معاون متوسطه آموزش‌وپرورش مازندران:

رویکرد نوین آموزش‌وپرورش، تربیت دانش‌آموزان پژوهنده به جای دانش‌آموزان حافظه‌محور است

ساری (پانا) - معاون آموزش‌وپرورش مازندران هدف رویکردهای نوین آموزش‌وپرورش را تربیت دانش‌آموزان پژوهنده به جای دانش‌آموزان حافظه‌محور برشمرد.

کد مطلب: ۸۷۹۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد نوین آموزش‌وپرورش، تربیت دانش‌آموزان پژوهنده به جای دانش‌آموزان حافظه‌محور است

اسفندیار نظری در آیین تجلیل از معلمان و دانش‌آموزان پژوهنده برگزیده کشوری و استانی که در اردوگاه شهدای دانش‌آموز شهرستان ساری در حال برگزاری است، گفت: «علم، فناوری و کارآفرینی از ارکان امنیت ملی، قدرت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و نیز از پیش‌نیازهای توسعه کشور هستند.»

او ضمن تأکید بر اینکه انسان محور توسعه است، افزود: «آموزش و پرورش و آموزش عالی در تربیت و توسعه منابع انسانی کارآمد می تواند و باید موثر باشد.»

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران توسعه را دارای پیوندی ناگسستنی با علم و فناوری دانست که نیازمند نگاهی مسئولانه و برنامه‌محور متناسب با نیازهای کشور است.

نظری تأکید کرد که مدیران باید بپذیرند که در عصر دانش و اطلاعات و توسعه دانایی و خلاقیت زندگی و مدیریت می کنند و خلاقیت فرصتی مناسب برای پویایی و توسعه تعلیم و تربیت است.

او ابزارهای هوشمند، فرهنگ و آموزش و تحقیق را سه مولفه موجود یک جامعه برشمرد و گفت: «دانش‌آموزان باید نسبت به پدیده‌های پیرامون خود سه سوال چیستی، چرایی و چگونگی را مطرح کنند و پاسخ به این سه پرسش است که دانش‌آموزان را پرسشگر و پژوهشگر به بار می‌آورد.»

نظری خواستار رویکرد پرورش روحیه پرسشگری و پژوهشگریدر تألیف کتاب‌ها شد تا از اتلاف انرژی و زمان و هزینه جلوگیری شود.

او با تأکید بر اینکه پژوهش گام نخست برای تولید ملی است، افزود: «توسعه علمی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی در هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی برخوردار نیست.»

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران هدف از برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها را ترویج روحیه و فرهنگ پژوهش در دانش‌آموزان، آشناسازی دانش‌آموزان با فضای کسب و کار و روش‌های کاربردی ساختن علوم مختلف، ارتقاء سواد اقتصادی در دانش‌آموزان و آشنا ساختن آنها با اقتصاد دانش‌بنیان و ارتقای علمی دانش‌آموزان در مدارس سراسر کشور به عنوان نیروهای بالقوه علمی در مهارت آفرینی و توانمند سازی دانش آموزان در زمینه تحقیق و پژوهش برشمرد.

او گفت: «اقدامات پژوهشی در آموزش و پرورش به دو دسته دانش‌آموز‌پژوهی و معلم‌پژوهی تقسیم می شوند که با گسترش پژوهش‌سراها این دو اقدام گسترده شده است.»

نظری تصریح کرد: «با توجه به رویکردهای نوین در آموزش و پرورش به جای پرورش دانش‌آموزان حافظه‌محور به تربیت دانش‌آموزان پژوهنده توجه شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار