جمعه خبر: از شمارش معکوس FATF تا محکم‌تر شدن قفل زندان برای یاران احمدی‌نژاد

روحانی یا ظریف؛ چه کسی مقابل ترامپ می‌ایستد؟

تهران (پانا) - بیش از 20 روز به پایان مهلت FATF به ایران برای تعیین تکلیف 41 توصیه باقی مانده است اما مجلس شورای اسلامی در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد تا این لوایح همچنان بلاتکلیف بمانند، از سوی دیگر تکلیف یاران و رفقای رئیس‌جمهوری سابق کشورمان مشخص شد و آنان در مجموع 10 سال آینده را در زندان به سر خواهند برد.

کد مطلب: ۸۵۳۸۰۵
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر: از شمارش معکوس FATF تا محکم‌تر شدن قفل زندان برای یاران احمدی‌نژاد

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 16تا 23 شهریور ماه، شاهد اتفاقات و رخدادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود. ولی‌الله سیف دوباره مسئولیت دولتی گرفت تا انتقادها مجازی اصولگرایان به بالاترین حد خود برسد، رهبر انقلاب نیز باتوجه به فرارسیدن ایام سوگواری امام سوم شیعیان به 27 پرسش در این باره پاسخ دادند ولی بی‌شک پراهمیت و متاثرکننده‌ترین خبر هفته جاری بازگشت 135 شهید مفقودالاثر از روزهای دفاع مقدس باشد، 135 شهید گمنامی که سالهاست خانواده‌هایشان را چشم به راه خود گذاشته‌اند...

22 روز تا پایان مهلت FATF

در حالی که کمتر از یک ماه دیگر تا پایان مهلت سه‌ماهه‌ گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF به جمهوری اسلامی ایران به منظور به‌روزرسانی قوانین و قواعد مرتبط با مفاسد مالی و پولشویی و الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی باقی است، سرنوشت سه خواسته‌ کلیدی این گروه از کشورمان نامشخص و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو از لوایح چهارگانه مورد تأکید FATF است که تصویب و اجرای آن در کشور زمینه‌ای برای تسهیل در مراودات بانکی به خصوص در وضع تحریمی پیش‌روی کشور خواهد کرد.

کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) از معاهده‌های چندجانبه مورد حمایت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۰ است. این کنوانسیون در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۳ به اجرا درآمد تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۷، ۱۸۹ کشور آن را امضا کرده‌اند که ۹ کشور عضو سازمان ملل متحد از جمله ایران عضو این کنوانسیون نیستند. البته ایران این کنوانسیون را امضا کرده ولی هنوز به تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

این لایحه زمستان 96 به مجلس شورای اسلامی آمد و با تصویب نمایندگان ملت مواجه شد ولی بعد از ارسال برای تایید نهایی به شورای نگهبان با ایراد همزمان این شورا و هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام که زیر مجموعه مجمع تشخیص مصلحت نظام است، مواجه شد، مجلس به نظر خود اصرار کرد تا لایحه در نوبت بررسی اعضای مجمع تشخیص قرار بگیرد. این لایحه هم‌اکنون در انتظار اظهار نظر رسمی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی: لایحه مبارزه با پولشویی برای نخستین بار در سال ۸۱ از سوی دولت اصلاحات و سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی ارائه و در نهایت پنج سال بعد یعنی در سال ۸۶ به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید تا در دولت نهم به ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اجرایی شود.

بعد از ایراد گروه ویژه اقدام مالی به قانون مبارزه با پولشویی کشورمان و توصیه FATF برای اصلاح آن، دولت تدبیر و امید به ریاست جمهوری حسن روحانی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در هفدهم آبان ماه ۹۶ به مجلس ارسال شد. مجلس شورای اسلامی وارد بررسی این لایحه شد. پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب وکلای ملت رسید ولی دوباره شورای نگهبان به بخش‌هایی از آن ایراد گرفت و لایحه جهت رفع ایرادات مطروحه به مجلس شورای اسلامی برگشت.

شورای نگهبان این لایحه را در ‎چهار بند مغایر با موازین شرع مقدس و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شناخت. لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با استناد به اظهارات اللهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی بعد از اصلاح و رفع ایرادات در این کمیسیون، هم اکنون برای بررسی در صحن علنی به هیات رئیسه مجلس ارسال شده است.

لایحه الحاق به کنوانسیون CFT: لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT آبان ماه سال گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است:

«کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم سندی است برای پیشگیری و مقابله با اشکال و مصادیق مختلف تروریسم بین‌المللی از طریق قطع منابع و پشتوانه‌های مالی سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی با اجماع به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده است. با توجه به تهدیدات فزاینده ناشی از تروریسم و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی همواره آماج حملات تروریستی گروه‌ها و سازمان‌های ضدانقلاب بوده است و خود از بزرگترین قربانیان این پدیده شوم محسوب می‌شود، همچنین با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران با الهام از تعالیم عالیه اسلامی و فرهنگ اصیل مدارا محور ایرانی با محکومیت قاطع تروریسم در تمام اشکال و مظاهر آن حداکثر تلاش خود را برای مقابله با آن انجام داده است و با عنایت به اینکه مقابله با تروریسم مستلزم همکاری نزدیک همه کشورهاست، این لایحه برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال می‌شود.»

بر اساس ماده واحده لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی CFT به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۷۸/۹/۱۸ برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد) مشتمل بر یک مقدمه و 28 ماده و یک پیوست ملحق شود.

در جریان بررسی این لایحه جنجال بی‌سابقه‌ای در صحن علنی مجلس به راه افتاد و کف‌پوش‌های سبز بهارستان جای خود را به سفیدی تومارها دادند، برخی اعضای رادیکال مجلس شورای اسلامی پلاکارد به دست گرفتند و فریاد‌زنان جلسه علنی را به حاشیه کشاندند و مخالفت خود را با تصویب این لایحه ابراز کردند، نتیجه تمام این جنجال‌ها فارغ از نقشی که نمایندگانی همچون غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ایفا کردند، مسکوت ماندن دو ماهه‌ CFT در مجلس شورای اسلامی شد.

بیستم مرداد ماه یعنی حدود 30 روز پیش مهلت دوماهه مجلس برای مسکوت ماندن CFT پایان یافت. کمیسیون امنیت ملی بعد از پایان مهلت دوماهه وارد بررسی کنوانسیون شد و آن را برای قرارگیری در نوبت رسیدگی در صحن علنی به هیات رئیسه بهارستان ارسال کرد.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شواری اسلامی درباره آخرین وضع لایحه الحاق کشورمان به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم می‌گوید: «در جلسه اخیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا این لایحه برای تصویب نهایی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد.»

با این حال تنها و تنها 22 روز تا پایان مهلت 3 ماهه FATF به ایران باقی مانده و همگان -از عموم مردم گرفته تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان خرد و کلان دولتی- امیدوارند که آنچه که نصیب کشور می‌شود، تحریمی مضاعف و البته از داخل همزمان و همسو با تحریم‌های آمریکا نباشد چرا که دولت «توان ایستادگی در برابر اقدامات داخلی همزمان با دشمنی‌های آمریکا را ندارد.»

حمله به سفارت ایران در بصره

ساختمان سرکنسولگری ایران روز جمعه در بصره در جریان تعرض مهاجمان تحریک شده، خسارت دیده است.

به‌رغم هشدارهای مکرر آیت الله سیستانی، همچنین در همان روز مهاجمان در بصره به چندین ساختمان و مقر احزاب حمله و آنها را به آتش کشیدند.

شماری از مهاجمان، وارد سرکنسولگری ایران در بصره شدند و با آتش زدن لاستیک خودرو به اموال و ساختمان آسیب زدند.

نیروهای امنیتی تلاش کردند مانع نزدیک شدن معترضان به اطراف سرکنسولگری و ورود به ساختمان شوند ولی موفق نشدند.

گروه‌هایی از مهاجمان از ظهر جمعه در اطراف سرکنسولی حضور داشتند و با تاریک شدن هوا وارد ساختمان شدند.

بعد از این اتفاق موج واکنش‌ها یکی پس از دیگری آغاز شد، سفیر عراق در تهران به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی به او ابلاغ شد.

از میان چهره‌ها و مسئولان عراقی نیز افرادی نظیر سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراقف نوری المالکی، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور نیز به مسئله حمله به سفارت ایران در بصره واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

از همان روز موج واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر آغاز شد و عمده کاربران واکنش ایران به حمله به کنسولگری خود در عراق را ناکافی می‌دانستند.

صباح زنگنه، سفیر و نماینده سابق کشورمان در سازمان همکاری‌های اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا در همین زمینه در پاسخ به این سوال که واکنش کشورمان باید نسبت به حوادث بصره چگونه باشد با اشاره به دو راهکاری که از سوی برخی مسئولان مبنی بر اکتفا به تذکر و یا قطع کمک‌های ایران به عراق در زمینه مبارزه با داعش، مطرح می‌شود، گفت: «من به راه سوم معتقدم. روابط عراق و جمهوری اسلامی ایران بسیار عمیق است و با این قبیل راه‌حل‌های نیم‌بند بیشتر به این رابطه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ضربه وارد می‌کنیم. مسائل عراق را باید بهتر از این در داخل کشور درک کنیم.»

او ادامه داد: «امروز بیش از 70 درصد جامعه عراق زیر 30 سال سن دارند. وجود این حجم عظیم از ظرفیت هم در دستگاه‌های حکومتی عراق و هم در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پدیده تغییر بافت اجتماعی شهرها و استان‌های عراق را باید به مراتب دقیق‌تر از امروز درک کرد و مطالعات بیشتری را روی آن انجام داد.»

سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی متذکر شد: «ما باید پیش از این به دوستان خودمان در عراق تذکرهای لازم را می‌دادیم و امروز هم باید این کار را انجام دهیم که به مراتب جدی‌تر از امروز باید با فساد در کشور خود مبارزه می‌کردند.»

او متذکر شد: «این موضوعات به مراتب جدی‌تر از مسائلی نظیر این است که به عراق کمک کنیم یا نکنیم. ایران امروز کمک خاصی به عراق نمی‌کند و اگر در موضوع داعش ورود کرده‌ایم به واسطه مشترک بودن موضوع و ایجاد خطر برای منافع ملی هردو کشور است.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به پیچیدگی‌های وضع امروز عراق تصریح کرد: «عراق امروز در وضعی به سر می‌برد که ممکن است نسخه‌های جدیدی از تفکر داعشی به وجود بیاید. مردم بصره مردمی اصیل و پرکوشش و تلاش هستند و اغلب شهدای مبارزه با داعش نیز از همین استان هستند بنابراین عموم مردم بصره دارای ظرفیت‌های مثبت بسیاری هستند که باید به آن‌ها کمک کرد تا از این مرحله حساس و پیچیده به سلامت عبور کنند البته باید تذکرهای لازم به مقام‌های محلی و بالاتر عراق داده شود تا اهتمام بیشتری نسبت به توصیه‌های مقام مرجعیت عراق که همچنان به عنوان پشتوانه عبور از همه این طراحی‌های منفی محسوب می‌شود، به خرج دهند.»

با تمام این تفاسیر 5 روز بعد یعنی روز چهارشنبه ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی در بصره با حضور مسئولان مربوط آغاز به کار کرد و بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، جمعی از جوانان اهل بصره به نشانه دوستی بین ایران و عراق اقدام به «جارو کردن» مقابل در سفارت ایران در بصره کردند.

از اخم دشمن نهراسید

صبح یکشنبه، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر حاضر شد.

ایشان تهدید و اخم و تشر و قدرت نمایی در حرف و سخن را روش عمده قدرت‌های ستمگر برای ترساندن ملت‌ها خواندند و تأکید کردند: «اگر ملتی از این روش‌ها نهراسید و با شجاعت و اعتماد و اطمینان به توانایی‌های خود در راه حق و عدالت حرکت کرد، ابرقدرت‌ها را وادار به عقب نشینی و شکست می‌کند.»

ایشان جمهوری اسلامی را نمونه‌ای روشن از این واقعیت دانستند و خاطرنشان کردند: «۴۰ سال است ایران آماج خرابکاری‌های امریکا و همدستانش قرار دارد اما اکنون از نهالی کوچک به درختی برومند و پرثمر تبدیل شده و با وجود اکراه شدید و اقدامات فراوان مستکبران، دل‌های ملت‌ها را به پیام انقلاب جذب و جلب کرده و توطئه‌های امریکا را در منطقه به شکست کشانده است.»

رهبر انقلاب اسلامی، سوریه، عراق و لبنان را نمونه هایی از شکست توطئه های امریکا در منطقه خواندند و افزودند: «اینها نشانه‌هایی از قدرت پروردگار و صدق وعده‌های الهی است که می‌فرماید اگر خدا را یاری کنید، خدا شما را نصرت می دهد و ثابت قدم می‌دارد.»

فرمانده کل قوا در بخش دیگری از سخنانشان نیروهای مسلح را به افزایش روزافزون ابتکارات، آمادگی ها و توانایی ها در میدان‌های علمی، سازمانی، رزمی و پیشرفتهای گوناگون توصیه کردند و افزودند: «براساس آیه شریفه قرآن هرچه می توانید بر قدرت خود بیفزایید که اقتدار شما دشمن را می‌ترساند و به عقب‌نشینی وا می دارد.»

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان همه مردم به ویژه جوانان را به مراقبت و جلوگیری از تأثیرگذاری وسوسه‌های دشمن در فضای عمومی زندگی توصیه کردند و افزودند: «اجازه ندهید نفوذ دشمن درصفوف یکپارچه جوانان مؤمن اختلال ایجاد کند.»

رهبر انقلاب تلاش‌های دشمنان در فضای مجازی و دیگر عرصه‌ها را مأیوسانه خواندند و افزودند: «با وجود این دشمن به شدت در زمینه‌های مختلف فعال است که باید با هوشیاری، وحدت و تکیه بر خداوند در مقابل او ایستاد.»

در این مراسم، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش، به پاس خدمات شایسته و صیانت از مرزهای آبی کشور در مدت تصدی فرماندهی نیروی دریایی ارتش، به دریافت نشان درجه یک فتح از دست فرمانده معظم کل قوا مفتخر شد.

در این مراسم فرماندهان، استادان و دانش آموختگان نمونه ارتش جوایز خود را از دست فرمانده معظم کل قوا دریافت کردند و نمایندگان دانشجویان و دانش‌آموختگان نیز درجه و سردوشی دریافت کردند.
سپس گوشه هایی از آمادگی عملیاتی دانشجویان ارتش به نمایش درآمد و یگانهای حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند.

همچنین در این مراسم امیرسرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش ضمن خیرمقدم، تأکید کرد: «ارتش جمهوری اسلامی، همراه و هم افزا با دیگر نیروهای مسلح در خط مقدم دفاع از عزت و شرافت ملت ایران قرار دارد.»

ناخدا‌یکم کریم مصدری، فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی، نیز ازفعالیت‌های دانشگاه‌های افسری ارتش گزارشی داد.

آخرین مرحله از شانزدهمین مراسم مشترک دانش آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش به تمرین دریایی دانشجویی در حضور فرمانده کل قوا اختصاص داشت. در این تمرین ۸ مرحله ای در ساحل نوشهر، دانشجویان سال‌های دوم، سوم و چهارم گوشه هایی از آمادگی های خود را به نمایش گذاشتند.

در ادامه این مراسم در ارتباطی تصویری با ناو گروه ۵۶ مستقر در خلیج عدن، ناخدا دوم عرشه و ستاد ناصر رزاقی از اقدامات این ناو گروه، ایجاد فضای امن برای تردد کشتی ها در آبهای آزاد منطقه گزارش داد.

فرمانده کل قوا نیز با تقدیر و آرزوی توفیق بیشتر برای نیروهای مسلح ایران تأکید کردند: شما قادرید دریاهای اطراف ایران عزیز ما را با هوشمندی و شجاعت به امنیت کامل برسانید.

کورسوی امید برای ستاره‌دارها

امسال هم دوباره برخی داوطلبان آزمون کنکور در فضای مجازی اعلام کردند که محروم از تحصیل شدند. این افراد با گذاشتن کارنامه تحصیلی‌شان در شبکه‌های مجازی نوشتند که سازمان سنجش در توضیحات زیر کارنامه تحصیلی درج کرده که به علت «نقص پرونده» پذیرفته نشدند و در صورت تمایل برای بررسی وضعیت شان به سازمان سنجش مراجعه کنند.

موضوعی که حالا مورد انتقاد جمعی از دانشگاهیان قرار گرفته است. آنها اعلام کردند در این ‌سال‌ها هر وزیری که آمده اولین وعده‌‌اش برگرداندن دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه بود و در نهایت این ستاره دارها هستند که هر ساله نامشان بر زبان می‌آید.

هیأت دولت شامگاه یکشنبه یک مصوبه مهم داشت که با آن به خواسته‌های جامعه دانشگاهیان عمل کرد. بر اساس این مصوبه، هیچ‌کس دیگربه خاطر عقایدش ممنوع از تحصیل نمی‌شود. موضوع محرومیت از تحصیل دانشجویان به دلایل غیر از موضوعات علمی و تحصیلی در سال‌های اخیر، همواره یکی از دغدغه‌های دانشجویان و محصلان دانشگاه‌ها در آستانه سال تحصیلی جدید بوده است.

دراین مصوبه برخورداری از آموزش حق همگان دانسته شده مگر آنکه افراد دارای سابقه محکومیت قطعی کیفری به جرائم سازمان یافته، قاچاق انسان، محاربه و جاسوسی باشند. این یعنی دیگر افراد به جرم عقایدشان از تحصیل محروم نمی‌شوند.

موضوعی که شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی هم بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: «با تصویب این مصوبه در مجلس شورای اسلامی دیگر شاهد این نیستیم که برخی دانشجویان محروم از تحصیل شوند. درباره دانشجویانی که اعلام کردند که امسال محروم از تحصیل شدند در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم آنها را به دانشگاه برگردانیم»

با این حال برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی که خود سابقه ستاره‌دار شدن را در کارنامه دارند انتقادهایی را به این مصوبه وارد کرده و آن را کافی نمی‌دانند ولی تمام این افراد بر این مسئله تاکید می‌کنند که این مصوبه در صورت تایید نهایی در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان وضع فعلی را به مراتب به سمت بهبود سوق خواهد داد.

فاطمه سعیدی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت با بیان اینکه «نقدهایی به این لایحه وارد است»، اظهار کرد: «از آن جا که بعضا این نقدها درست است، تلاش می‌کنیم در قالب پیشنهادهایی در صحن علنی مجلس اصلاحاتی را اعمال کنیم.»

این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه «تحصیل در تمام مقاطع حق شهروندان است و این حق سلب شدنی نیست»، بیان کرد: «متاسفانه در سال‌های گذشته ممنوعیت تحصیل به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اعمال می‌شد. امسال نیز این مساله پیش آمد که البته تعداد داوطلبین به اصطلاح ستاره‌دار کمتر از سال‌های قبل است.»

به گفته سعیدی مسئله تحصیل برخی داوطلبان در سال‌های قبل حل شد که خود آن‌ها هم تصور حل آن را نداشتند، همراهی وزارت علوم در پیگیری‌های ما و تلاش شخص وزیر علوم قابل تقدیر است.

این نماینده مجلس همچنین با تاکید مجدد بر اینکه «به هیچ وجه حق تحصیل سلب شدنی نیست»، خاطرنشان کرد: «طبق فراخوانی تعدادی از دانشجویان به بنده مراجعه کردند و با آن‌ها از نزدیک صحبت کردم. تلاش می‌کنیم مشکلات این دانشجویان را حل کنیم.»

با تمام این تفاسیر باید منظر ماند و دید این لایحه چه زمانی برای چکش کاری‌های نهایی و تغییرات احتمالی راهی مجلس شورای اسلامی خواهد شد و آیا می‌تواند از سد شورای نگهبان عبور کند یا خیر.

پاسخ موشکی به بی‌اعتنایی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز 17 شهریور ماه در یک عملیات موشکی، مقرهای حزب تروریستی دموکرات کردستان را با 7 فروند موشک هدف قرار داد.

این عملیات، در پی شرارت‌های ماه‌های اخیر گروهک‌های تروریستی از اقلیم کردستان علیه مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران، که با اعزام تیم‌های متعدد تروریستی، ایجاد ناامنی و ارتکاب اعمال خرابکارانه و سلب امنیت و آرامش مردم استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را دنبال می‌کردند، انجام شده است.

سپاه در بیانیه‌ای درباره این حمله اعلام کرده که این عملیات، در پی بی‌اعتنایی سران این گروهک‌ها به هشدارهای جدی مسئولان اقلیم کردستان عراق، مبنی بر عزم جمهوری اسلامی برای برچیدن پایگاه‌های آنان و ضرورت پایان بخشیدن به شرارت‌ها و اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی ضد ایران اسلامی، یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه با مشارکت یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه انجام شده و در آن، «جلسه سران» و «مرکز آموزش تروریست‌ها» هدف قرار داده است.

طبق اعلام‌های رسمی حزب تروریستی دموکرات کردستان، در جریان این حمله موشکی، چند تن از رهبران این حزب کشته شده و بیش از 40 تن نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس تصاویری که سپاه از این عملیات منتشر کرده، واضح است که موشک‌های به کار رفته در این عملیات، فاتح 110 بی هستند که دارای برد حدود 300 کیلومتر بوده و جزو موشک‌های نقطه‌زن ایران به حساب می‌آیند.

این موشک‌ها در واقع محصول اواسط دهه 80 شمسی ایران (حدود سال 1384) بوده و دومین نسل از موشک‌های بالستیک ایران به شمار می‌روند که سر جنگی هدایت پذیر دارند. ایران، بعد از نسل دوم فاتح 110، دو نسل دیگر از فاتح را تحت عنوان فاتح 110 C و D رونمایی کرده و سپس نسخه‌های جدیدی از این موشک‌ها را تحت عنوان فاتح 313، ذوالفقار و فاتح مبین عملیاتی کرد.

سید صباح زنگنه، نماینده و سفیر سابق کشورمان در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره حمله اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر حزب دموکرات کردستان ایران در عراق اظهار کرد: «اولا ظاهرا که محل مورد حمله توسط سپاه پاسداران محل اجلاس عمومی و مرکزی آن‌ها بوده است. مدتی پیش از این سران حزب دموکرات کردستان ایران در آمریکا مذاکراتی داشتند که سخنانی از سوی آن‌ها و آمریکایی‌ها مبنی بر مسلح شدن آن‌ها برای انجام اقدامات تروریستی در داخل کشورمان مطرح شده بود.»

او افزود: «در هفته‌های اخیر نیز این گروه حملات متعددی را در مرزهای کشورمان انجام داد و تعدادی از مرزبانان ایرانی را به شهادت رساندند. ایران تذکرهای لازم را به دولت عراق و مقام‌های کردستان عراق داده بوده، طبیعی است در چنین وضعی اگر تذکرهایی که داده شده به دولت عراق و اقلیم کردستان با نتایج روشن و مشخصی مواجه نشود، جمهوری اسلامی ایران به واسطه حق دفاع از خود و شهروندانش و جلوگیری از پیشرفت این گروه‌های مسلح، دست به این اقدام بزند.»

صباح زنگنه در خاتمه درباره تبعات احتمالی حمله موشکی روز گذشته سپاه پاسداران گفت: «اگر بغداد می‌توانست یا می‌تواند که جلوی فعالیت این افراد و گروه‌ها در خاک خودش را بگیرد، این کار را انجام دهد. جمهوری اسلامی ایران اصرای بر انجام عملیات علیه این گروه‌ها ندارد ولی وقتی که نه دولت عراق و نه دولت‌مردان اربیل چنین اقدامی را انجام نمی‌دهند، طبیعی است که ما نیز آخرین راه را به کاربگیریم و از توسعه و پیش‌روی این گروه‌های مسلح قبل از اینکه دست به اقدامات خرابکارانه در داخل شهرهای مختلف کشورمان بزنند جلوگیری کنیم.»

سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشورمان نیز در همین زمینه بیان کرد: «مجموعه سپاه با کار اطلاعاتی و فرماندهی و به کارگیری تجهیزات دقیق موشکی و پرواز فناوری‌های در اختیارِ سپاه، توانست انتقام خون شهیدان مظلومی که در پایگاه در مریوان به شهادت رسیدند و بقیه شهیدان منطقه کردستان را بگیرد.»

او با بیان اینکه «این توانمندی پیام بسیار تعیین کننده‌ای برای همه دشمنان داشت»، ادامه داد: «آن‌هایی که در اطراف و در شعاع ۲ هزار کیلومتری خاک مقدس ایران، نیرو، پایگاه و تجهیزات دارند باید بدانند که همه موشک‌های سپاه پاسداران از دقت بالایی برخوردارند.»

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: «امروز برخورداری ما از انبوه موشک‌های با برد ۲ هزار کیلومتری نقطه‌زن، توان بی‌نظیری را به جمهوری اسلامی ایران داده است که ملت ما به پشتوانه این قدرت‌ها و توانمندی‌های نیروهای مومن و انقلابی بتوانند مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنند.»

سرلشکر محمد باقری، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح کشورمان نیز در اظهارنظری جداگانه در همین زمینه با بیان اینکه اقلیم کردستان باید باقی‌مانده این‌ها را تحویل جمهوری اسلامی ایران بدهد چرا که اینها مجرم هستند، بیان کرد: «اگر نمی‌توانند آنها را به ما تحویل دهند، باید از کشورشان اخراج کنند و ما پای این موضوع ایستاده‌ایم و اگر اتفاقات ناهمساز ادامه پیدا کند، اتفاقی که درباره تهاجم به مرکز اینها افتاد و مجرمین و فرماندهان مجرم آنها به سزای اعمالشان رسیدند، می‌تواند تکرار شود.»

آب؛ محور رایزنی‌های عراقچی در کابل

سیدعباس عراقچی که روز سه‌شبنه به منظور دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس‌اجرایی دولت افغانستان به این کشور سفر کرده است، در دیدار با او اظهار کرد: «به منظور شرکت در نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند و همچنین بحث و گفت‌و‌گو پیرامون سند جامع همکاری‌های دو کشور افغانستان و ایران به کابل سفر کرده است.»

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه کار سه کمیته از کمیته‌های پنج گانه تشکیل شده بین ایران و افغانستان برای تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور نهایی شده و کار دو کمیته دیگر حدود 90 درصد پیشرفت داشته است، بیان کرد: «نهایی‌سازی و امضای سند همکاری‌های جامع دو کشور باعث ایجاد نظم نوین و شکوفایی در روابط دو کشور خواهد شد.»

عراقچی در این دیدار تاکید کرد: «سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری با دولت افغانستان است و از ابتکار دولت کابل برای حفظ وحدت ملی،‌ تامین ثبات و ایجاد صلح و امنیت در افغانستان حمایت می‌کند.»

او در این دیدار همچنین بر اهمیت مبارزه مشترک دو کشور با تروریسیم تاکید کرد و گفت: «تروریسم خوب و بد نداریم.»

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین با ابراز نگرانی از فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در منطقه خاطرنشان کرد: «ما امنیت افغانستان را امنیت خودمان می‌دانیم و امنیت ایران را امنیت افغانستان، بنابراین باید در مبارزه با داعش همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.»

عراقچی همچنین بر اهمیت تداوم همکاری‌های بانکی و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید خاطرنشان کرد: «در حال حاضر سطح مبادلات اقتصادی میان ایران و افغانستان حدود 3 میلیارد دلار است.»

عبدالله عبدالله از کمک‌های ایران به مردم و دولت افغانستان قدردانی کرد و گفت: «با نیت و اراده خوب روی سند همکاری‌های جامع دو کشور و کمیته‌های پنجگانه در این زمینه کار شده است و دولت افغانستان علاقه‌مند به تکمیل و امضای این سند است.»

این مقام اجرایی افغانستان با تاکید بر اینکه تروریسم تهدیدی در برابر امنیت ملی کشورهای منطقه است، گفت: «در راستای مبارزه با تروریسم همکاری‌هایی میان ایران و افغانستان وجود دارد اما مقابله با این تهدیدهای مشترک نیازمند همکاری‌های بیشتر است.»

عبدالله همچنین نشست سه جانبه ایران،‌ افغانستان و هند را مهم خواند و گفت: «امیدوارم این نشست فرصت‌های تازه‌ای را برای مردم، سرمایه‌گذاران و تجار سه کشور ایجاد کند.»

رئیس اجرایی دولت افغانستان همچنین با تاکید بر اینکه دولت کابل در سیاست خارجی خویش براساس اصل حاکمیت ملی و منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد، یادآور شد: «روابط میان دو کشور تحت تاثیر کشور ثالثی قرار نخواهد گرفت.»

بنابراین گزارش، در این دیدار این دو مقام عالی رتبه ایران و افغانستان بر اهمیت همکاری بیشتر جهت مبارزه با تروریسم و همچنین قاچاق و تولید مواد مخدر گفت‌و‌گو کردند.

موضوع مهاجران، برجام، معضل آب و گسترش همکاری‌های دو جانبه در دیگر موضوعات از دیگر محورهای بحث و تبادل نظر بین عراقچی و عبدالله در این دیدار بود.

عراقچی در ادامه دیدارهای خود با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در محل ارگ ریاست جمهوری این کشور دیدار و با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهوری کشورمان به رئیس‌جمهوری افغانستان، بر اراده جمهوری اسلامی ایران به گسترش همه جانبه روابط با افغانستان تاکید کرد.

در این دیدار گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور به ویژه در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل و ترانزیت، مالی و بانکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دو طرف همچنین مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و کمبود آب را بررسی کرده و بر عزم و اراده خود برای تبدیل آب به موضوعی برای همکاری و تعاون بین دو کشور تاکید کردند.

با توجه به جنایات اخیر گروه تروریستی داعش در افغانستان طرفین در این دیدار یک بار دیگر عزم خود برای مبارزه با گروه‌های تکفیری تروریستی و ضرورت هماهنگی تلاش های دو کشور در این زمینه را مورد تاکید قرار دادند.

عراقچی که برای یک دیدار دوجانبه به کابل سفر کرد، پیش از دیدار با رئیس‌جمهوری با صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان نیز دیدار و گفتگو کرد.

10 سال و 6 ماه حبس برای احمدی‌نژادی‌ها

در طول هفته‌های گذشته مسئله رسیدگی به اتهامات اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر همیشه جنجالی محمود احمدی‌نژاد در دوران رئیس‌جمهوری‌اش آن هم در دادگاهی که ابتدا اعلام شد علنی است و سپس با حضور تعداد معدودی از رسانه‌ها برگزار شد، همواره یکی از مهمترین اخبار بود.

رفیق شفیق رئیس‌جمهوری پیشین کشورمان در جلسات دادگاه پشت به قاضی می‌نشست تا به زعم هوادارانش در شبکه های اجتماعی اعتراض خود را به قاضی پرونده و روند رسیدگی نشان دهد. گاهی لباس از تن درید و فریادی زد که صدایش از فیلم قطع شده بود و گاهی نیز درخواست پوشیدن کت‌و‌شلوار برای حضور در جلسه دادگاه و دفاع از خود را کرد که پاسخ شنید «اینجا سفارت انگلیس نیست!»

قاضی پرونده بارها و بارها به گواه مطالب مندرج در رسانه‌هایی نظیر باشگاه خبرنگاران جوان و میزان (خبرگزاری قوه‌قضائیه) مشایی را به دفاع از خود فراخواند و او هربار سکوت کرد و در آخرین مرحله قاضی تاکید کرد که در صورت دفاع نکردن او حکم پرونده صادر خواهد شد.

در نهایت این اتفاق رخ داد و اسفندیار رحیم‌مشایی که احمدی‌نژادی‌ها او را یاور رئیس جمهوری سابق می‌دانند و اصولگرایان از او به عنوان «جاسوس» و عامل ارتباط با «دعانویسان و فرقه‌های مختلف» نام می‌برند بر اساس اعلام غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران به دلیل اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به تحمل ۵ سال حبس، اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی تحمل ۱ سال حبس و اتهام ردیف سوم توهین به مقام های کشور به ۶ ماه حبس محکوم شده است.

علی اکبر جوانفکر نیز به اتهام تبانی و ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به ۴ سال حبس محکوم شده است.

از سوی دیگر روز سه‌شنبه، کانال تلگرامی بهار با انتشار تصویری خبر از محکومیت جدید برای حمیدبقایی ، معاون اجرایی و از دیگر دوستان و نزدیکان رئیس‌جمهوری سابق کشورمان داد.

این کانال تلگرامی با انتشار تصویر حکم صادره در این باره، نوشت: «در پی انتشار فیلم سخنان حمید بقایی مقابل زندان اوین، دادگاه کیفری شعبه ۱۰۵۹ وی را در اتهام نشر اکاذیب تبرئه و به اتهام توهین به اشخاص و مقامات به ۶ ماه حبس محکوم کرد».

حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم که از ۲۲ اسفند ۹۶ و به دلیل محکومیت به مجازات جرائمی همچون اختلاس و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی در حبس به سر می‌برد، یکشنبه ۱۱ شهریور نیز به اتهام توهین محاکمه شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، اعلام کرد پس از تایید حکم دادگاه بدوی حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و همچنین ابلاغ حکم صادره، مأموران پلیس ۲۲ اسفند ماه سال ۹۶ نسبت به دستگیری و معرفی محکوم‌علیه جهت اجرای حکم صادره از جمله ۱۵ سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی اقدام کرده و وی به زندان معرفی شد.

در این بین محمود احمدی‌نژاد نیز بیکار نماند و ضمن انتقاد شدیدالحن از حکم صادره برای نزدیکان خود به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، در کانال اطلاع‌رسانی خود در شبکه اجتماعی تلگرام از ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری برای پایان دادن به حبس حمیدبقایی با توجه به «وخامت» اوضاع او خبرداد.

احمدی‌نژاد بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش همواره با مسئله رسیدگی به پرونده‌های جزایی نزدیکانش مواجه بوده و باتوجه به اینکه پیش از این برخی مسئولان قضایی نظیر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه‌قضائیه خبر از پرونده‌های قضایی برای شخص احمدی‌نژاد داده‌اند، کاربران شبکه‌های اجتماعی منتظر تعیین زمان رسیدگی به جرائم او هستند.

اعتبار مجلس

صبح چهارشنبه بود که نطقی جنجالی از صحن علنی مجلس به رسانه‌ها و به تبع آن به شبکه‌های اجتماعی رسید و سیل واکنش‌ها و تعریف و تمجیدها را با خود به همراه آورد.

این بار نه یکی از مردان بلکه بانوی اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی به تیتر نخست رسانه‌ها و هشتگ اصلی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی بدل شد. پروانه سلحشوری پشت تریبون رفت تا در نطقی جنجالی «حرف مردم را بگوید».

او از نظارت استصوابی شورای نگهبان گرفته تا دخالت نظامیان در اقتصاد و فرهنگ و سیاست و مسائل اجتماعی سخن گفت و از نبود عدالت اجتماعی در کشور و نبود گوش شنوا بین مسئولان گلایه کرد و همچنین از رهبر انقلاب اسلامی خواست تا قانون اساسی کشور را اصلاح کرده و برخی مسائل را به رای مردم بگذارد.

بعد از این نطق جنجالی بود که انبوه واکنش‌ها به او آغاز شد. اولین فردی که به این مسئله واکنش نشان داد احمدامیرآبادی فراهانی، دبیر اصولگرا و نزدیک به جبهه‌پایداری‌های هیات رئیسه مجلس شورای بود که در همان صحن علنی نزد سلحشوری رفت و او را «بی‌بته» خواند.

بعد از سیل واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به این واژه امیرآبادی فراهانی او هم در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر و هم در گفت‌و‌گویی کوتاه با ایرناپلاس این مسئله را تکذیب کرد و به «خدا پناه برد» از دست شایعات!

امیرابادی همچنین تاکید کرد که من گفتم اگر شورای نگهبان بزرگان و اصلاح‌طلبانی همچون «سیدمحمد خاتمی» و «غلامحسین کرباسچی» را رد صلاحیت نمی‌کرد و آنان وارد مجلس نمی‌شدند، این اظهارات از تریبون مجلس شنیده نمی‌شد چرا که آنان مصالح ملی را رعایت می‌کردند.

سلحشوری نیز در گفت‌و‌گویی جداگانه اعلام کرد که تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از او انتقادهای تندی به عمل آورده‌اند.

تندترین این انتقادها ولی به روزنامه کیهان رسید که عملا نوشت: «اگر جمهوری اسلامی نبود این زنان به شیوخ عرب فروخته می‌شدند!»

این توهین جنسیتی باردیگر شبکه‌های اجتماعی را به تلاطم واداشت تا مردم حمایت رسمی و علنی خود از نماینده مجلس شورای اسلامی را در مقابل تندروها ابراز کنند، مسئولان و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از غافله عقب نماندند و یکی پس از دیگری از سلحشوری اعلام حمایت کرده و بر آزادی نمایندگان در اظهارنظر در حیطه انجام وظایف نمایندگی تاکید کردند.

یکی از آخرین واکنش‌ها مربوط به دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی بود. شهیندخت مولاوردی در واکنش به حملات و توهین‌های برخی به پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، بعد از نطق جنجالی او در صحن علنی بهارستان واکنش نشان داد و اقدام او را پشت پا زدن به عافیت‌طلبی توصیف کرد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهوری کشورمان در امور حقوق شهروندی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در همین باره نوشت:

«پروانه سلحشوری در مقام ایفای وظایف نمایندگی، تاوان پایبندی به سوگند خود و پشت پا زدن به عافیت‌طلبی را می‌پردازد.

امثال او‌ با به جان خریدن انواع تهدیدها، توهین‌ها و تحقیرها به صندلی‌های سبز مجلس اعتبار می‌بخشند؛ به جای قدر دیدن و بر صدر نشستن، انگشت‌های اتهام به سمت آنان نشانه نرود.»

بازی جناحی اصولگرایان با شفافیت

حدود ساعت 11 صبح روز چهارشنبه مورخ چهاردهم شهریور ماه بود که دوفوریت طرح «الحاق دو تبصره به ماده 119 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» به رای نمایندگان گذاشته شد و با تنها 59 موافق رنگ شکست در صحن را به خود گرفت.

10 روز پیش از روز موعود (14 شهریور) سروصداها برای گرایش مجلس به شفافیت و برداشتن نخستین گام‌ها در این مسیر بلند شد، نمایندگان یکی پس از دیگری از موافقت خود با طرح الحاق یک تبصره به ماده 119 آیین‌نامه داخلی که نتیجه‌اش «شفافیت آرا» وکلای ملت بود، سخن گفته و دانستن را حق مردم بیان می‌کردند.

نمایندگان می‌گفتند و در صفحات مجازی خود فضا را به این سمت سوق دادند که گویی اینبار به راستی بهارستان قصد شفاف‌سازی به معنای واقعی لغت حداقل در زمینه آرا را کرده است ولی در نهایت تنها 59 نماینده بر حرف خود ایستادند و 108 نماینده نیز رای مخالف به صندوق انداخته و 5 نماینده نیز نظری نداشتند.

جالب‌تر آنکه علی لاریجانی، رئیس‌مجلس شورای اسلامی اندکی پیش از رای‌گیری درباره فوریت طرح شفافیت آرا نمایندگان، در پاسخ به تذکر تنی چند از وکلای ملت مبنی بر رای‌گیری علنی با استناد به ماده 124 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، این مهم را به رای گذاشت که اینبار نیز مخالفان با 110 رای در برابر 57 موافق به پیروزی رسیدند تا آرا نمایندگان به این طرح نیز مخفی و به‌دور از چشم عموم مردم باشد.

مخالفت مجلس و نمایندگان با طرح شفافیت آرا درست به همان میزان که برای عموم مردم عجیب بود برای آنان که با جو عمومی بهارستان آشناترند، امری عادی تلقی می‌شد چرا که پیش از رای‌گیری شنیده‌ها به وضوح حاکی از آن بود که این طرح اقبال نمایندگان را به همراه ندارد ولی با توجه به هزینه‌های ابراز آن، کسی جز علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی حاضر به بیان آن نشد.

نمایندگان همان روز طرح تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی را با تصمیم مسعود پزشکیان که بعد از لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، کنار گذاشتند تا عملا هجمه‌ها به بهارستان دوچندان شود.

با تمام این تفاسیر آن روز گذشت و نمایندگان در اوج بحران‌های اقتصادی (به زعم مسئولان دولتی و غیردولتی) برای گذراندن دوهفته تعطیلات تابستانی خود به مرخصی رفتند تا مجلس شورای اسلامی عملا به تعطیلی کشانده شود هرچند که در این بین بودند کمیسیون‌هایی که با برپایی جلساتی سعی کردند از مسائل روز کشور عقب نمانند.

تعطیلی 14 روزه مجلس شورای اسلامی فرصتی بی‌بدیل را برای نمایندگان به منظور فعالیت در رسانه‌های مجازی فراهم آورد و در این بین اصولگرایان به طور قطع دست برتر را داشتند.

این طیف که همواره جزء موافقان فیلترینگ تلگرام و تداوم فیلتر توئیتر ایفای نقش کرده حالا با استفاده از قدرت همین دو شبکه اجتماعی و نفوذ آن‌ها میان مردم به راحت‌ترین شکل ممکن نظرات خود را به مردم رسانده و در فاصله یکسال مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی وجهه متفاوت‌تری از خود معرفی می‌کنند.

احمد امیرآبادی فراهانی، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را بی‌شک می‌توان سردمدار این جریان دانست، او که پیش از رای‌گیری درباره طرح شفافیت آرا نمایندگان موافقت خود را ابراز کرده بود، بعد از رای مخالف مجلس به آن با راه‌اندازی کمپین «#شفافیت_آرا» بار دیگر توجهات را به سمت خود و جریان مطبوعش جلب کرد.

دبیر اصولگرای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی رسما اعلام کرد که زین پس چه طرح شفافیت آرا نمایندگان به تصویب صحن علنی بهارستان برسد و چه نرسد، آرا خود به طرح‌ها و لوایح را به صورت علنی اعلام خواهد کرد.

استقبال افکار عمومی از شفافیت و همراهی رسانه‌های هم‌جناح با امیرآبادی با او، سبب شد که کمپین او فراگیر شده و عملا بسیاری از نمایندگان را به سمت خود جلب کند.

با این تفاسیر امروز عملا می‌توان گفت که اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در اقدامی هماهنگ با رسانه‌های همسو با خود نه تنها طرح شفافیت آرا نمایندگان را به نام خود ثبت کرده‌اند بلکه درست در زمان نزدیکی به بررسی لوایح در ارتباط با FATF فشاری خاص را به حامیان این لوایح ایجاد کرده‌اند.

الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود نماینده‌ای که جرات ابراز عقیده ندارد، اشتباهی به مجلس آمده است، حال باید دید سرنوشت شفافیت رای نمایندگان چه خواهد شد.

ظریف یا روحانی؛ چه کسی مقابل ترامپ بایستد

مسئله ریاست دوره‌ای آمریکا در نشست سال جاری شورای امنیت سازمان ملل متحد و اظهارات مقام های کاخ سفید بر برگزاری نشستی با موضوع ایران همزمان با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در نیویورک به منظور سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به یکی از مباحث مورد اهمیت سیاست‌ورزان داخلی و خارجی تبدیل شده است.

باتوجه به اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که در این نشست حضور پیدا می‌کند، حال نکته اینجاست که از ایران کدام یک از مسئولان در این نشست حضور یافته و به اظهارات و اتهامات احتمالی رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پاسخ دهد.

عده‌ای در این بین معتقدند که محمدجوادظریف، وزیر امور خارجه کشورمان باید در این نشست شرکت کرده و به اظهارات ترامپ پاسخ دهد و عده‌ای نیز حضور حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری را امری لازم تلقی می‌کنند البته در این بین هستند فرد و افرادی نظیر حسین شریعتمداری، نماینده رهبری و مدیرمسئول روزنامه کیهان که سفرهای اخیر روحانی به نیویورک را بی‌دستاورد تلقی کرده و می‌گویند ایران باید برای تحقیر ترامپ، حضور در سازمان ملل متحد و آمریکا را تحریم کند و هیچ نماینده‌ای از ایران در این نشست شرکت نکند.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در یادداشتی به دلیل آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر‌عهده دارد و اعلام کرده که قرار است نشستی را با موضوع ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار کند خواستار شرکت نکردن رئیس‌جمهوری ایران نه تنها در این نشست که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده است.

مدیر مسئول کیهان به سیاق سابق که یک تنه قاضی میدان است و حکم صادر می‌کند، نوشته است: «خودداری آقای روحانی از شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌تواند پاسخ دندان‌شکنی به اهانت‌های بی‌وقفه ترامپ به ایران اسلامی و مردم شریف آن باشد. ضمن آنکه مگر حضور همه ساله آقای روحانی در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل چه دستاوردی داشته است که با عدم حضور ایشان از دست برود؟»

با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا به گفته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، تا کنون هشت بار درخواست مذاکره با ایران را داشته است و این درخواست‌ها اکنون به صورت علنی تقریبا هر ماه تکرار می‌شود. آیا در فضایی که آمریکا تنها راه برون‌رفت از انزوای کنونی از سوی متحدان را مذاکره‌ای می‌داند که ایران می‌تواند به دلایل منطقی آن را رد کند خالی کردن میدان راهکاری منطقی است؟ مگر نه اینکه از سیاست‌های اصلی انقلابی‌گری و جمهوری اسلامی ایستادگی است، آیا راهکار ایستادگی بستن درها و فریاد زدن از راه دور است؟

با نگاهی به دستاوردهای مستند پنج سفر نیویورک حسن روحانی، مقایسه این سفر و حواشی آن با آنچه در هشت سال پیش از آن وجود داشته و بررسی موقعیت فعلی جمهوری اسلامی ایران در عرصه داخلی و خارجی به آسانی می‌توان به نتیجه‌ای غیر آنچه در یادداشت شریعتمداری وجود دارد، رسید و چه بسا با نگاهی عمیق‌تر، منتقدان دولت نیز این بار را به این نتیجه برسند که اکنون حضور رئیس‌جمهوری در مجمع عمومی ملل متحد از ضروری‌ترین‌هاست.

وزرات امور خارجه کشورمان نیز اخیرا در اطلاعیه‌ای در خور توجه اعلام کرد که اختلافی بین آن‌ها با نهاد ریاست جمهوری درباره حضور ظریف یا روحانی در نشست شورای امنیت وجود نداد با این حال به نظر می‌رسد ظریف می‌تواند گزینه‌ای مطلوب‌تر برای پاسخ به اتهامات ترامپ باشد ضمن اینکه حضور ظریف به جای روحانی می‌تواند به این معنا باشد که ایران ترامپ را هم‌سطح با وزیرامور خارجه خود می‌داند نه رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران.

نشست در تهران برای صلح در سوریه

جمعه‌ای که گذشت روسای جمهوری کشورهای روسیه و ترکیه در تهران برای دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان و برگزاری سومین دور از نشست‌های موسوم به صلح سوریه حاضر شدند و به رغم اختلاف‌نظرهای واضح بین ترکیه با ایران و روسیه درباره ادلب که به صورت مستقیم هم پخش شد، در بیانیه‌ای بر لزوم پایان جنگ سوریه تاکید کردند.

در متن این بیانیه آمده است :

« 1 رضایت خود را از دستاوردهای فرمت آستانه از ژانویۀ 2017 به ویژه پیشرفت بدست‌آمده در کاهش خشونت در سرتاسر جمهوری عربی سوریه و کمک به صلح، امنیت و ثبات در آن کشور ابراز داشتند؛

۲. بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید ورزیده و تصریح نمودند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود. روسای جمهور تصدیق نمودند که هیچ اقدامی، فارغ از عامل/عاملان آن، این اصول را نباید تضعیف نماید. آنها تمامی تلاش ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.

۳. وضعیت میدانی کنونی را مورد بحث قرار داده، به ارزیابی از تحولات جمهوری عربی سوریه پس از آخرین نشست خود در تاریخ 4 آوریل 2018 در آنکارا پرداخته و موافقت نمودند همکاری های سه جانبه را در تطابق با توافق های خود استمرار بخشند. در این ارتباط، آنها وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب را دنبال کرده و تصمیم گرفتند تا همسو با اصول فوق الذکر و روح همکاری که در فرمت آستانه شکل گرفته است، به این موضوع بپردازند.پ

۴. بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند. روسای جمهور تاکید نمودند در جنگ علیه تروریسم، جداسازی بین گروه های تروریستی مذکور و گروه های معارض مسلح که به رژیم آتش بس پیوسته اند یا خواهند پیوست، از جمله با توجه به جلوگیری از تلقات غیرنظامی، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

5. بر این باور خود تصریح نمودند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از راه طریق یک فرایند سیاسی مذاکراتی می‌توان به آن پایان داد. روسای جمهور بر اراده خود جهت ادامه همکاری فعالانه به منظور پیشبرد فرایند سیاسی همسو با تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل تاکید ورزیدند.

۶. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش های مشترک با هدف پیشبرد فرایند با راهبری سوری و مدیریت سوری به منظور دستیابی به حل و فصل سیاسی تصریح کردند و بر تعهد خود در کمک به ایجاد و آغاز کار کمیته قانون اساسی تاکید نمودند. روسای جمهور نسبت به رایزنی های مفید بین مقامات ارشد خود و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ابراز رضایت کردند.

۷. بر ضرورت حمایت از تلاش‌ها برای کمک به تمامی سوری‌ها به منظور اعاده به زندگی عادی و صلح‌آمیز و نیز تسکین آلام آن ها تأکید کردند. در این ارتباط، روسای جمهور از جامعه بین‌المللی، به‌ ویژه سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه آن خواستند تا کمک های خود به سوریه را از طریق ارائه کمک‌های انساندوستانه بیشتر، تسهیل مین‌زدایی انسان‌دوستانه، احیای امکانات زیربنایی اصلی از جمله تأسیسات اجتماعی و اقتصادی و حفظ میراث تاریخی افزایش دهند.

۸. بر اراده خود به منظور استمرار تلاش های مشترک با هدف حمایت از شهروندان و بهبود وضعیت انسانی از طریق تسهیل دسترسی های سریع، ایمن و بدون مانع به تمامی سوری های نیازمند تاکید نمودند.

۹. بر ضرورت ایجاد شرایط لازم به منظور بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی خانمان شده داخلی به اقامتگاه های اصلی خود در سوریه تاکید کردند. بدین منظور، روسای جمهور بر ضرورت هماهنگی میان تمامی طرف های ذیربط از جمله دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و دیگر آژانس های تخصصی بین المللی تاکید ورزیدند. روسای جمهور موافقت کردند تا ایده برگزاری یک کنفرانس بین المللی در خصوص مهاجران و اشخاص بی خانمان شده داخلی سوری را بررسی نمایند

۱۰. از پیشرفت امور انجام شده در کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ استقبال نمودند.

۱۱. بنا به دعوت جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، تصمیم گرفتند نشست بعدی خود را در فدراسیون روسیه برگزار کنند.

۱۲. روسای جمهور فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه تشکر صمیمانه خود را به جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور میزبانی نشست سه جانبه سران در تهران ابراز کردند.»

روسای جمهوری روسیه و ترکیه بعد از دیدار با رئیس‌جمهوری کشورمان به دیدار مقام معظم رهبری رفتند و با ایشان دیدار و درباره مسائل منطقه و جهان گفت‌و‌گو کردند.

نشست بعدی سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در مسکو برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار