از سوی دو معاون وزیر آموزش و پرورش

بخشنامه استفاده از ظرفیت کامل هنرستان‌ها ابلاغ شد

ساعات فعالیت‌ کارگاه هنرستان‌ها از ۸ ساعت به ۱۴ ساعت افزایش یافت

تهران (پانا) - بخشنامه استفاده از ظرفیت کامل هنرستان‌ها از سوی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی و معاونت آموزش متوسطه به همه ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ شد.

کد مطلب: ۸۵۷۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد
بخشنامه استفاده از ظرفیت کامل هنرستان‌ها ابلاغ شد

این بخشنامه با هدف رفع بخشی از کمبود فضای کارگاهی و اجرای دروس شایستگی‌های فنی 8 ساعته ابلاغ شده است. براساس این بخشنامه برخی از هنرستان‌ها که نیاز به 6 روز استفاده از کارگاه در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در هر رشته ‌دارند و هنرستان‌هایی که یک فضای کارگاهی برای هر رشته دارند، می‌توانند یک روز کمبود فضای کارگاهی را برای یکی از پایه‌های دهم تا دوازدهم با روش جدید جبران کنند.

در این روش برای حفظ پیوستگی آموزش دروس شایستگی‌های فنی ، ساعات فعالیت کارگاه هنرستان به جای حداکثر روزی 8 ساعت به حداکثر روزی 14 ساعت افزایش می‌یابد. یعنی 8 ساعت برای استفاده یک پایه و 6 ساعت هم برای استفاده پایه دیگر که 2 ساعت آموزش در نوبت عصر به صورت همپوشانی با نوبت صبح انجام می‌شود. به این ترتیب هر کلاس، درس شایستگی‌های فنی (8ساعته) خود را از ساعت 13 هر روز آغاز و در ساعت 19:30 با 8 ساعت درسی به پایان می‌رساند.

با اجرای این روش تا پایان سال تحصیلی، هنرجویان در آن روز از هفته، صبح‌ها برنامه درسی ندارند و این مساله باید توسط ادارات آموزش و پرورش به اولیا اطلاع داده شود.

در این بخشنامه تاکید شده است که این برنامه را به شرطی در یک هنرستان اجرا کنند که ظرفیت پذیرش در نوبت اول آن واحد آموزشی، جوابگوی معلمان نباشد یا برای اجرای آموزش یک روز، کمبود فضای کارگاهی داشته باشند. همچنین در هنرستان‌های دارای چند رشته در صورتی از این روش باید استفاده شود که در همه رشته‌های دایر در آن هنرستان، در پایه دهم حداقل یک کلاس 30 نفره هنرجو ثبت‌نام شده باشند.

طبق بخشنامه ابلاغی معاونان وزیر آموزش و پرورش، ساعات درسی هر کلاس در روز، از حداقل 6 و حداکثر 8 ساعت نباید تجاوز کند و آموزش دروس غیرکارگاهی تا ساعت 14:30 تمام شود.

؟ساعات موظف تدریس عوامل آموزشی بیشتر از 8 ساعت در روز در نظر گرفته نشود

با اجرای این روش زمانی که اداره‌های آموزش و پرورش، از عوامل اجرایی و آموزشی استفاده می‌کنند، نباید ساعات موظف تدریس عوامل آموزشی از بیش از 8 ساعت در روز در نظر گرفته شود اما اگر ضرورت داشته باشد باید بقیه ساعات به صورت حق‌التدریس باشد و در مجموع هم ساعات موظف و حق‌التدریس نباید از 14 ساعت تجاوز کند. همچنین به کارگیری استادکاران به صورت 14 ساعت در روز بلامانع است که 8 ساعت آن به صورت موظف و مابقی به صورت غیرموظف خواهد بود.

کسانی که برای بعد از ساعت 14:30 تا 19:30 انجام وظیفه می‌کنند، مشمول دریافت حق‌الزحمه برای ساعات مازاد در ازای روزهای حضور می‌شوند

طبق این بخشنامه حداقل 16 ساعت از ساعات موظف هنرآموزان باید در نوبت صبح قرار گیرد و قرار دادن همه ساعات آن در بعدازظهر ممنوع است.

مدیران، معاونان، سرپرستان بخش و انبارداران و خدمت‌گزاران که در چند روز کارگاه یا کارگاه‌های آن‌ها براساس این بخشنامه تا ساعت 19:30 فعال باشد، برای بعد از ساعت 14:30 که انجام وظیفه می‌کنند، مشمول دریافت حق‌الزحمه برای ساعات مازاد در ازای روزهای حضور می‌شوند.

براساس ابلاغ علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی و عبدالرسول عمادی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه هزینه‌های مربوط به حق‌الزحمه عوامل اجرایی و پشتیبانی هر استان تا سقف مشخص، از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تامین می‌شود و مبنای محاسبه هر ساعت فعالیت معادل مبلغ اضافه کار ساعتی هر فرد خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار