قطار انقلاب در ایستگاه چهلم؛

نماینده ایلام: فراموشی مناطق دوردست،میراث شوم رژیم پهلوی است

ایلام(پانا)- نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی پیشرفت های استان ایلام در طول 40 سال عمر با برکت انقلاب اسلامی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۸۸۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
نماینده ایلام: فراموشی مناطق دوردست،میراث شوم رژیم پهلوی است

سلام امینی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 57، دچار دست اندازهایی از جمله جنگ تحمیلی شدیم و استان ایلام که طولانی ترین مرز با کشور عراق را دارد بیشترین آسیب از این جنگ به استان ایلام وارد شد؛ میزان تخریب ناشی از جنگ در استان ایلام بسیار بالا بود و به واسطه جنگ 8 ساله یک فرصت برای پیشرفت و آبادانی در طول دهه اول انقلاب از دست دادیم.
وی سد سازی و ذخایر منابع آبی را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: تعداد زیادی سد در استان ایلام جهت آب شرب، تولید برق، ذخیره آب، مصارف کشاورزی و صنعت احداث گردیده و آبگیری شده اند و،تعداد دیگری سد در دست احداث داریم که انشاالله در آینده نزدیک آبگیری می شوند و کمک زیادی در زمینه کشاورزی و صنعت به استان می کنند و به تبع آن اشتغال و سرمایه گذاری خواهیم داشت.
امینی افزود: معادن زیادی در استان شناسایی شده که نیاز به سرمایه گذار در این زمینه است.

توسعه نفت و گاز ایلام بعد از انقلاب

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت استان ایلام پس از انقلاب در حوزه نفت و گاز گفت: 90 درصد نفت و گاز غرب کشور در استان ایلام قرار دارد و در بنیادین دهلران و مهران و میدان گازی تنگ بیجار خوب کار شده و به خوبی پیش می رود. پروژه نفت مهران حدود 75 درصد پیشرفت دارد و این نیت وجود دارد تا فاز دوم آغاز شود.

نماینده ایلام در مجلس تصریح کرد: در حوزه راه پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم و مضاعف بر راه بحث اربعین که از چندسال پیش استان ایلام و شهر مهران بر روی زائرین باز شد و استان ایلام از این بابت بولد شده است و از اعتبارات اربعین زیرساخت هایمان از جمله راههای ارتباطی را بسازیم.
بهسازی راههای استان که مسیر تردد زائرین اربعین هستند شروع شده است، باتوجه به اهمیت موضوع چند ماه پیش در جریان سفر وزیر راه به ایلام، قول مساعد داده که اتوبان مهران نجف احداث شود و مذاکراتی با وزارت کشور و وزارت خارجه عراق انجام گرفته که از آن طرف نیز به اتوبان تبدیل شود.

وی اذعان کرد: در زمینه حمل و نقل ریلی سه استان در کشور وجود دارد که راه آهن ندارند و یکی از این استانها ایلام است که مراجعات زیادی در این زمینه انجام شده و به زودی پروژه راه آهن استان استارت می خورد، 17 و نیم کیلومتر در مرحله مناقصه است و قبل از پایان سال 17 و نیم کیلومتر از راه آهن استان استارت می خورد.

احداث فرودگاه ایلام بعد از انقلاب
امینی به پیشرفت استان ایلام در حوزه حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی در استان ایلام فرودگاه نداشتیم و بعد از انقلاب در دهه 70 فرودگاه شهدای ایلام احداث شد و پروازها به تدریج بیشتر گردید، زیرساخت ها بهتر و تجهیزات بیشتری وارد شد و اکنون به دنبال راه اندازی پرواز شب در فرودگاه ایلام هستیم که که یکسری تجهیزات نیاز است و با توجه به شرایط جغرافیایی استان، انشاالله این تجهیزات نصب و پرواز شب نیز برقرار خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سامانه گرمسیری گفت: آب سامانه گرمسیری از طریق استان کرمانشاه وارد ایلام می شود و تا نزدیکی خوزستان (دهلران و موسیان) ادامه خواهد داشت که آبیاری زمین های منطقه را تحت پوشش قرار می دهد که از مهمترین دستاورد های انقلاب اسلامی در استان ایلام خواهد بود.
در راستای سامانه گرمسیری شبکه های فرعی و خطوط یک و دو انجام شده و بنا است تا پایان سال جاری، آب این سامانه وارد استان شود.
نماینده ایلام در مجلس به خدمات انجام گرفته در طول 40 سال عمر با برکت انقلاب اسلامی در حوزه عمران شهری اشاره کرد و گفت: تماس شهری نسبت به گذشته خیلی پیشرفت کرده است، درحالیکه جمعیت نسبت به قبل از انقلاب چندین برابر شده و افزایش جمعیت شهرنشینی داشته ایم اما نمای شهری بهتر شده، در وضعیت مبلمان شهری، آذین بندی شهرها، ایجاد بلوارها، خیابانها و معابر و بزرگراهها تغییرات محسوسی انجام شده است.
وی ادامه داد: در زمینه ارتباطات پیشرفت های مناسبی صورت گرفته، تقریبا تمام زیرساخت هایمان مجهز هستند، بیشتر نقاط استان تحت پوش شبکه و گیرنده های صداوسیما هستند و اکثر شبکه در نقاط دور دست دریافت می شوند.

وجود پزشک مازاد در ایلام/ خودکفایی در تولید برخی محصولات کشاورزی

امینی پیسرفت استان ایلام بعد از انقلاب در حوزه آموزش و علمی را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: در زمینه آموزش از مقطع ابتدایی تا تحصیلات عالیه و تکمیلی خوشبختانه رشد فوق العاده ای داشته ایم.
قبل از انقلاب، تکنسین پزشکی از کشورهای دیگر وارد می کردیم اما اکنون پزشک مازاد بر نیاز استان هم داریم. در همه رشته های مختلف نیرو ها و اساتید مختلف داریم و مراکز آموزشی و دانشگاههای مختلفی در استان وجود دارد.
نماینده ایلام در مجلس پیشرفت های استان ایلام بعد از انقلاب در زمینه کشاورزی را بسیار خوب و چشمگیر ارزیابی کرد و گفت: در استان ایلام 340 هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که 70 هزار هکتار آن زیر کشت است و با تکمیل سامانه گرمسیری حجم عظیمی از زمین های استان زیر کشت می رود و در زمینه تولید انواع و اقسام محصولات کشاورزی، استان ایلام خودکفا می شود و زمینه صادرات به سایر استانها و خارج از کشور فراهم می شود.
وی اذعان کرد: صنعت دامپروری در استان نیز در حال پیشرفت و رونق است و علاوه بر دامداری‌های سنتی، دهها موسسه دامداری و دامپروری در قالب بخش های خصوصی و تعاونی ها ایجاد شده است.
در صنعت مرغ در استان مازاد بر تولید داریم و حتی به سایر مناطق صادر می کنیم.
امینی به پیشرفت های استان در حوزه عمران روستایی اشاره کرد و گفت: دولت بر روی صنایع کاربر کار می کند و جزو اهدافش هست و تلاش می کند به روستاها رونق دهد و مهاجرت از روستا به شهر انجام نشود لذا بایستی زمینه و مشوق برای حضور در روستاها فراهم شود که خدماتی ازجمله توسعه روستاها، امکانات آموزشی، بهداشتی، زیرساخت ها، روشنایی، ارتباطات، اینترنت و... انجام گرفته است.

وجود یک بیمارستان در ایلام قبل از انقلاب

امسال شهرستان ملکشاهی بعنوان پایلوت توسعه بنیاد مستضعفان انتخاب شده است، بانک سینا در ملکشاهی استقرار یافته و آموزش های لازم و تسهیلات اشتغالزایی به مردم ارائه می دهند و در آینده شاهد رونق کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و سایر عرصه ها در این شهرستان خواهیم بود.
نماینده ایلام در مجلس یادآور شد: در حوزه بهداشت و درمان، قبل از انقلاب در استان ایلام فقط یک بیمارستان وجود داشت اما بعد از انقلاب چندین بیمارستان مجهز به تجهیزات و کادر پزشکی متخصص احداث شد و اکنون در دورافتاده ترین نقاط روستایی مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد، در مرکز شهرستانها و بخشها، درمانگاهها وجود دارد، همه شهرستانها بیمارستان مجهز دارند که در حوزه بهداشت و درمان پیشرفتهای محسوسی نسبت به قبل از انقلاب داشته ایم.

وی در پایان گفت: مهمترین پیشرفت استان ایلام در طول 40 سال عمر با برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر در حوزه نفت و گاز است اما ممکن است در سال آینده سامانه گرمسیری برابری کند چرا که سامانه گرمسیری پروژه عظیمی است که بعد از اتمام پروژه و به زیرکشت رفتن قسمت عظیمی از زمین های استان، اثرگذاری این پروژه عظیم نمایان خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار