معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش استان:۸۹۰ معلم پژوهشگر استان قم در اقدام پژوهی مشارکت کرده اند

قم (پانا)- معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی آموزش‌وپرورش استان قم گفت: در برنامه ۲۱ اقدام پژوهی ۸۹۰ نفر از معلمان پژوهنده با ارائه طرح‌هایی مشارکت داشتند که از این تعداد دو رتبه برتر کشوری کسب کردند.

کد مطلب: ۸۸۰۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد
معاون پژوهش و برنامه ریزی  آموزش و پرورش استان:۸۹۰ معلم پژوهشگر استان قم در اقدام پژوهی مشارکت  کرده اند

علی محمدی در همایش تجلیل از معلمان پژوهنده استانی، با اشاره به اهمیت جایگاه تحقیق و فعالیت‌های پژوهشی اظهار داشت: فعالیت‌های پژوهشی باید به‌صورت عملیاتی به درون مدارس کشیده شود درواقع تقویت برنامه‌های پژوهشی یکی از اولویت‌های مهم ما در آموزشگاه‌ها به شمار می‌رود که این مهم نیز با به‌کارگیری خلاقیت و نوآوری در حذف مباحث تکراری و انتخاب موضوعات تازه و بکر اجرا خواهد شد.

به گفته معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی آموزش‌وپرورش استان قم در برنامه 21 اقدام پژوهی 890 نفر از معلمان پژوهنده با ارائه طرح‌هایی مشارکت داشتند که از این تعداد در کنار دو رتبه برتر کشوری، 15 نفر رتبه اول، 43 نفر رتبه دوم و 140 نفر نیز رتبه سوم استانی را کسب کردند و به‌طورکلی از 230 نفر از همکاران و معلمان فعال در این عرصه تجلیل به عمل آمد.

در ادامه مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش تحقیق و پژوهش را راه‌کاری عملی برای رفع تضادهای جامعه بر مبنای علم و دانشی به‌دور از گفتار و شعار درمانی دانست و تصریح کرد: آموزش‌وپرورش با عنوان مهم‌ترین مولد منابع انسانی نقش جعبه سیاه جامعه را ایفا می‌کند چراکه اساس آن انسان‌سازی و پرورش نسل‌های شایسته است.

گودرز کریمی فر با بیان ارزش جایگاه معلمی یادآور شد: معلمان پژوهشگر هنرمندترین معلمان هستند چراکه می‌توانند بر مبنای اقدامات پژوهشی و تحقیقات علمی خود کارهای بایسته و شایسته‌ای را در آموزش‌وپرورش ظریف، حساس و پیچیده انجام دهند درواقع بهترین فن یک معلم استفاده از فرصت‌های بی‌نظیری است که در دوران تحقیق و پژوهش در او می‌گذرد.

وی تحقیق و پژوهش را در تقویت مسئولیت‌پذیری مؤثر قلمداد کرد و گفت: خلاقیت استعداد و مهارتی قابل یادگیری و پروراندن است حالا در سایه معلمی پژوهشگر، خلاق و توانمند به همراه مدیری پویا و گویا می‌توان دانش‌آموزانی خلاق، کنجکاو و پرسشگر تربیت کرد که در کنار خودباوری مسئولیت‌پذیری را نیز می‌توان به آن‌ها آموخت.

به گفته کریمی فر برای نهادسازی و نمادسازی فرهنگ پژوهش نیازمند تعادل و تعامل و تفاعل فی‌مابین آموزش‌وپرورش و جامعه علمی که بتوانند نگاه‌های علمی همسان و هم‌سوی خوبی با تعلیم و تربیت و همگن و هم گو با بدنه علمی پژوهش، محور آموزش‌وپرورش را رقم بزنند یک فعالیت پژوهشی با رویکردی نظام‌مند و هدفمند در صورتی به نتایج مطلوبی دست می‌یابد که توسط افرادی هدفمند متعصب و مسئولیت‌پذیر انجام‌شده باشد.

مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور نیز کلید هر تغییر و تحولی را به دست جامعه معلمان دانست و خاطرنشان کرد: با باور به این مسئله که تاکنون فرمول تعلیم و تربیت در هیچ کجایی از دنیا یافت نشده به‌راحتی می‌توان گفت که این فرمول در دستان معلمی است که با توجه به تفاوت‌های دانش آموزان بدون مقایسه با یکدیگر و شرایط و موقعیت و نیازسنجی کلاس درس خود طراحی می‌کند.

ابوالفضل بختیاری استفاده از فعالیت و برنامه‌ریزی‌های پژوهشی در روش‌های تعلیم و تربیت را امری مهم تلقی کرد و افزود: برای دستیابی سریع به اهداف کمی و کیفی، کوتاه‌مدت و بلندمدت آموزش‌وپرورش نیازمند برنامه‌ریزی‌های پژوهشی خواهیم بود در این راستا مبحث اقدام پژوهی که مستلزم گفت‌وگوی حرفه‌ای آن‌هم بر اساس تجربیات دیگر معلمان است می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

همایش استانی تجلیل از معلمان پژوهنده در آخرین روز از هفته پژوهش با حضور مسئولان استانی و مدیرکل و معاونین و روسای مناطق و نواحی آموزش‌وپرورش و جمعی از همکاران و معلمان پژوهشگر استان ضمن ارائه طرح‌های برتر کشوری در سالن آموزش خانه معلم یک استان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار