ورزش کشتی پهلوانی باید در جهان ترویج و گسترش داده شود

بیرجند ( پانا ) - باید این ورزش را در جهان ترویج و گسترش داده شود و از مربیان سایر کشورها و تجربیات آن‌ها استفاده کرد تا بسیاری از مشکلات در مرشد و مربی وجود نداشته باشد.

کد مطلب: ۹۰۲۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
ورزش کشتی پهلوانی باید در جهان ترویج و گسترش داده شود

آقای آهنی لطفا بیوگرافی کاملی از خودتان بگویید؟
ضمن تبریک اعیاد رجب به خصوص میلاد امام علی(ع) و تبریک پیشاپیش عید باستانی نوروز خدمت خبرگزاری پانا، مجتبی آهنی، متولد 1366 در بیرجند هستم.
از چند سالگی وارد عرصه ورزش شدید؟
از سن 11 سالگی وارد ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی شدم که البته ورزش‌های دیگر را هم تجربه کردم و به خاطر علاقه زیاد در این ورزش ماندگارشدم و خداوند را شاکرم که توفیق ورود و شروع حرفه‌ای به من عطا کرد.
اندکی در مورد رشته تخصصی ورزش خود(کشتی پهلوانی) توضیح دهید و اینکه هدف شما از ورود به این رشته چه بود؟
ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ازجمله ورزش‌های اصیل ایرانی در زمانی از تاریخ بوده و خاستگاه آن کشور جمهوری اسلامی ایران است.
همه واقف هستند که مهد و خاستگاه ورزش زورخانه‌ای شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی است؛ شهرستان بیرجند در سالیان گذشته یکی از علم دارهای این ورزش در کشور بوده و در حال حاضر نیز به لطف الهی و زحمات هیئت‌های زورخانه‌ای استان‌ها و فدراسیون‌های‌‌ ملی و بین المللی ورزش زورخانه‌ای در تلاش هستند که این ورزش را به تمام جهان ارائه دهند و امیدوار هستیم این ورزش و یا حتی آیتم‌های خاص را المپیکی کنیم که این کار با برنامه ریزی و تامل و شکیبایی و برنامه ریزی قابل انجام است.
ورزش زورخانه‌ای از جمله ورزش‌های آمیخته با دین مبین اسلام است و در کنار ورزش ورزشکاران با شعرهای مرشدان با ائمه اطهار(ع) و وصف حضرت علی (ع) آمیخته شده که از آن می‌توان به ذکرخوانه هم نام برد.
پهلوانی بودن این ورزش بر هیچ کس پوشیده نیست و باستانی کاران را به پهلوانی بودن و مرام و معرفت خاص پهلوانان می‌شناسند و امیدواریم که درهر خانواده‌ای یک باستانی کارداشته باشیم.
مهم‌ترین مشکلات و تنگناهای رشته ورزشی کشتی پهلوانی از دیدگاه شما چیست؟
اگر از تمام مسئولان، مردم و پهلوانان و مشوق‌های این رشته گفت‌و گویی را انجام دهیم متوجه خواهیم شد که در این ورزش اخلاق حرف اول را می‌زند؛ متاسفانه بسیاری از مسئولان به ورزش زورخانه‌ای توجهی نشان نمی‌دهند و در کشورمان این ورزش بسیار کمرنگ شده است؛ چرا در جهان مسابقات پهلوانی و زورخانه‌ای با کیفیت و کمیت بالا انجام نمی‌شود؟ پس مسئولان هم باید تلاش کنند که این ورزش به خوبی به جهانیان معرفی شود.
بنده خداوند را شاکرم که کشتی پهلوانی به ورزش زورخانه‌ای برگشت که در سالیان گذشته زیر نظر فدراسیون کشتی بوده است.
ولی به مصداق ضرب المثل «به عمل کار بر آید» مسئولان باید در عمل توجه ویژه‌ای به این ورزش بکنند چرا که می‌توان به راحتی این ورزش را در کشورهای دیگر گسترش داد.
باید این ورزش را در جهان ترویج و گسترش داده شود و از مربیان سایر کشورها و تجربیات آن‌ها استفاده کرد تا بسیاری از مشکلات در مرشد و مربی وجود نداشته باشد.
بهترین مشوق‌های شما چه کسانی بوده‌اند؟
بهترین مشوق‌های بنده، نونهالان، نوجوانان و جوانان زورخانه هستند و وقتی که در کنار آنها هستم و با آن‌ها ورزش می‌کنم و چون با دل‌های پاکشان در زورخانه حضور یافتند من این کار را به رفتن به خیابان و دور زدن ترجیح می‌دهم و دوست دارم هر لحظه در کنار آن‌ها باشم و از آنان درس بگیرم.
بزرگانی در این ورزش مانند استاد شاعرزاده، مرحوم پهلوان چوبدار و استاد قمری از استادان و مشوقان ویژه این ورزش بوده‌اند و همیشه قدردان آنان هستم.
جایگاه کشتی پهلوانی را در کشور و از جمله خراسان‌جنوبی چگونه می‌بینید؟
جایگاه کشتی پهلوانی در استان بسیار بالا است ولی به شرطی که مسئولان قدر زحمات مربیان و ورزشکاران را بدانند.
اگر آماری از سازمان ورزش و جوانان بگیریم می‌بینیم که در سال جاری مدال‌های کسب شده در رشته پهلوانی و زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در مسابقات زورخانه‌ای و پهلوانی کشور و استان بالغ بر 80 مدال رنگارنگ است که این مدال ها با چند هیئت ورزشی در استان برابری می‌کند.
چه توصیه‌ای دارید به عزیزانی که قصد ورود به رشته ورزشی شما را دارند؟
به حول قوه الهی بسیاری از نونهالان و نوجوانان و جوانان در خراسان جنوبی طرفداران زیادی دارد و ارتباط خوبی با این ورزش ایجاد می‌کنند و وارد این ورزش می‌شوند.
خانواده‌ها اطلاعات اندکی از این ورزش دارند و نمی‌دانند که این ورزش از جمله ورزش‌های جهانی است و هر ساله چندین مسابقه در آیتم‌های مختلف در بخش‌های استانی، شهرستانی، کشوری و آسیایی از این ورزش برگزار می‌شود.
بعضی از مردم معتقدند که این ورزش آینده ندارد در صورتی که این ورزش مانند ورزش‌های دیگر آینده دارد و باعث پیشرفت می‌شود.


با توجه به شرایط جامعه امروزی در بحث رژیم‌های غذایی صنعتی، بالا بودن استرس و... در خصوص اهمیت نقش ورزش در کاهش انواع و اقسام ناراحتی‌های جسمی و روحی و همچنین کاهش انواع آسیب‌های اجتماعی توضیح بفرمایید؟

با توجه به شرایط جامعه کم تحرکی به خصوص در سنین بالا در خانواده‌ها به شدت افزایش یافته و همه به سمت بازی‌های رایانه‌ای و تبلت‌ها روی آورده‌اند.
هدف ما از ورزش باستانی کاهش استرس و کاهش بدی عصاب و تخلیه انرژی جوانان و نوجوان به صورت سالم دور از هرگونه کار خلاف است.
یکی از زیباترین صحنه‌هایی که من تا به حال روبه رو شدم ورزش کردن نونهال چهار ساله در کنار پیرمرد 95 ساله بود که این یکی از بهترین اتحادهاست.
ورزش زورخانه‌ای به دو بخش کلی تقسیم می‌شود که بخش نخست آن شامل ورزش عمومی است که همه می‌توانند این ورزش را انجام دهند که شامل حرکات و نرمش‌هایی است که مناسب برای تمام سنین چه نونهال و چه بزرگسال است.
بخش دوم آن نیز شامل حرکات قدرتی مانند میل، کباده، سنگ و چابکی زیاد برای چرخ انجام شیرین کاری‌های برای مسابقات که از آمادگی جسمانی بالایی برخورداراست.
دربخش مسابقاتی ورزشکار باید بدن کاملا آماده داشته باشد تا بتواند در مسابقات شرکت و برای استان و کشور مدال‌هایی کسب کند.
در مسابقات فردی یا گروهی مسابقه دنده باید 30 دقیقه کامل بدون وقفه حرکات قدرتی و سرعتی انجام دهد.
آخرین سخن شما به عنوان سخن پایانی؟
ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را کم نگیرید این ورزش خیلی وسعت دارد به شرطی که به خانواده‌ها و مردم معرفی شود؛ این ورزش از لحاظ مرام و اخلاق خاص نسبت به ورزش‌های دیگر باید بهتر معرفی شود.
به حول قوه الهی و تلاش مسئولان بتوانیم نونهالان و نوجوانان و جوانان بیشتری را به سوی این ورزش سوق دهیم و بتوانیم جامعه سالم تری داشته باشم.
امید ما این است که در هر خانواده‌ای یک پهلوان تختی و یک پوریای ولی داشته باشیم.

قابل به ذکر است این مسابقات مهرماه سال جاری دراستان اردبیل برگزارشد،که در بخش مربیگری زورخانه ای و کشتی پهلوانی، آقای مجتبی آهنی از خراسان جنوبی موفق به کسب گواهینامه مدرسی بین المللی ورزش پهلوانی و زورخانه ای گردید.

خبرنگارخبرگزاری پانا : مهدی آراسته

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار