معاون سواد آموزی قم: قم رتبه اول مبارزه با بی سوادی در کل کشور

قم (پانا) - معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: استان قم اولین استان در مبارزه با بی سوادی در کل کشور است.

کد مطلب: ۹۵۲۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون سواد آموزی قم: قم رتبه اول مبارزه با بی سوادی در کل کشور

محمد رضا قاسمی نیا در نشست خبری خود که به مناسبت فرارسیدن 17 شهریور مصادف با 8 سپتامبر روز جهانی سوادآموزی در سالن جلسات ساختمان نهضت سواد آموزی قم برگزار شد با اشاره به اینکه ما در حالی پنجاه و سومین سالروز سواد آموزی را برگزار میکنیم که هنوز در دنیا تعداد زیادی از انسانها هستند که بی سوادند اظهار کرد: سواد آموزی از زیر ساخت توسعه در هر کشور از جمله توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و نقش مهمی را ایفا می کند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم روز جهانی سواد آموزی را در راستای بیان توسعه و بسط عدالت آموزشی همه جانبه دانست و خاطر نشان کرد: روز جهانی سواد آموزی در راستای بیان توسعه و بسط عدالت آموزشی همه جانبه و یادگیری مادام العمر است و ما باید عادت داشته باشیم که هر کشوری که بخواهد توسعه داشته باشد باید به آن توجه کند.
وی تعریف سواد در دنیا را بدین گونه خواند که: در گذشته توانایی خواندن و نوشتن را توسط هر فرد سواد میگفتند ولی در جدیدترین تعریف یونسکو به توانایی تعیین، درک ،تفسیر، آفرینش و برقراری ارتباط و حساب کردن و استفاده از مواد نوشتاری در حوزههای مختلف علمی، آموزشی و اقتصادی سواد می گوید.
قاسمی نیا بیان کرد: خوشبختانه ما در جمهوری اسلامی ایران، یک گزینه بیشتر از دنیا کار می کنیم و آن سواد آموزی، با چهار عمل اصلی و روخوانی و روانخوانی قرآن کریم است.
معاون سواد آموزی قم سواد آموزی را چند زبانی خواند و گفت: این چند زبانی شامل مذهب و دین نیز می شود.

وی ضمن بیان ارتباط مستقیم بین آگاهی و دانش افراد جامعه و مباحث اجتماعی و بهداشت و سلامت با اشاره به جایگاه زبان برای کسب تجارت و تحصیل تصریح کرد: زبان وسیله تفکر و تحکیم روابط ملی و بین المللی است و نگاه جهانی به سواد آموزی که در مواد 9 و 17 حقوق بشر اسلامی نوشته شده است نیز بر همین منوال است.
قاسمی نیا گفت: در جهان هم اکنون 793 میلیون نفر بزرگسال فاقد مهارتهای اولیه سواد آموزی هستند که از هر سه نفر بیسواد در دنیا 2 نفر زنان می باشند که با این حساب دو سوم بیسوادان دنیا را زنان و دختران تشکیل میدهند.
معاون سواد آموزی قم افزود: بیش از 67 میلیون نفر کودک در جهان در رده سنین ابتدایی هنوز وارد مدرسه نشده اند، همچنین 72 میلیون نفر نوجوان در دنیا درسن پایینتر از مدارس متوسطه از حق آموزش محروم هستند و تا متوسطه اول فقط تحصیل کرده اند.
وی با بیان 8 هدف توسعه در دنیا شامل: از بین بردن فقر شدید و گرسنگی، دستیابی به آموزش همگانی، کاهش مرگ و میر مادران، تضمین پایداری محیط زیست، گسترش مشارکت جهانی برای توسعه خاطر نشان کرد: دومین هدف توسعه در هزاره سوم دستیابی به آموزش همگانی ابتدایی است، که جمهوری اسلامی افتخار موفیت های بسیاری را در این امر دارد.
قاسمی نیا تأکید کرد: اولویت فعالیتهای سواد آموزی ما این است که افراد از 10 تا 49 سال را تا پایان دوره انتقال (معادل پایان ابتدایی است) با سواد کنیم.
معاون اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: در سال 95 طبق آمار سرشماری 33 هزار نفر در قم بی سواد بودند با توجه به عملکرد سالها 95-97 این رقم به 27 هزار نفر رسیده است.
وی طرح خواندن و خانواده، مسابقات کتابخوانی، حلقههای کتاب و کتابخوانی، آموزش مقدماتی کار با رایانه، نماز کلید بهشت و سواد آموزی اولیای دانش آموزان، طرح سواد آموزی روستاها را از فعالیت های شاخص سواد آموزی استان قم خواند و بیان کرد: دوره اصلی سواد آموزی شامل سه مقطع است: 1) دوره سواد آموزی (معادل سوم ابتدایی) 400 ساعت آموزشی، 2) دوره انتقال (معادل ششم ابتدایی) 600 ساعت آموزی ، 3) دوره تحکیم سواد که ویژه افراد کم سواد غیر محصل است (تثبیت و تعمیق آموخته-های افراد است).
قاسمی نیا با اشاره به اجرای دوره آموزش ICDL برای سواد آموزان برای سومین سال پیاپی گفت: امسال 115 نفر مهارت های زبان و کامپیوتر را نیز آموزش دیده اند.

شایان ذکر است: تا کنون 350 آموزش دهنده در نهضت سواد آموزی به صورت نفر قبولی حق الزحمه پرداخت کرده اند که هر آموزش دهنده می تواند بر اساس دوره و سطحی که آموزش می دهد پاداش مناسبی به صورت تشویقی دریافت نماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار