مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور در گفت‌وگو با پانا:

فعالیت 7320 مدرسه عشایری در 26 استان؛ 150 مدرسه یک دانش‌آموز دارند

۱۳۴۶ مدرسه کوچ‌رو و ۱۳۴۶ معلم کوچ‌رو هستند/ ‌فعالیت ۱۱۰۰ مدرسه عشایری‌ نیمه‌سیار در کشور

تهران (پانا) - مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور گفت در حال حاضر‌ ‌نزدیک به 7320 مدرسه عشایری در 26 استان کشور داریم که بیش از 150 مدرسه آن یک دانش‌آموزه است. یعنی یک مدرسه با یک دانش‌آموز؛ که این خود حاکی از اهتمام نظام تعلیم‌و‌تربیت به آموزش و تربیت فرزندان کشور است‌.

کد مطلب: ۱۴۶۵۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت 7320 مدرسه عشایری در 26 استان؛ 150 مدرسه یک دانش‌آموز دارند

علی تیرگیر در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «‌به‌خاطر سبک زندگی مردمان عشایر، مختصات زیستی آن‌ها، ‌پراکنده‌بودن‌شان، ‌کوچنده بودن آن‌ها، وزارت آموزش‌و‌پرورش به این دلایل‌ و در راستای عدالت آموزشی و رساندن هر چه بهتر خدمات آموزشی و ‌تربیتی به این قشر ولایت‌مدار و لازم‌التوجه، ساختاری ‌‌تحت عنوان "دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر" تعریف کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه عشایری سبک زندگی مستقل‌شان است، خودکفا هستند و تا آن‌جایی که در توان‌شان باشند تمام تلاش‌شان این است که امورات زندگی خودشان را بتوانند رتق و فتق کنند. از همین بابت، روحیه مطالبه‌گری در بین این قشر نسبت به سایر اقشار، کمی ضعیف‌تر است. عدم مطالبه‌گری از طرف جامعه عشایری باعث شده که آن‌طور که شایسته و بایسته است، از خدمات دولتی و حکومتی برخوردار نشده باشند و همین امر باعث انباشت مطالبات و پایین‌بودن شاخص‌های توسعه‌یافتگی شده که ما امروز روی میز آموزش‌و‌پرورش داریم از آن صحبت می‌کنیم.»

پوشش تحصیلی بیش از 98 درصدی دانش‌آموزان عشایر

وی با بیان اینکه ‌شاخص‌های آموزشی و تربیتی در جامعه عشایری نسبت به سایر اقشار از جمله جامعه شهری و روستایی پایین‌تر است، ادامه داد: «وزارت آموزش‌و‌پرورش در بین دستگاه‌ها، تنها وزارت‌خانه‌ای است که برای جامعه عشایری یک ساختار یا یک متولی مجزا تعریف کرده است. همین امر باعث شده که ما پوشش تحصیلی‌مان نسبت به اول انقلاب، نزدیک به دو برابر یا بهتر بگویم بیش از دو برابر شده است. پوشش تحصیلی در بین مردمان عشایری قبل از انقلاب نزدیک به 48 درصد بوده، اما امروز الحمدلله در مقطع ابتدایی به بیش از 98 درصد پوشش تحصیلی رسیده است.» 

مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور  با تاکید بر اینکه این امر حاکی از همت نظام مقدس جمهوری اسلامی نسبت به قشر ولایت‌مدار عشایری است، گفت: «‌‌رشد و تعالی آحاد جامعه از جمله مردمان عشایری از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری انقلاب اسلامی بوده است و همین امر باعث شده که در راستای ارتقای شاخص‌های آموزشی و تربیتی، وزارت آموزش‌و‌پرورش کارهای اثرگذار و ماندگاری انجام بدهد.»

فعالیت 7320 مدرسه عشایری در 26 استان؛ 150 مدرسه یک دانش‌آموز دارند

تیرگیر اضافه کرد: «‌علی‌رغم تلاش‌های وافر و قابل تقدیری که از سوی دست‌اندرکاران نظام تعلیم‌و‌تربیت در دوران‌های گذشته در ادوار صورت گرفته، اما ما همچنان در مدارس عشایری در آموزش‌و‌پرورش عشایر با چالش‌هایی ‌روبه‌رو هستیم. در حال حاضر‌ ‌نزدیک به 7320 مدرسه عشایری در 26 استان کشور داریم که بیش از 150 مدرسه آن یک دانش‌آموزه است. یعنی یک مدرسه با یک دانش‌آموز؛ که این خود حاکی از اهتمام نظام تعلیم‌و‌تربیت به آموزش و تربیت فرزندان کشور است‌.»

تحصیل 225 هزار دانش‌آموز عشایر در کشور

وی گفت: «‌بیش از 225 هزار دانش‌آموز عشایر داریم که تقریبا 51 درصد دانش‌آموزان ‌پسر ‌و 49 درصد ‌دختر هستند. ‌در دوران بعد از انقلاب، در راستای جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دختر توانستیم گام‌های خیلی خوبی برداریم و به جایی رسیدیم که تقریبا شانه به شانه ‌پوشش تحصیلی دختران و پسران ‌جلو می‌رود. تمام تلاش‌مان این است که در یک برنامه یک‌ساله بتوانیم اولا تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی کنیم و ثانیا انشاالله یک بستر‌ مهیا ‌شود که این دانش‌آموزان به کلاس درس برگردند و ادامه تحصیل خودشان را همچون سایر دانش‌آموزان داشته باشند.»

تدریس 20 هزار معلم در مدارس عشایری

تیرگیر با بیان اینکه نزدیک به 20 هزار همکار فرهنگی در مدارس عشایری مشغول هستند، گفت: «‌بیشترین تعداد دانش‌آموز ما در استان سیستان‌و‌بلوچستان، آذربایجان غربی، استان کرمان، ‌فارس و خوزستان است.»

جذب 1000 معلم ویژه مدارس عشایری در سال گذشته

مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور گفت: «‌برای اولین بار، سال گذشته موفق شدیم در آزمون‌های استخدامی وزارت آموزش‌و‌پرورش، ‌ماده 28، کنکور و آزمون، سهمیه ویژه مدارس عشایری دریافت کنیم. در آزمون آموزگاری ماده 28، سال گذشته 1000 سهمیه ویژه مدارس عشایری گرفتیم که این برای اولین بار اتفاق افتاده و کار بسیار بسیار ارزشمندی بوده است. رویکردمان این است که ‌معلم باید از خود ایل انتخاب شود، هم از بابت ماندگاری معلم و هم آشنایی به آداب و رسوم و فرهنگ آن منطقه. خدا را شکر ‌هزار سهمیه را توانستیم جذب کنیم.»

احداث 500 کلاس درس در طرح شهیدپناهی

وی از احیای سهمیه ویژه دانش‌آموزان عشایر در کنکور خبر داد و با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی، گفت: «‌در حوزه فضا و تجهیزات‌، ‌7320 فضای آموزشی داریم. ‌شاید آن استانداردهای لازمی که مد نظر ‌سازمان نوسازی مدارس ‌است در مدارس عشایری نباشد ولی در طرح شهیدپناهی ‌توانستیم نزدیک به پانصد کلاس درس احداث کنیم و بخش زیادی از مدارس‌مان که ‌نیاز به یک بازسازی داشتند را انجام ‌دهیم.»

واریز سرانه سه برابری دانش‌آموزان عشایری

تیرگیر اضافه کرد:‌ «علی‌رغم معذورات فراوانی که وزارت آموزش‌و‌پرورش در یکی دو سال گذشته داشته است، ولی به دلیل همت و ‌مطالبه‌گری و دغدغه‌مندی ‌مقام عالی وزارت نسبت به بحث عدالت آموزشی خاصه مناطق مرزی، مناطق کم‌برخوردار، مناطق عشایری، امسال برای اولین بار بر‌اساس اساسنامه مدارس عشایری موفق شدیم سرانه سه برابری دانش‌آموزان عشایری را واریز کنیم.»

وی همچنین گفت: «ردیف ‌بودجه‌ای ‌تحت عنوان تملک دارایی داریم که سال گذشته مبلغ آن 8 برابر شده ‌و تخصیص داده شده است که صرف ‌خرید تجهیزات آموزشی و تربیتی برای مدارس عشایری شد.»

رفع مشکل سرویس بهداشتی مدارس عشایری با همکاری مجمع خیرین مدرسه‌ساز

مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور با بیان اینکه مشکلاتی ‌در فضاهای آموزشی در مناطق عشایری از جمله در سرویس بهداشتی داریم، گفت: «‌در تفاهمی که بین مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور به نمایندگی حاج اکبر ابراهیمی و دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر بسته شد، بنا بر این شد بعد از شناسایی و بررسی وضعیت ‌سرویس‌های بهداشتی مدارس عشایری، ‌انشاالله در بازه زمانی دو ساله مشکل سرویس بهداشتی چه در احداثی و چه در تعمیر یا بازسازی رفع شود.»

توزیع بیش از 40 هزار بسته لوازم‌التحریر ایرانی در بین دانش‌آموزان ‌عشایری

به گفته علی تیرگیر، همزمان با آغاز سال تحصیلی، دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر موفق شد با مشارکت صد در‌صدی خیرین بیش از 40 هزار بسته لوازم‌التحریر ایرانی در بین دانش‌آموزان ‌عشایری در 26 استان توزیع کند. 

احصای تعداد بازماندگان از تحصیل در مناطق عشایری؛ 20 درصد عدد احصاشده به مدرسه بازگردانده شدند

وی با بیان اینکه در قالب طرح شهیدسلیمانی (ساخت فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای) سهمیه خوبی چه در سالن‌های ورزشی و هم چمن‌های مصنوعی به مدارس عشایری اختصاص یافت، افزود: «همچنین با تعاملی که با سازمان امور عشایر کشور داشتیم، یک هم‌افزایی ‌صورت گرفت و توانستیم آمار بازمانده از تحصیل را با نام و مشخصات دقیق و با محل سکونت استخراج کنیم. عددی احصا شد به تفکیک منطقه، به تفکیک روستا که نزدیک به 20 درصد از این تعداد دانش‌آموز یا افرادی که بازمانده از تحصیل بودند، در سال تحصیلی جاری به مدرسه برگردانده شدند. ‌تمام تلاش‌مان این است که با قوت در یکی دو سال آینده بتوانیم تمام دانش‌‌آموزان بازمانده از تحصیل در مناطق عشایر و در مدارس عشایری را به مدرسه برگردانیم که این نیازمند ‌توجهات ویژه از سوی معاونت‌های محترم و مختلف آموزش‌و‌پرورش و عنایت مقام عالی وزارت است.»

245 مدرسه در مناطق عشایری، شبانه‌روزی است

علی تیرگیر با بیان اینکه در مناطق عشایری کشور بیش از 245 مدرسه شبانه‌روزی داریم که دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم در آن‌ها تحصیل می‌کنند، گفت: «‌به دلیل یک، کم‌جمعیت بودن روستا و مناطق عشایری، دوم پراکندگی، سوم کوچ‌رو بودن و چهارم سبک زندگی مستقل‌شان، وقتی این‌ها را کنار هم قرار بدهید می‌بینید که ادامه تحصیل به آن آسانی و همواری که در مناطق روستایی و شهری هست، در مناطق عشایری نیست. به همین خاطر مدارسی تعریف شدند تحت عنوان مدارس شبانه‌روزی که ‌از دانش‌آموزانی که ادامه تحصیل در مقطع متوسطه اول و دوم برای‌شان هموار نیست، میزبانی می‌کند.»

1346 مدرسه کوچ‌رو و 1346 معلم کوچ‌رو هستند

مدیرکل توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور با بیان اینکه از میان همکاران فرهنگی مدارس عشایری، ‌تعداد زیادی، ‌معلم کوچ‌رو هستند و بیشترین آن‌ها در استان‌های خوزستان‌، فارس‌، سیستان و بلوچستان و کرمان فعالیت دارند، گفت: «‌1346 مدرسه کوچ‌رو داریم که ‌1346 معلم کوچ‌رو همراه آن‌ها هستند.»

‌1100 مدرسه عشایری، نیمه‌سیار هستند

علی تیرگیر در پایان گفت: «‌همچنین 1100 مدرسه به‌صورت نیمه‌سیار داریم‌. نیمه‌سیار به معنای این است که بخشی از سال را به دلیل شرایط اقلیمی کوچ می‌کنند و بخشی از سال هم در جای دیگری هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار