سایت‌های شرط‌بندی بلای جان فوتبال حرفه‌ای/ پول کثیف، رقابت پاک را تهدید می‌کند

تبریز(پانا)- به تازگی بحث سایت‌های شرط‌بندی به نوعی بلای جان فوتبال حرفه‌ای شده است.

کد مطلب: ۹۰۷۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد

بحث سایت‌های شرط‌بندی در فوتبال همیشه بوده و شاید این موضوع، کماکان نه تنها در فوتبال ایران بلکه در تمامی فوتبال‌های سایر کشورها، وجود خواهد داشت که در درستی یا نادرستی آن‌‌ ابهامات بسیاری پدید می‌آید.

مسأله تبانی و مافیای فوتبال در شرایطی به یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های چند سال اخیر خود بدل شد که در آن انواع و اقسام افشاگری‌ها درباره پشت پرده‌های حاکم بر فوتبال آشکار گشت تا مردم نیز با بخشی از آنچه ‌در ماهیت فوتبال ایران می‌گذرد آشنا شوند.

نحوه کار پیش‌بینی فوتبال به این ترتیب است که در یک برگه پانزده یا شانزده‌ بازی وجود دارد که باید بنا بر تعرفه‌های قیمتی که پشت برگه هست، نتایج بازی‌ها را ‌ترکیبی از برد‌، باخت و ‏مساوی است. البته برخی از سایت‌های پیش‌بینی قالب‌های پیچیده‌ و متفاوت‌تری دارند.

در صفحه شرط‌بندی در دیدارها، مدیران این سایت‌ها باتوجه به قدرت تیم‌ها و شرایط‌شان در جدول لیگ برتر که قرار است به مصاف هم بروند، میزان درصد سود احتمالی را درج می‌کنند. به عنوان مثال، برای دیدار تیم ملی برزیل با تیم ملی چین، قطعا ضریب برد تیم ملی چین بیشتر خواهد بود و اگر کاربری روی برد تیم ملی چین شرط‌بندی کند و به صورت اتفاقی تیم ملی چین بتواند برزیل را شکست دهد، وی براساس پولی که در این شرط‌بندی گذاشته است می‌تواند سود کلانی از آن خود کند.

وجود این عوامل موجب می‌شود که ناخودآگاه ذهن برخی‌‌ به سمت این موضوع برود که چرا برخی اوقات داوری که خوب قضاوت نمی‌کند، دروازه‌بانی که اشتباه آشکاری می‌کند، بازیکنی که گل به خودی می‌زند، مدافعی که پنالتی می‌دهد، مهاجمی ‌که دروازه خالی را گل نمی‌کند، بازی‌سازی که پاس نمی‌دهد، مربی که تعویض اشتباه انجام می‌دهد و… تصور همه ما این است که این اتفاقات سهوی، بخشی از جذابیت‌های فوتبال است. اما لازم است بدانیم ‌هر کدام از این‌ها می‌تواند دلیلی مناسب برای ایجاد شک و شبهه در سلامت یک رقابت ورزشی باشد.

به هر حال، در سایت‌های منحرف برخی افراد ضمن نام‌‌نویسی با یکدیگر شرط‌بندی ‌کرده و مبالغ بالایی را روی پیش‌بینی نتایج مسابقات فوتبال پرداخت می‌کنند که سایت مذکور نیز بخشی از مبالغ پرداختی را به عنوان کار‌پرداز از این افراد می‌گیرد.

مواد ۷۰۵ الی ۷۱۱ قانون مجازات اسلامی در خصوص قمار و شرط‌بندی هم اشاره کرده است.

موضوعی که بیشتر از همه اذهان عمومی را مخدوش کرده، شرط‌بندی بازیکنان فوتبال یا وابستگان درجه یک این بازیکنان در چنین شرط‌بندی‌هایی است. براساس قانون چنین سایت‌های در کشورهای اروپایی و آمریکایی که چنین شرط‌بندی‌هایی کاملا آزاد است، بازیکنان و وابستگان درجه یک این افراد به هیچ عنوان نمی‌توانند در شرط‌بندی‌هایی که بازیکنان مورد نظر می‌تواند در آن تاثیرگذار باشد، ندارند.

براساس اطلاعات به دست آمده، افرادی که در سایت‌ها پیش‌بینی می‌کنند، شماره کارت یا شماره شبا خود را در اختیار سایت پیش‌بینی قرار می‌دهند و بعد از پیش‌بینی بازی‌های مدنظر، پول آن‌ها از این طریق به حساب‌شان واریز می‌شود.

البته برخی از سایت‌های پیش‌بینی خارجی هم از طریق صرافی‌ها پولشان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. قضیه از این قرار است که افرادی که توسط سایت‌های خارجی پیش‌بینی می‌کنند، به یک صرافی مشخص مراجعه می‌کنند و با کدهای تعیین‌شده برای افراد مدنظر، ریال ایرانی به جای دلار دریافت می‌کنند.

عادل فردوسی‌پور مجری برنامه ۹۰ هم ماه‌ها پیش با برقراری تماس تلفنی با نائب رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، به چنین موضوعی کاملا اشاره کرده بود و در این برهه از زمان هم، بازیکن معروف لیگ برتری بدلیل شرط‌بندی همسرش در سایت‌های پیش‌بینی فوتبال، محروم شده بود.

حالا با مطرح شدن ماجرای «شرط بندی» در مورد محسن فروزان، باشگاه تراکتورسازی نامه‌ای را به فدراسیون فوتبال ارسال کرده تا بداند که این بازیکن در کمیته اخلاق پرونده خاصی دارد یا خیر. به نظر می‌رسد بحث شرط‌بندی این بازیکن یا همسرش در دیدار تراکتورسازی و سپیدرود رشت وارد مرحله جدیدی شده و باید منتظر ماند و دید که قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار