نشست صمیمی وزیر آموزش‌و‌پرورش با نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی برگزار شد؛

صحرایی: دانش‌‌آموزمحوری باید مرکز ثقل تصمیمات وزارت آموزش و پرورش در همه حوزه‌ها باشد

تهران (پانا) - نشست صمیمی هم‌اندیشی وزیر آموزش‌و‌پرورش با نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی بعدازظهر امروز در محل وزارت آموزش‌و‌پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۶۱۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد
صحرایی: دانش‌‌آموزمحوری باید مرکز ثقل تصمیمات وزارت آموزش و پرورش در همه حوزه‌ها باشد

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی درباره تشکل‌ها و اعضای دانش‌آموزی حاضر در این جلسه و‌ روند برگزاری جلسه ارائه داد و به دانش‌آموزان خوش‌آمد گفت. 

در این نشست نمایندگان تشکل‌های بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان دانش‌آموزی و جمعیت هلال احمر حضور داشتند و دو نفر از هر کدام از تشکل‌ها، مطالبات مختلف دانش‌‌آموزان را با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتند. 

آن‌ها ضمن قدردانی از تعیین تکلیف سوابق تحصیلی و توجه به مراسم معنوی اعتکاف بر جذب مشاوران شایسته در مدارس، تعیین تکلیف طرح صیانت از کودکان در فضای مجازی، امتحانات نهایی، جذب معلمان شایسته، اهمیت محوریت کتاب درسی و اهمیت تقویت جایگاه خبرگزاری پانا... تاکید کردند.

تقویت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، توانمندسازی دانش‌‌آموزان، سند مجلس دانش‌‌آموزی، کنکور سراسری و اعزام نمایندگان وزیر به مناطق محروم برای بررسی وضعیت آموزشی دانش‌آموزان از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، رئیس مجلس دانش‌‌آموزی گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات دوره جدید مجلس ارائه کرد و از رئیس‌جمهوری و وزیر آموزش و پرورش به خاطر مصوبه جذب دانش‌‌آموزان نخبه در دانشگاه فرهنگیان قدردانی کرد.

رضامراد صحرایی در این نشست ضمن خوشامدگویی به دانش‌آموزان اظهار کرد: امیدوارم این جلسات مرتب تکرار شود کما اینکه در سفرهای استانی، دانش‌آموزان اولین گروهی هستند که با آنها دیدار می‌کنم. دانش‌آموزمحوری باید مرکز ثقل تصمیمات وزارت آموزش و پرورش در همه حوزه‌ها باشد. 

وی ادامه داد: نکات خوبی در این جلسه مطرح شد. معتقدم وزیر آموزش و پرورش اگر وزیر خوبی باشد باید هر ماه نیم ساعت جلوی دوربین به دانش‌آموزان و معلمان گزارش بدهد که این اقدامات را انجام دادم و این مشکلات هم وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پیام این جلسه اهمیت مدرسه است. من وزیر مدرسه هستم. هر اتفاقی که برای آینده میخواهیم رقم بزنیم باید بذر آن را در مدرسه بکاریم. لذا گفتیم به مدرسه برگردیم. این را من نگفتم، رهبر معظم انقلاب فرمودند. پیام این جلسه این است که آقایان، خانم‌ها باید به مدرسه برگردید. مدرسه اهمیت دارد. 

صحرایی به موضوع واقع‌بینی اشاره کرد و گفت: همه شما تایید می‌کنید که امروز از دیروز بهتریم اما برای بهتر شدن و فردای بهتر باید تلاش کنیم. ما منابع خود را در مناطق محروم گذاشتیم. یک زمانی در این مملکت از هر دو نفر یک نفر بی‌سواد بودند اما امروز ۹۷ درصد مردم باسواد هستند.

وی با بیان اینکه باید کاستی‌ها را برطرف کنیم، گفت: ما از بشاگرد یکی از محرومترین مناطق کشور هزار مدرسه را در سراسر کشور افتتاح کردیم. مدرسه‌ای را آنجا افتتاح کردیم که در هیچ منطقه برخوردار کشور وجود ندارد. جنوب کرمان به دستور رییس‌جمهور یک استان خواهد شد و به این ترتیب تقویت خواهد شد. من حتی مجوز دانشگاه فرهنگیان جیرفت را هم صادر کردم تا کارهای تاسیس آن انجام شود.

مطالبه‌گری باید در کنار مطالعه دقیق باشد

وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه مطالبه‌گری باید در کنار مطالعه دقیق باشد، گفت: با داده کم نتیجه‌گیری بزرگ نکنید چون به خطا خواهید افتاد. وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید با داده زیاد اقدام کنید.

برخی از مهمترین اقدامات آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر

رضامراد صحرایی در ادامه ‌گزارش کوتاهی از اقدامات انجام شده در طی ماه‌های اخیر به دانش‌آموزان ارائه کرد و گفت: یکی از مسائلی که نظام آموزش و پرورش را نابود کرد کنکور بود، اما با اجرای مصوبه سهم سوابق تحصیلی، سهم مناطق محروم از دانشگاه‌های برتر کشور احیا شد. سازمان تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد و کودکستان‌ها ساماندهی شدند‌. سمپاد در دولت قبل تعطیل شد ولی اکنون سمپاد در ۷۰۰ نقطه کشور مدرسه دارد و سال گذشته تصویب کردیم که بچه‌های دهک‌‌های ۱ تا ۴ اگر در این مدارس قبول شوند تمام هزینه‌های آن‌ها پای دولت است که جمعیت زیادی اکنون از این مزیت بهره می‌برند. باشگاه دانش‌پژوهان جوان را احیا کردیم و سال آینده ۶ مدل المپیاد برگزار خواهد کرد. ‌۶ هزار و ۹۰۰ مدرسه را در دو سال اخیر ‌تکمیل کرده‌ایم یا ساخته‌ایم. یعنی روزی ۸ مدرسه ساخته‌ایم اما کم است و باید بیشتر بسازیم. بیش از ۲ هزار فضای ورزشی ساخته‌ایم که سهم روستاها در آن چشم‌گیر بوده است. طرح صد در صد و طرح مادر دختری و پدرپسری را راه‌اندازی کردیم. نماد در این دولت اجرا شد و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز را غربالگری کردیم.  سال آینده هزار مشاور استخدام خواهیم کرد.  

خبرگزاری پانا ظرفیت مهمی است و باید تقویت شود

عضو کابینه دولت مردمی پانا را ‌ظرفیت مهمی دانست و تاکید کرد: اکنون ۱۱ هزار دانش‌آموز خبرنگار داریم و باید این خبرگزاری تقویت شود. ‌دانشگاه فرهنگیان باید تقویت شود. ما آیین‌نامه جذب استعدادهای برتر را تصویب کردیم که سال بعد ۳ هزار نفر جذب این دانشگاه خواهند شد. ‌‌رییس‌جمهور دستور دادند که برخی فضاهای دانشگاه‌های دیگر در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد. در برنامه هفتم ۳۸ حکم درباره آموزش و پرورش وجود دارد؛ از برگزاری اردوها تا تامین مربی پرورشی، استاد، کتاب و ... . تاکنون اینقدر در برنامه توسعه ‌به آموزش و پرورش توجه نشده است. ما هر سال ۱۵۵ میلیون جلد کتاب چاپ می‌کنیم که کار عظیمی است.

وی با تاکید بر اینکه معلم هم مسأله ما، هم راه‌حل ماست، افزود: امسال ۵۰ هزار معلم را استخدام کردیم و سال بعد ۷۲ هزار نفر را استخدام خواهیم کرد. همه این‌ها منهای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی است. حدود ۴۰ درصد از دانش‌آموزان متوسطه دوم به هنرستان رفته‌اند و این یک افتخار است. مرکز ملی توانمندسازی معلمان را تاسیس کردیم و کار توانمندسازی معلمان را بر عهده دارند که تاکنون ۱۴ هزار ساعت دوره توانمندسازی برگزار شده است. 

7 پروژه ملی در دستورکار آموزش و پرورش

صحرایی با بیان اینکه ۷ پروژه ملی براساس سند تحول در دستورکار آموزش و پرورش است، گفت: تقویت مهارت‌های دانش‌‌آموزان،  تقویت معلم،  اوقات فراغت، انسداد مبادی بی‌سوادی، تجهیزات فضاهای تربیتی و ‌آموزشی و  تضمین کیفیت آموزشی از جمله این پروژه‌ها هستند.

مشارکت گسترده و رای بالا، تضمین کننده امنیت ماست

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: امروز آقا درباره انتخابات نکات مهمی بیان فرمودند که دو نکته آن خطاب به شما دانش‌آموزان بود. «هم رای بدهید و هم به والدین خود هم بگوید رای بدهند». رای مترادف است با تصمیمات کلیدی درباره آینده. پدر و مادر ما نسبت به امور مختلف ما دغدغه دارند و هر مقدار نسبت به آینده ما دغدغه دارند باید در این مسیر مشارکت کنند. هر مقدار می‌خواهید ‌آینده ایران شکوفا باشد و بستر تربیت شکوفاتری برای فرزندان شما وجود داشته باشد باید پای کار بیایید و قدرتمند پای صندوق‌ها حاضر شوید. رای بالا تضمین امنیت داخلی و خارجی ما را به دنبال خواهد داشت. در سال 2024 حدود ۵۰ انتخابات ‌در دنیا برگزار می‌شود اما هیچکدام به اندازه انتخابات ما اهمیت ندارد و همه چشم به این انتخابات و مشارکت مردم دوخته‌اند. ‌چون ایران به برکت خون شهدا در دنیا اثرگذار است. هیچ اتفاقی در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود بدون در نظر گرفتن نظر ایران و این قدرت نظام مقتدر ‌ماست.

 

پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک میان تشکل‌های دانش‌آموزی؛ باید جریان مطالبه‌گر دانش‌آموزی راه بیافتد

معاون پرورشی و فرهنگی در این جلسه پیشنهاد داد در میان نمایندگان تشکل‌ها، یک کمیته تشکیل شود و هر چند وقت یکبار با معاونان جلسه بگذارند. نظرات دانش‌‌آموزان را بگیرند، سوالات و ابهامات دانش‌‌آموزان را دریافت کنند و خروجی جلسات به وزیر آموزش و پرورش ارائه شود که این پیشنهاد مورد موافقت وزیر آموزش و پرورش قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی در ادامه این جلسه خطاب به نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی گفت: دانش‌آموزان در تشکل‌های دانش‌آموزی نمایندگان همه دانش‌آموزان هستند و باید در جلسات با مسئولان مسائل و موضوعات دانش‌‌آموزی را مطالبه‌گری کنند.

وی تاکید کرد: دانش‌‌آموزان باید با نگاه حل مسئله، موضوعات را بیان کنند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: باید جریان مطالبه‌گری دانش‌‌آموزی را در وزارت آموزش و پرورش مدیریت کنند. در این گروه باید موضوعاتی که شمولیت بیشتری دارد و پرچالش‌تر است را در اولویت قرار دهید. فراخوان منتشر کنید؛ نظرات دانش‌‌آموزان را دریافت کنید. پیشنهادات خوب درباره آن موضوع را ارائه دهید. ‌این کار شما، این نشست شما، باید به یک جریان مطالبه‌گر تبدیل شود. دانش‌آموزان باید کار تشکیلاتی انجام دهند. باید کاری کنید که مسئله‌ای از مسائل دانش‌‌آموزان حل شود. 

وی با بیان اینکه اگر مسئولیت پذیرفته‌اید باید قوی عمل کنید؛ گفت: آقا فرمودند هر جا که هستید آنجا را مرکز دنیا بدانید. شما باید نسبت به مسئولیت خود جدی باشید. شما اگر حلقه واسط دانش‌‌آموزان با مدیریت آموزش و پرورش هستید باید قوی عمل کنید. همه تشکل‌ها باید به یک جریان مطالبه گر دانش‌آموزی در سراسر کشور تبدیل شوند و همه با هم یک مطالبه را مطرح و پیگیری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار