رئیس سازمان نظام مهندسی قم: ایران دومین جایگاه فارغ التحصیلی مهندسان را در سطح دنیا داراست

قم (پانا)- رئیس سازمان نظام مهندسی قم دارا بودن ایران در دومین جایگاه فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در دنیا را یک فرصت مغتنم خواند.

کد مطلب: ۸۹۶۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان نظام مهندسی قم: ایران دومین جایگاه فارغ التحصیلی مهندسان را در سطح دنیا داراست

صبح امروز نشست خبری امین مقومی مدیر عامل سازمان نظام مهندسی قم که در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی قم برگزار شد وی ضمن تبریک روز مهندس به جامعه مهندسی و فرا رسیدن میلاد پربرکت حضرت زهرا (س) با اشاره به آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی بیان کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که البته آسیب ها و نقاط ضعفی هم در اجرای این قانون وجود دارد که با آسیب شناسی آن و با اصلاح قانون به زودی بهبود خواهد یافت.

مدیر عامل سازمان نظام مهندسی قم با بیان اینکه حاکمیت و دولت ها با این تدبیر سرمایه های ملی را صیانت کرده اند، خاطر نشان کرد: این مسئله یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب است که با توجه به حجم فارغ التحصیلان مهندسی در ایران و کسب جایگاه دوم جهانی رشد قابل توجهی در زمینه جایگاه و کسب جایگاه مطلوب داشته ایم.
مقومی با اشاره به حوزه اجرای مقررات ملی تأکید کرد: در این حوزه نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته ولی همچنان در چند حوزه مغفول مانده است.
وی تصریح کرد: استان قم در حوزه انرژی، مقررات ملی در مبحث 19 خلاء بسیاری وجود دارد که باید با همکاری همه دستگاه های اجرایی به صورت جدی به این مسئله توجه شود و لازم است بحث های تخصصی آن با توجه به مشکلات اقتصادی که وجود دارد به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی قم با اشاره به اینکه در حوزه نگهداری هیچ اقدامی در کل کشور به صورت جدی صورت نگرفته است، عنوان کرد: اشکالاتی به مبحث دوم مقررات ملی مجموعه تدوین کننده وارد کردند که امیدواریم با برطرف شدن این مشکلات شاهد اجرای صحیح باشیم.
مقومی گفت: در سیاست های کلی نظام بحث ارتقاء و تقویت و کارآمدی نظام مهندسی ذکر و به بقیه سیاست های کلی نظام اشاره شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در راستای گام دوم انقلاب اسلامی گفت: شاخص ترین موضوعی که در بحث مهندسی می شود به آن توجه کرد، بخش پایانی این بیانیه در ارتباط با سبک زندگی است.
مقومی اضافه کرد: سبک زندگی به صورت تخصصی به حوزه معماری و شهرسازی و فرهنگ خانواده ها ارتباط دارد و در سیاست کلی نظام در بخش خانواده بندی به نام بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده وجود دارد.
وی بازنگری نظام مسکن و شهر سازی با محوریت خانواده را از مهمترین مطالباتی دانست که باید از سوی مجلس و دولت پی گیری شود و در این راستا برنامه ریزی جدی انجام و عملیاتی شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با بیان اینکه در حوزه اجرای مقررات ملی ساختمان دو دوره وجود دارد، تصریح کرد: دوران پیش و پس از اجرای مقررات ملی ساختمان که وقوع زلزله های رودبار و منجیل به دوران پیش از اجرای مقررات ملی ساختمان بود که این حادثه کشته بسیاری را به دنبال داشت و زلزله بم نیز که اوایل اجرای این قانون بود و مقررات ملی هنوز شکل نگرفته و به صورت کامل اجرا نشده بود و زلزله کرمانشاه نیز به دوره پس از اجرای این قانون اختصاص دارد اما مشکلاتی که براثر زلزله بوجود آمد ناشی از خلاءهای نقص اجرای مقررات ملی بود.
وی با بیان اینکه نقص اجرای مقررات ملی ساختمان و استفاده از مصالح غیراستاندارد ساختمانی دو مسئله مهمی است که موجب وقوع فاجعه در کرمانشاه شده بود، گفت: در 23 سالی که از اجرای این قانون می گذرد به فرهنگ سازی و اجرای قانون با کمک مردم اهتمام داشتیم که این مسئله به اجرای این قانون کمک شایانی داشته است.
مقومی اضافه کرد: در بحث معماری در قم، نماهای نامناسب مانند نمای رومی فارغ از بحث فرهنگی در حوزه ایمنی نما نیز مشکلاتی وجود دارد و در صورتی که حادثه ای رخ بدهد بسیار بیشتر از خسارت هایی است که رخ می دهد.
وی با عنوان اینکه وزیر کشور ابلاغ جدی و محکمی در زمینه تخلفات ساختمانی داشته است، بیان کرد: در ای زمینه به صورت جدی به شهرداری ها و سازمان های نظام مهندسی کشور ابلاغ شده است و این مسئله یک دغدغه و مطالبه عمومی است که باید به آن توجه شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با تاکید براینکه ساخت و ساز در استان قم در طول یکسال گذشته افزایش داشته است، گفت: آمار نشان دهنده رشد قابل توجهی در مقایسه 10 ماه امسال نسبت به 10 ماه سال گذشته بوده است. هرچند این رشد در ساختمان های بالای پنج طبقه به صورت چشمگیر نبوده است ولی در ساختمان های سه تا پنج طبقه شاهد رشد خوبی بودیم.
وی با بیان اینکه در دوره هفتم هیئت مدیره راه اندازی مجریان ذی صلاح را داشتیم، عنوان کرد: تمام ساختمان ها مجری ذی صلاح و سازنده دارای صلاحیت لازم دارد و نیاز است همه سازندگان به بهره برداران پاسخگو باشند که در این حوزه خلاء جدی وجود دارد ولی امیدواریم فرهنگسازی شود کسانی که به ساخت و ساز را به صورت معمار تجربی، انبوه سازی و یا پیمانکاری انجام می دهند پروانه اشتغال داشته باشند.
مقومی، مقاوم سازی بافت های فرسوده را کاری مناسب ذکر کرد و گفت: این کار به صورت سه ساله انجام شد و دوره آموزشی طولانی برای کسانی که تمایل داشتند برگزار شد که بیش از 100 نفر آموزش دیده در حوزه خدمات و مقاوم سازی وجود دارد که با مشورت این افراد می توان از تخریب جلوگیری و مقاوم سازی کرد.
وی با اشاره به مسئله شناسنامه فنی ساختمان ها که یکی از دغدغه های مهم جامعه محسوب می شود، گفت: تکمیل آن به صورت الکترونیک انجام می شود و پیش نهادهایی به وزارت راه داده شده مانند سند و پایان کار که تک برگی شده شناسنامه ساختمان نیز تک برگی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار