مدیر کل آموزش و پرورش فارس: تولید محصولات بی کیفیت در کشور، حاصل عدم ارتباط حوزه صنعت با پژوهش است

شیراز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی امر پژوهش در همه عرصه های کشور، شروع فرهنگ سازی پژوهشی را در آموزش و پرورش و در سنین پایین در کلاس های درس برشمرد و افزود: این موضوع به عنوان یک ضرورت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش بینی شده است.

کد مطلب: ۸۸۱۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل آموزش و پرورش فارس: تولید محصولات بی کیفیت در کشور، حاصل عدم ارتباط حوزه صنعت با پژوهش است

علی عسکر نجفی در آیین تقدیر از معلمان پژوهشگران برتر فارس ، به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، گفت: با تلاش های انجام شده در حوزه پژوهش ،آموزش و پرورش فارس موفقیت های خوبی را در سطح ملی کسب کرده و در سال جاری نیز آموزش و پرورش استان توانست برقله پژوهش کشور قرار گیرد.

او افزود: در سند تحول بنیادین یکی از زیر نظام های شش گانه ، پژوهش و ارزشیابی است و در قالب این زیر نظام باید دانش آموزان به سمت پژوهش سوق داده شوند و این امردر آنها نهادینه شود.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه پژوهشی کشور انجام شده، گفت: با وجود این تلاش، وضعیت پژوهش آنچنان که باید راضی کننده نیست و با استانداردهای پژوهش در جهان و کشور های توسعه یافته فاصله دارد.

وی با اشاره به برخی از نقیصه های حوزه پژوهش در سطح کشور، گفت: کمبود اعتبارات در این حوزه و عدم امکان پشتیبانی مالی از فعالیت های پژوهشی یکی از این مشکلات است ، به نحوی که با وجود تخصیص نزدیک به 5 درصد از تولید ناخالص ملی توسط کشورهای توسعه یافته به حوزه پژوهش، این تخصیص در کشور ما تا پایان برنامه ششم توسعه تا یک درصد پیش بینی شده که بسیار اندک است.

نجفی ارتباط نداشتن حوزه های حساس کشور با پژوهش را یکی دیگر از اشکالات موجود در فعالیتهای پژوهشی کشور عنوان کرد و گفت: در حوزه هایی مثل صنعت، تحقیق و پژوهش نهادینه نشده که حاصل آن عدم تولید محصولات با کیفیت در کشور است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس پژوهش را زمینه ساز تولید با کیفیت و افزایش بهره وری دانست و گفت: هر جا که ارتباط بین پژوهش و سایر بخش های کشور برقرار شده ، نتایج آن نیز ملموس و قابل توجه است .

وی در ادامه با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی امر پژوهش در همه عرصه ها، گفت: یافته های پژوهشی باید به کاربست تبدیل شود و مدیران از این یافته ها در تصمیمات خود بهره گیرند.

او افزود: نخستین گام برای نهادینه کردن پژوهش در دانش آموزان، ایجاد زمینه سوال در ذهن آنها است و با این اقدام است که پژوهش در آموزش و پرورش رونق می یابد.

نجفی تاکید کرد: باید با ایجاد فرصت پرسشگری و انتقاد، رویکرد پژوهشی در دانش آموزان ایجاد کرد و این موضوع اساس کار در آموزش و پرورش است.

وی فعالیت هایی را که با عنوان پژوهش، دانش آموزان رابه سمت کپی برداری مطالب علمی از شبکه های اینترنتی سوق می دهد را مغایر با روح پژوهش دانست و گفت: در پایه های بالاتر در بین دانش آموزان نیز می توان پژوهش های ساده را در دستور کار قرار داد تا انگیزه گرایش به سمت فعالیت های پژوهشی گسترش یابد و دانش آموزان به این امر علاقمند شوند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس اجرای طرح هایی همچون اقدام پژوهی،درس پژوهی ، معلم پژوهنده و راه اندازی مدارس پژوهنده را از مهمترین اقدامات حوزه پژوهش در سطح استان عنوان کرد و گفت: هم اکنون در سطح استان 13 مدرسه پژوهنده در حال فعالیت می باشد که در قالب این طرح، فعالیت همه عوامل اینگونه مدراس باید بر اساس پژوهش باشد .

در این مراسم از 41 تیم برتر پژوهشی فرهنگیان فارس در سطح استانی و ملی تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار