاد کنند.

از سال ۱۹۶۰، جنبش‌های فعال زیست محیطی ایجاد شده‌اند که از مسایل مختلفی در این زمینه اطلاع دارند. هیچ توافقی در مورد میزان اثر فعالیت‌های انسانی روی محیط زیست وجود ندارد و اقدامات حفاظتی گاهی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. موسسات علمی اکنون دوره‌های آموزشی را پیشنهاد می‌دهند، مثل مطالعات زیست محیطی، مدیریت محیط زیست و مهندسی محیط زیست، که تاریخچه و روش‌های حفاظت از محیط زیست، اما باید دانست که حفاظت از محیط زیست احتیاج به توجه و فعالیت‌های مختلف انسانی دارد. تولید زباله، آلودگی هوا و از بین رفتن تنوع زیستی (ناشی از معرفی گونه‌های مهاجم و گونه‌های در حال انقراض) بعضی از موارد مرتبط با تخریب محیط زیست هستند که باید روی آن‌ها تمرکز داشت و اجازه نداد به راحتی به محیط زیست ما آسیب بزنند.

حفاظت از محیط زیست تحت تاثیر سه فاکتور در هم آمیخته است: قوانین زیست محیطی، اخلاق و آموزش و پرورش. هر کدام از این سه فاکتور، هم در سطح تصمیمات بین‌المللی و هم در سطح ارزش‌های رفتاری و شخصی، بر محیط زیست تاثیر می‌گذارند. برای اینکه حفاظت از محیط زیست به واقعیت تبدیل شود، مهم است که جوامع، در این زمینه‌ها پیشرفت کرده و تصمیمات زیست محیطی را اتخاذ کنند.

آموزش، اولین گام برای داشتن «محیط زیستی سالم» استف معلمان و دانش آموزان می‌توانند نقش مهمی در حفاظت و حمایت از محیط زیست داشته باشند. دانش‌آموزان با رعایت اخلاق زیست محیطی می‌توانند الگوی خوبی برای همه و خصوصا سایر اعضای خانواده خود باشند، همچنین دانش‌آموزان می‌توانند فعالانه در نمایشگاه‌های زیست محیطی، تورهای زیست محیطی، ارائه پوستر و مقالات در مورد حفظ سلامت محیط زیست و اجرای برنامه های موسیقی و تأتر در رابطه با محیط زیست مشارکت کنند.

دانش آموزان می توانند در برنامه های پاکسازی محیط مدرسه یا محله خود و یا پروژه‌هایی نظیر پاکسازی کنار جاده‌ها، معابر عمومی، اطراف رودخانه ها، تالاب ها و کوههای محل سکونت خود از زباله‌های پرتابی، مشارکت کرده  یا اساسا این برنامه‌ها را سازماندهی کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند با راهنمایی مدیران و معلمان خود در مدرسه پروژه‌هایی مانند «تفکیک کاغذ، شیشه، فلز و پلاستیک» را اجرایی کرده  و از محل درآمد این پروژه‌ها وضع مدرسه را بهتر سازند.

اجرای این طرح می‌تواند کودکان را ضمن دوستی با طبیعت، با مفهوم نریختن زباله در طبیعت و پاکسازی از دوران کودکی آشنا کند که قطعا می‌تواند در فرهنگسازی از سنین پایه موثرباشد

در این خصوص با فاطمه شاهسوند کارشناس محیط‌زیست گفت‌وگویی داشتیم.

فاطمه شاهسوند، کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با پانا در رابطه با بحث آموزش محیط‌زیستی به دانش‌آموزان اظهار کرد: «می‌توان برای پاکسازی محیط زیست از دانش‌آموزان کمک گرفت. اردوهایی برای آن‌ها برگزار کرد تا هم با قرارگرفتن در فضا و دیدن محیط زیست آموزش ببینند و هم به پاکسازی محیط زیست کمک کنند.»

وی ادامه داد: «اما نکته مهم‌تر این است که دانش‌آموزان با گردشگری مسئولانه که فاکتورهای مختلفی دارد آشنا شوند مثلا رها نکردن زباله‌ها در طبیعت،آشنایی با گونه‌های جانوری و گیاهی خاص و ارزشمند، راه‌های جلوگیری از آتش سوزی در جنگل و... . کودکان نسل جدید با کودکان نسل‌های گذشته متفاوتند و به دلیل وجود اینترنت و فضای مجازی برایشان بسیاری از مسائل قابل درک‌تر است که این هم می‌تواند فرصت باشد هم تهدید.»

این کارشناس بیان کرد: «در واقع انگاره‌های ذهنی از بچگی شکل می‌گیرد. کودکان و نوجوانان در کنار گردشگری مسئولانه باید با مباحث تفکیک زباله آشنا شوند. بهتر است اینگونه آموزش‌ها به صورت عملی باشد تا دانش‌آموز خودش آن را تجربه کند. »

وی ادامه داد: «حتی می‌توان به دانش‌آموزان کاشت نهال را آموزش داد و سپس با بردن آن‌ها به محیط زیست از آن‌ها بخواهیم تا هر شخص برای خود نهالی بکارد و برای تبدیل نهال کاری به یک عادت روی کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری بکنیم که حتی همین عادات از مجرای دانش آموز به خانواده هم منتقل می‌شود.»

شاهسوند افزود: «از سویی می‌توان با ساخت انیمیشن‌ مفاهیم بوم‌سازگان و محیط زیست را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، به این صورت هم اطلاعات به خوبی در ذهن آن‌ها ثبت می‌شود و هم برای خودشان جذابیت دارد.»

از مفاهیم فوق این‌گونه برداشت می‌شود که آموزش نقش پررنگ و مهمی در مسائل مربوط به محیط‌زیست دارد. در واقع دوران مدرسه، دورانی است که دانش‌آموز مسائل را بهتر از هر سنی درون مغز خود ضبط و ثبت می‌کند. می‌توان در کنار دروس تئوری صرف و کم کاربرد دروسی را جایگزین کرد که هم برای آینده و زندگی شخصی دانش‌آموز و هم کشور اهمیت داشته باشد. حفاظت و نگهداری از محیط‌زیست یکی از مسائل روز و پراهمیت است که بهتر است در دوران مدرسه با ترکیبی از آموزش تئوری و عملی به دانش‌آموزان  آموزش داده شود تا شاهد تحولی شگرف در محیط زیست کشور در سال‌های پیشرو باشیم. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار