یادداشتی به مناسبت روز مهندس ؛

ظرافت و دقت ، لازمه کار مهندس

بیرجند (پانا)- – مهندسین افرادی هستند که می بایست با دقت و ظرافت در کار خود ، با استفاده از دانش  و فنون لازم ، مسائل را حل کرده و پیشرفت را به ارمغان آورند.

کد مطلب: ۸۹۶۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
ظرافت و دقت ، لازمه کار مهندس

در تاریخ رسمی ایران ، روز 5 اسفند ماه که روز گرامیداشت یاد خواجه نصیر الدین طوسی می باشد، روز مهندس نامگذاری شده است و ما هم در این یادداشت ، گوشه ای از وظایف و ویژگی های مهندس را بازگو خواهیم کرد.

نام مهندس به فردی اطلاق می شود که به یکی از علوم مهندسی از جمله کامپیوتر، هوافضا، نساجی ، برق و ... تسلط داشته باشد .

اما این نام در گذشته به فردی نسبت داده می شد که به علم هندسه تسلط داشته باشد اما با پیشرفت علم ، شاخه های مهندسی نیز رشد قابل توجهی داشته است.

مهندس یعنی مو را از ماست کشیدن

وظیفه مهندس این است که باید با شناخت از مسائل مورد نظر و علم به فنون لازم ، موانع و مشکلات حل یک مسئله را جست وجو کند تا در جهت حل آن مشکل گام بردارد.

ملزومات کار یک مهندس این است که وی باید از دقت بالایی برخوردار باشد و ظریف کاری ها را در نظر بگیرد و به قول معروف ، در مسائل به وجود امده مو را از ماست بیرون بکشد تا مسائل حل شوند.

نگاهی به زندگی مهندس بزرگ ایرانی

خواجه نصیر الدین طوسی دانشمند بزرگ ایرانی در سال597 قمری در طوس به دنیا آمد و مدت حیات وی 75 سال بوده است و آرامگاه وی نیز در کاظمیه بغداد می باشد.

خواجه نصیر الدین جزء فیلسوفان ، ستاره شناسان و اندیشمندان زمان خود بوده است که در آن دوره به وی همه چیز دان گفته می شده است.

یکی از اقدامات مهم خواجه نصیرالدین ، ساخت رصد خانه مراغه بوده است که در کنار آن ، کتابخانه ای با حدود 40 هزار جلد کتاب نیز احداث شده است .

از جمله اقداماتی که در جهت پاسداشت یاد این دانشمند صورت گرفته است می توان به نامگذاری یک دهانه آتشفشانی در نیم کره جنوبی ماه به نام این دانشمند اشاره کرد.

خبرنگار پانا: سید محمد علی سجادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار