معلم‌پژوهنده برتر کشور در گفتگو با پانا:

فاطمه رهبری: کتابخانه دانش‌آموزی قلب کلاس درس ما شد

ساری (پانا) - فاطمه رهبری آموزگار آملی که به عنوان معلم‌پژوهنده برتر کشور انتخاب شده است، در گفتگو با پانا از اجرای موفق طرح «چگونه توانستیم با رویکرد آموزش پژوهش‌محور فرهنگ کتابخوانی را در دانش‌آموز ترویج دهیم؟» سخن گفت.

کد مطلب: ۸۷۸۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
فاطمه رهبری: کتابخانه دانش‌آموزی قلب کلاس درس ما شد

فاطمه رهبری آموزگار جوان شهرستان آمل امسال دومین سال خدمتش در کسوت آموزگاری را می‌گذراند. دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان است و در سال تحصیلی 96-97 که نخستین سال حضورش در مدرسه به عنوان آموزگار پایه پنجم ابتدایی بود، با اجرای طرح «چگونه توانستیم با رویکرد آموزش پژوهش‌محور فرهنگ کتابخوانی را در دانش‌آموز ترویج دهیم؟» توانست معلم‌پژوهنده برتر کشوری شود.

او روز گذشته در روز ملی پژوهش در آموزش‌وپرورش در همایش تجلیل از معلمان‌ پژوهنده و پژوهشگران برگزیده وزارت آموزش‌وپرورش با حضور وزیر آموزش‌وپرورش تجلیل شد.

رهبری در گفتگو با خبرنگار پانا به حضورش در بیست و یکمین طرح معلم‌پژوهنده اشاره کرد که لازم بود برای آن یک مسئله و چالش را در کلاس درسش شناسایی کند: «سال تحصیلی گذشته آموزگار پایه پنجم بودم و در آبان‌ماه متوجه شدم که با آنکه دانش‌آموزانم از مهارت کافی برای خواندن برخوردار هستند اما در مورد کتابخوانی غیردرسی غنی نیستند و در تابستان در اوقات فراغتشان کتاب غیر درسی نخوانده‌اند. فکر کردم چه راهکارهایی در پیش بگیرم که بتوانم فرهنگ کتابخوانی را بین آنان ترویج دهم.»

او با کمک آموزگار همکارش «محبوبه حسینی شریفی» کار روی طرح ««چگونه توانستیم با رویکرد آموزش پژوهش‌محور فرهنگ کتابخوانی را در دانش‌آموز ترویج دهیم؟» را آغاز می‌کند: «مصاحبه با همکاران مدرسه، مصاحبه با صاحب‌نظران تعلیم و تربیت استانی و کشوری، تهیه پرسش‌نامه برای دانش‌آموزان و اولیا، مطالعه منابع مختلف از اولین اقدامات ما برای یافتن راهکارهایی در این زمینه بود و به این نتیجه رسیدم که وجود یک کتابخانه کلاسی غنی در کلاس می‌تواند به ما کمک کند.«

رهبری کتابخانه کلاسی را افتتاح می‌کند، برای 36 دانش‌آموزش کارت عضویت صادر می‌کند و هر دانش‌آموز به این کتابخانه کوچک یک کتاب اهدا می‌کند: «نرم‌افزار Library را طراحی و در مدرسه راه‌اندازی کردیم و با استفاده از سیستم هوشمند مدرسه همه دانش‌آموزان کلاسم در این سامانه ثبت‌نام شدند و یاد گرفتند که چگونه مشخصات کتاب‌ها را جستجو کنند و قفسه ساده‌‌ای که دانش‌آموزانم آن را پر کردند، قلب کلاس درس ما شد.»

آموزگار دبستان پسرانه شهید گشتاسبی یک کتابخانه کلاسی با شکل و شمایل کتابخانه عمومی در کلاسش راه انداخت: «برخی از دانش‌آموزان کتابدار شدند و تمامی خدمات کتابخانه‌های عمومی به صورت شبیه‌سازی شده در کتابخانه کلاسی‌مان انجام شد.»

او سپس به مقایسه میزان علاقمندی دانش‌آموزن به کتابخوانی پیش و پس از راه‌اندازی کتابخانه کلاسی پرداخت: «روش‌های مطالعه را به دانش‌آموزن و اولیا آموزش دادیم و به وضعیت مطلوب رسیدیم و شاهد پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان هم بودیم. حتی برخی از دانش‌آموزانم عضو کتابخانه عمومی شهر شدند. بچه‌ها به مطالعه به عنوان یک پژوهش و تحقیق نگاه می‌کردند و به فعالیت‌های گروهی علاقمند شدند.»

فاطمه رهبری امسال آموزگار پایه سوم همان دبستان است و تصمیم دارد طرحی که سال گذشته عامل کتابخوان شدن دانش‌آموزانش شده بود را در این کلاس نیز اجرا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار