رئیس اداره دوره دوم ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی: هویت قدیمی استان جان گرفت

بیرجند(پانا) - آداب‌ و رسوم خراسان جنوبی یکی از غنی‌ترین فرهنگ های محلی کشور بوده که با اجرای طرح خاوران شناسی در مدارس ابتدایی خراسان جنوبی رنگ و بویی تازه گرفت.

کد مطلب: ۹۰۱۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس اداره دوره دوم ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی: هویت قدیمی  استان  جان گرفت

احمد ملکی رئیس اداره دوره دوم ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در حاشیه ی برگزاری جشنواره خاوران شناسی درخوسف درگفتگوی اختصاصی باخبرنگارپانا گفت: خاوران شناسی یکی از طرح های ویژه ای است که در آموزش و پرورش خراسان جنوبی در سطح استان اجرا می کند که در شهرستان ها به نام هر شهرستان رقم می خورد و از محدود برنامه هایی است که با استقبال مردم ، اولیا و مربیان آموزش و پرورش واقع شده و امیدواریم با برگزاری اینگونه جشنواره ها بتوانیم تعامل و ارتباط بین نسل های گذشته با نسل جدید برقرار کنیم و آداب و رسوم گذشتگان که از کیفیت خوبی برخوردار بوده را زنده کنیم چون امروز بنا به دلایل مختلف ما از ارزش ها فاصله گرفته ایم و آموزش و پرورش در تلاش است تا این ارزش ها و آداب و رسوم را احیا و دانش آموزان را با مفاخر و دانشمندان آشنا تا به زادگاه خود افتخار کنند.


احمد ملکی افزود: آموزش و پرورش با اجرای برنامه خاوران نامه شناسی یا خوسف شناسی سعی می کند تا یک هویت بخشی در سطح مدارس ایجاد کند و امیدواریم با حمایت مسئولان در سطح استان و وزارت کشور بتوانیم به صورت کیفی تر و گسترده تر این برنامه ها را اجرا کنیم و با توجه به اینکه این طرح از سوی آموزش و پرورش هیچ حمایت مالی نمی شود ، خیلی خوب مورد استقبال دانش آموزان و اولیای مدرسه و والدین قرار گرفته چون این ها سه رکن اصلی تعلیم و تربیت هستند.


او با تقدیر از دست اندرکاران این جشنواره افزود: مدارس شهرستان خوسف با تمام همت و تلاش خود سنگ تمام گذاشته و بر اساس ظرفیت ها و توان خود کارهای خوبی را به نمایش گذاشته اند از جمله مدارس روستایی و عشایری با موضوعات مختلف و هر مدرسه یک تا چهار موضوع را انتخاب کرده که در مجموع حدود 40 موضوع در حوزه عشایر ، بازی های بومی و محلی ( که از تاکیدات آموزش و پرورش است که باید زنده شود) ، غذاهای سالم و سنتی و صنایع دستی دانش آموزان و ... که امیدواریم فرهنگ سازی شود و مسئولان نیز به این طرح توجه کنند.


او در پاسخ به این سئوال که در ارزیابی خاوران شناسی کدام شهرستان استان بالاترین امتیاز را کسب می کند ، گفت: یکی از موفقیت های این طرح این است که در هیچ شهرستانی در چهار سال اجرایی آن مقایسه انجام نشده و یکی از دلایل استقبال و موفقیت این طرح ، عدم رتبه بندی شهرستان ها بوده است ولی بر اساس شناختی که از شهرستان ها وجود دارد ، خوسف جزو شهرستان های برتر در حوزه معرفی ظرفیت های خود در مباحث مختلف می باشد.


اجرای زنده بازی های بومی محلی توسط دانش آموزان دبستان های برکت و 12 بهمن خوسف ، نوای ساز استاد شاهبیکی ، شعر خوانی دانش آموزان عشایری ، ساخت سفال توسط استاد زرگر، پخت غذاها و نان های سنتی، کف زنی ، تون بافی و تابلو بافی به صورت زنده از دیگر برنامه ها بود.


گلایه بعضی از مجریان طرح این بود که به دلیل زحمات انجام شده و انتقال وسایل از روستاها و در آستانه سال نو باید زمینه بازدید عمومی برای همه دانش آموزان ، اولیاء و عموم مردم فراهم می شد و حداقل دو روزه برپا می بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار