نایب رئیس کمیسیون آموزش خبر داد: حذف بودجه طرح شهاب که برای شناسایی استعدادهای درخشان است

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر لزوم تحول در بودجه‌نویسی تاکید کرد زیرا بودجه طرح شهاب که برای شناسایی استعدادهای درخشان است، حذف شده است.

کد مطلب: ۸۸۷۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
نایب رئیس کمیسیون آموزش خبر داد: حذف بودجه طرح شهاب که برای شناسایی استعدادهای درخشان است

جبار کوچکی‌نژاد در برنامه پرسشگر شبکه آموزش گفت: «در لایحه بودجه سال 98، بودجه کل آموزش و پرورش 49 هزار میلیارد تومان و بودجه آموزش عالی کشور حدود 30 هزار میلیارد تومان است که 17 هزار میلیارد تومان مربوط به وزارت علوم، 9 هزار میلیارد تومان مربوط به بخش آموزش و تحقیقات علوم پزشکی، 353 میلیارد تومان مربوط به معاونت علمی ریاست جمهوری است که البته سال جاری 560 میلیارد تومان بوده و 40 درصد کاهش داشته است.»

او افزود: «همچنین 4900 میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌های وابسته مثل نفت و کمک دولت به آموزش عالی غیردولتی مانند مدرسه شهید مطهری است.»

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «بودجه دانشگاه پیام نور هم رشد بسیار اندک سه تا چهار درصدی دارد اما بودجه حوزه ستادی وزارت علوم 250 درصد رشد دارد. چرا در بودجه برخی موسسات غیردولتی بودجه دارند و بودجه برخی را حذف می‌کنند؟ چرا در جایی 30درصد رشد داریم اما بخش دیگر 40 درصد رشد منفی داریم؟»

کوچکی‌نژاد افزود: «بنده تصور می‌کنم لازم است در بودجه‌نویسی تحولی ایجاد شود گویا سال به سال بدون توجیهات لازم، فقط بودجه را رونویسی می‌کنند. طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای درخشان را داشتیم که بودجه آن را حذف کرده‌اند. بودجه را طوری نوشته‌اند که ستاد اگر بتواند حقوقش پرسنلش را بپردازد پول تمام می‌شود. در حالی که چه چیزی بالاتر از شناسایی و استعداد یابی نیروهای برتر در دورترین نقاط کشور است؟»

او به رشد اندک بودجه صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد و گفت: «این فشار اقتصادی‌ای را که به دانشجویان وارد می‌شود، چه باید کرد؟ این یعنی حذف کردن یارانه‌ها. غذا، وام، وام ازدواج، ودیعه مسکن و... جزو رفاهیات دانشجو است. درست است مشکل داریم. اما چرا [رشد] بودجه پیام نور تقریبا صفر است و این گونه اینها که در محروم‌ترین نقاط کشور دانشجو تربیت می‌کنند تعطیل می‌شوند. [رشد] بودجه دفتر نهاد نمایندگی منفی است. [رشد] بودجه جامعه‌المصطفی منفی است. آیا توجیه دارد؟ طراحان بودجه بیایند پاسخ دهند. آیا دلایل قانع‌کننده است؟»

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره این که با این تفاسیر آیا نمی‌توان کلیات بودجه را رد کرد؟ گفت: «سال قبل بودجه یکبار رد شد. در این وضع اقتصادی نمی‌توانیم سیستم کشور را در بودجه معطل کنیم و مجلس گاهی مماشات می‌کند. البته فرصت داریم برای بحث جدی‌تر.»

او ادامه داد: «ردیف‌هایی باید حذف شود مثل مراکز آموزشی غیردولتی که نباید بودجه بگیرند. اگر قرار است بگیرند چرا به همه یکسان کمک نمی‌کنند و مثلا چرا کمک وامی را فقط به دانشگاه آزاد می‌کنند؟ این تبعیضات بودجه‌ای قابل قبول نیست.»

کوچکی‌نژاد افزود: «سهمی برای حقوق دانشجویان دکتری در لایحه دیده نشده است شرکت‌هایی که می‌خواهند سهمی برای پژوهش بگذارند باید 10 درصد را برای حقوق بگذارند که تحقق نیافته است. نگرانی بسیاری استادان تبعیض داخل وزارت علوم است و رقمی که به دانشگاه‌های مختلف داده می‌شود خیلی با همدیگر تفاوت دارد. دانشگاهیان انتظار رعایت عدالت در پرداخت‌ها را دارند. اینکه در داخل وزارت تبعیض قائل شویم نگرانی ماست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار