تولید کل بذر سورگوم مورد نیاز کشور در منطقه مغان استان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرجهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد با اشاره به تولید کل بذر سورگوم مورد نیاز کشور در منطقه مغان گفت: برداشت بذر این محصول در شهرستان پارس آباد با نظارت کامل کارشناسان موسسه بذر و نهال کشور انجام می‌شود.

کد مطلب: ۹۵۸۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
تولید کل بذر سورگوم مورد نیاز کشور در منطقه مغان استان اردبیل

حسن نظیفی، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد مغان گفت: بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان پارس‌آباد مغان در شمال استان اردبیل به کشت سورگوم بذری اختصاص یافته است که پیش‌بینی می‌شود برداشت سورگوم در این شهرستان آغاز شده و تا دو هفته آینده به پایان می‌رسد.

او با اشاره به تولید کل بذر سورگوم مورد نیاز کشور در منطقه مغان افزود: برداشت بذر این محصول در شهرستان پارس آباد با نظارت کامل کارشناسان موسسه بذر و نهال کشور انجام می‌شود.

سورگوم گیاهی از خانواده غلات بوده که در ایران به ذرت خوشه‌ای معروف بوده و محصول این گیاه از نظر امنیت غذایی در دنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در جایگاه پنجم قرار دارد.

هم اکنون به دلیل مشکل بحران آب و در راستای بهره‌برداری بیشتر از منابع آبی و در عین حال تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری، کشت سورگوم در شهرستان پارس آباد ترویج یافته است.

موارد مصرفی سورگوم به دو حالت دانه‌ای و سیلویی بوده و نوع دانه‌ای آن در هر هکتار چهار تن و رقم سیلویی آن طی سه چین ۱۵۰ تن عملکرد دارد.

کشت سورگوم با دارا بودن خصوصیت گیاهی از جمله قدرت پنجه زنی زیاد، رشد سریع، عملکرد بالا و ارزش غذایی نسبتاً خوب از اهمیت زیادی برخوردار است.

این گیاه به علت دارا بودن سیستم ریشه‌ای افشان و بسیار وسیع در حجم زیادی از خاک نفوذ کرده و رطوبت بیشتری را جذب می‌کند و بر این اساس برای رشد و نمو نسبت به سایر غلات به آب کمتری نیاز دارد و به همین علت بیشتر در منطقه گرمسیری کشت می‌شود.

مهم ترین کشورهای تولید کننده بذر سورگوم کشورهای هند، چین و روسیه هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار