رئیس کمیسیون عمران مجلس به پانا خبر داد:

کمیسیون عمران مجلس اختصاص نیافتن 3میلیارد دلار صندوق ذخیره به نوسازی مدارس را پیگیری می‌کند

گزارش استنکاف وزارت نیرو از اجرای قانون معافیت مدارس از پرداخت هزینه حامل‌های انرژی به کمیسیون عمران رسیده است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو، از پیگیری جدی این کمیسیون برای اجرای تکالیف این نهادها در کمک به مدارس خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۷۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
کمیسیون عمران مجلس اختصاص نیافتن 3میلیارد دلار صندوق ذخیره به نوسازی مدارس را پیگیری می‌کند

پرویز پیکری: محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا آموزش و پرورش را قشر پویا و موثر کشور دانست و گفت: «زیرساخت اصلی توسعه کشور به آموزش و پرورش برمی‌گردد. اگر آموزش و پرورش قدرتمند داشته باشیم و به لحاظ رفع امکانات، رفع تجهیزات و نگرانی‌های معلمان همه چیز مرتب باشد، طبیعی است که کشور را برای پیشرفت و توسعه آماده می‌کنیم. همه کشورها هم در دنیا مهمترین اولویت برای توسعه کشورشان را توجه به مدارس، دانش‌آموزان و معلمان می‌دانند. بنابراین طبیعی است که اگر بر روی این حوزه سرمایه‌گذاری شود، می‌توان به یک آینده مطمئن امیدوار بود.»

باید همه امکانات کشور برای تقویت نظام آموزش و پرورش بسیج شود

نماینده جهرم ادامه داد: «آموزش و پرورش را نباید فقط در یک وزارت‌خانه تعریف کرد، بلکه وزارت‌خانه‌ای است که باید همه ارکان نظام به آن توجه کنند. چون اعتبارات یک وزارت‌خانه محدود است و جوابگو نیست، باید همه امکانات کشور برای تقویت نظام آموزش و پرورش بسیج شود. من خیلی متاسف می‌شوم که اولین مطالبه مدیر ما در مدرسه، رفع حداقل‌های مدرسه است، ما باید به مسائل آموزش و پرورش توجه بیشتری بکنیم. این وضعیت واقعا می‌طلبد که نگاه‌های مجلس، دولت و همه ارکان نظام به آموزش و پرورش تغییر کند. نیروی انسانی باهوشی که در ایران هست در هیچ کجای دنیا نیست، برای بالفعل شدن این استعداد باید فضا را در مدارس از مهدکودک‌ها تا دانشگاه‌ها بیشتر فراهم کنیم و سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.»

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر پشتیبانی همه نهادها از مدارس و کمک همه آنها به آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: «اگر می‌خواهیم مدارس‌مان را در مقابل آسیب‌های طبیعی، آتش‌سوزی و ... بیمه کنیم، باید همه کمک کنند، از جمله ستاد اجرایی فرمان امام، وزارت نفت، بنیاد مستضعفان و مجلس و ... کمک کنند تا دیگر مدارس آسیب‌پذیر نباشند. بهترین استعدادهای کشور، هم معلم و هم دانش‌آموز به همین مدارس می‌روند و 30 درصد مدارسی که آسیب‌پذیر هستند باید حمایت شوند.»

ظاهرا پولی که در صندوق بوده را جایی دیگر هزینه کرده‌اند. الان می‌گویند ما در این صندوق منابعی برای مدارس نداریم، ما به بانک مرکزی نامه نوشتیم تا توضیح دهد که این منابع کجا هزینه شده است، آیا واقعا هزینه شده؟ اگر هزینه شده آیا جای دیگری بر آموزش و پرورش اولویت داشته است؟ ما در حال بررسی هستیم که آیا بانک مرکزی که مسئولیت صندوق ذخیری ارزی را دارد و سازمان برنامه و بودجه تخلفی انجام داده‌اند؟ حتما باید منابع تخصیص یابد. چه اولویتی بوده که بر مدارس ارجحیت دارد؟ این موضوع به صورت جدی در کمیسیون مطرح است

او از جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور برای کمک به مدارس تشکر کرد و گفت: «امروز بخش عمده‌ای از کار ساخت و ساز و مقام‌سازی مدارس بر عهده خیران است.»

رضایی کوچی برخی از تکالیف مجلس به نهادهای مختلف برای کمک به مدارس را یادآوری کرد و گفت: «ما تکالیفی بر دولت کرده‌ایم که بعضا برخی از این تکالیف انجام نمی‌شود، به وزارت نفت برای کمک به بازسازی مدارس تکلیف کرده‌ایم، به صندوق ذخیره ارزی و ... هم تکلیف کرده‌ایم. متاسفانه در این‌ها خیلی همراهی نمی‌شود. در کمیسیون عمران بارها با مسئولان بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و ... جلسه داشته‌ایم و آنها را به مجلس آورده‌ایم که منابعی را که در اسناد بالادستی تعیین شده است، این منابع را بتوانیم بگیریم و تخصیص بدهیم. البته نه اینکه همه تکالیف انجام نشده باشد، برای مثال ما 90 میلیارد تومان از اداره گاز برای نوسازی مدارس گرفتیم یا منایعی که از طریق صندوق ذخیره ارزی پیش‌بینی کرده‌ایم.»

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیگیری جدی اختصاص نیافتن 3 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای نوسازی مدارس در این کمیسیون خبر داد و گفت: «ظاهرا پولی که در صندوق بوده را جایی دیگر هزینه کرده‌اند. الان می‌گویند ما در این صندوق منابعی برای مدارس نداریم، ما به بانک مرکزی نامه نوشتیم تا توضیح دهد که این منابع کجا هزینه شده است، آیا واقعا هزینه شده؟ اگر هزینه شده آیا جای دیگری بر آموزش و پرورش اولویت داشته است؟ از نظر ما اولویت برداشت از این صندوق باید با مدارس باشد، این موضوع در قالب ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس در کمیسیون عمران مطرح است که ما وقتی قانونی وضع کردیم و تخلف شد، دستگاه متخلف را به دستگاه قضایی معرفی کنیم. ما حتما این موضوع را رصد می‌کنیم. ما در حال بررسی هستیم که آیا بانک مرکزی که مسئولیت صندوق ذخیری ارزی را دارد و سازمان برنامه و بودجه تخلفی انجام داده‌اند؟ حتما باید منابع تخصیص یابد. چه اولویتی بوده که بر مدارس ارجحیت دارد؟ این موضوع به صورت جدی در کمیسیون مطرح است و هفته آینده هم جلسه دوم این موضوع برگزار می‌شود و ما مصمم هستیم که بتوانیم از صندوق ذخیره ارزی برای مقاوم‌سازی مدراس کمک بگیریم.»

منابعی که برای آموزش‌وپرورش درنظر می‌گیریم با نیاز کشور خیلی فاصله دارد

نماینده جهرم گفت: «امروز برای اطمینان از وضعیت مطلوب در مدارس باید نگاه‌ها به آموزش و پرورش مثبت باشد. وزیر آموزش و پرورش تلاش بسیاری کرده است و رایزنی‌های فراوانی انجام داده است، اما منایعی که ما در نظر می‌گیریم با آنچه که مورد نیاز کشور است، خیلی فاصله دارد. برای اینکه خیال‌مان از مدارس راحت باشد، برای اینکه والدین و خانواده‌ها دغدغه اینکه اتفاقی برای فرزندشان بیافتد را نداشته باشد، فقط آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این را تضمین کند، بلکه عزم و اراده‌ای ملی می‌خواهد که امیدوارم شکل بگیرد.»

گزارش استنکاف وزارت نیرو از اجرای قانون به کمیسیون عمران رسیده است

او همچنین از بدعهدی و امتناع وزارت نیرو از اجرای قانون رایگان بودن هزینه حامل‌های انرژی برای مدارس انتقاد کرد و گفت: «این کار تخلف است و باید به قانون عمل کنند. گزارش این را به ما داده‌اند که وزارت نیرو از اجرای قانون استنکاف می‌کند، این هم از موضوعاتی است که در دستور کار کمیسیون عمران است و پیگیری می‌کنیم.»

رضایی کوچی ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش که نمی‌تواند پولی به مدارس بدهد، پس این مدیر ما برای اداره مدرسه باید چکار کند؟! دستش را باید جلوی چه کسی دراز کند؟! امروز مدیر و معلم باید تنها دغدغه‌اش مسائل آموزشی و تربیتی دانش‌آموز باشد نه اینکه هر روز مدیر ما خواهش کند که آقا پول آب مدرسه را ندهد! یا اینکه از وزارت نیرو تهدید شود که من می‌خواهم آب مدرسه را قطع کنم، گاز مدرسه را قطع کنم! مدارس ما که باید محلی آرام و مطمئن برای آموزش دانش‌آموزان باشد، به محیطی پرالتهاب تبدیل شده و هر روز این مدیر ما احساس می‌کند آب مدرسه قطع می‌شود و... . من این موضع را با جدیت در کمیسیون عمران پیگیری می‌کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار