اختلاف نظر روحانی، پوتین و اردوغان درباره ادلب

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری روسیه و رئیس‌جمهوری ترکیه پس از پایان سخنرانی رئیس جمهوری کشورمان در نشست صلح سوریه در تهران سخنرانی کردند و در ادامه سه رئیس‌جمهوری برای تصویب بیانیه نهایی موسوم به بیانیه تهران نظرات خود را بیان کردند و در نهایت بیانیه بدون تغییر تصویب شد.

کد مطلب: ۸۵۱۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد
اختلاف نظر روحانی، پوتین و اردوغان درباره ادلب

پوتین: امیدواریم نشست امروز به راه حل نهایی در سوریه منجر شود

ولادیمیر پوتین نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران با موضوع صلح سوریه گفت: «تصمیمات دو اجلاس سه کشور ضامن آستانه قبلی به طور موفق اجرایی می‌شود و پیشرفت‌های چشم‌گیری در سوریه را شاهد هستیم‎.»

او ادامه داد: «بیش از 90 درصد کشور سوریه و بیش تر از 140 شهر این کشور آزاد شده‌اند.‎»

پوتین ادامه داد: «اجرایی کردن توافقات مشترک ما کمک کرده است که پیشرفت‌های خوبی در زمینه سیاسی در سوریه شاهدباشیم و می‌توان تاکید کرد که شرایط خوبی ایجاد کند برای تعیین سرنوشت مستقل توسط سوری ها.»

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: «تشکیل و راه اندازی کمیته نظارت بر قانون اساسی تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو باید مورد توجه قرار بگیرد.‎»

او ادامه داد: «برنامه بین‌المللی برای بازگشت آوارگان به سوریه باید اجرایی شود.»

پوتین بیان کرد: «ما در مسکو مرکزی برای هماهنگی آوارگان سوری مستقر کرده‌ایم و ظرف یک ماه اخیر بیش از 15 هزار نفر سوری این کشور بازگشتند.‎»

پوتین گفت: «روسیه کمک‌های مستمری به سوریه انجام می‌دهد و به صورت مداوم دارو و غذا در این کشور توزیع می‌شود.»

او تأکید کرد: «با پوشش‌های ایران، روسیه و ترکیه پیشرفت‌های جدی حاصل شده و امیدوارم ملاقات امروز کمک کند برای راه حل نهایی بحران سوریه.‎»

اردوغان: همکاری ما در مورد ادلب تعیین کننده همکاری در آینده سوریه خواهد بود

رجب طیب اردوغان نیز در این نشست گفت: «ما ارده خودمان را برای توافق درباره حداقل مشارکات با این اجلاس نشان دادیم. حفظ تمامیت ارضی و پیشبرد برنامه سیاسی و صلح آمیز در سوریه جز حداقل این مشترکات است.‎»

او ادامه داد: «ما با به خطر انداختن جان و مال سربازان خود منطقه و سوریه را امن‌تر کردیم و وضع را برای بازگشت سوری‌ها به کشور خود فراهم کردیم‎.»

او ادامه داد: «امروز تنها از مناطق تنش، ادلب باقی مانده است. ما به عنوان ترکیه فداکاری‌های بسیاری را انجام دادیم.‎»

اردوغان بیان کرد: «ادلب تنها اینده سیاسی سوریه نیست بلکه امنیت ملی ماست.‎»

رئیس جمهوری ترکیه بیان کرد: «به هردلیلی که باشد هرگونه حمله علیه ادلب منجر به تراژدی و قتل عام بسیاری خواهد شد.‎»

او ادامه داد: «ما 4.5 میلیون پناهنده که اکثرا سوری هستند را در ترکیه پذیرایی میکنیم و از این نظر ظرفیت ما تکمیل است.‎»

اردوغان تصریح کرد: «نگرانی‌های ایران و روسیه درباره وجود برخی عناصر در ادلب را درک می‌کنیم ولی در این باره باید با صبر و حوصله و روش‌هایی خاص کارها انجام شود. ما نمی‌خواهیم ادلب به دریای خون تبدیل شود و در این زمینه از شماهم می‌خواهیم که با ما همکاری کنید.»‎

او گفت: «در منطقه ادلب کنترل مناطق حساس تنها دست مخالفان معتدل و میانه‌رو خواهد بود. نگرش ما در زمینه ادلب تعیین‌کننده آینده همکاری‌های ما درباره اینده سوریه خواهد بود.»

اردوغان گفت: «ما نمی‌توانیم آینده کشور خود و مردم سوریه را به روزهای دیگر واگذار کنیم و باید در این اجلاس اعلام کنیم که اجازه نخواهیم داد تراژدی انسانی جدید در ادلب ایجاد شود.»

او ادامه داد: «ما از اینکه آمریکا به یک سازمان تروریستی جدید در شرق فرات کمک می‌کند به شدت ناراحت و نگران هستیم.‎»

اردوغان بیان کرد: «با نادیده گرفتن این مسئله از سوی رژیم سوریه این تروریست ها در شرق فرات در حال قدرت گیری هستند.‎»

رئیس جمهوری سوریه بیان کرد: «اتحاد اجتماعی و تمامیت ارضی سوریه تا زمانی که به صورت کامل حفظ شود، تلاش‌های ما ادامه پیدا خواهد کرد و ما به ساختارهایی که امنیت ترکیه را تهدید کند اجازه نخواهیم داد به فعالیت بپردازند.‎»

اردوغان گفت: «سلاح‌های شیمیایی و قرارداد منع سلاح‌های شیمیایی که در سال 1915 امضا شده و ما مواضع خود را مشخص کرده‌ایم. بنابراین ما در مقابل این افرادی که با سلاح‌های شیمیایی کشته می‌شوند یا کشته می‌شوند موضع خود را مشخص می‌کنیم. ما در اجلاس سازمان ملل متحد این موضوع را در دستور کار قرارخواهیم داد.»

اردوغان گفت: «نشست بعدی در فدراسیون روسیه برگزار خواهد شد و ما امیدواریم با تحولات مثبت بسیاری به این کشور سفر کنیم.»

روحانی: باید مسئله ادلب را طوری هدایت کنیم که هم تروریست‌ها خارج شوند و هم مردم منطقه آسیب نبینند

روحانی در پاسخ به اظهارات اردوغان ضمن قدردانی از او گفت: « از آغاز همکاری سه کشور یک هدف بیشتر نداشتیم و آن ایجاد صلح و امنیت در منطقه به ویژه سوریه بوده است و همیشه این هدف مد نظر است. کار بزرگ در سوریه به دست ملت و ارتش سوریه و با حمایت دوستان ملت سوریه انجام گرفته و شاهد قدم‌های مهم امروز در سوریه هستیم.»

او ادامه داد: «مهم‌ترین قدم این است که کشورهایی که گروه‌های تروریستی را می‌ساختند که اهداف خود را در منطقه دنبال کنند مآیوس کردیم. یعنی آمریکا و اسرائیل امروز به خوبی احساس می‌کنند با ایجاد گروه های تروریستی و مسلح کردن آنها به اهداف خود نمی‌رسند.»

روحانی گفت: «هدف دوم امید در منطقه است. امروز همه مردم منطقه امیدوار هستند که می توانیم از مشکلات عبور کنیم و کشوری که در لبه پرتگاه بود از سوی کشورهای منطقه نجات یافت. منها در مقطع فعلی دو مشکل مهم در مبارزه با تروریسم باقی مانده که باید تکمیل کنیم و بعد از مبارزه با تروریسم باید به اهداف دیگر در سوریه دست پیدا کنیم. قانون اساسی، بازگشت آوارگان، برگزاری انتخابات... در مرحله اول ادلب و شرق فرات باقی مانده و همه باید تلاش کنیم گره شرق فرات را حل کنیم. آمریکا را واراد به خروج از منطقه کنیم و مسئله ادلب را طوری هدایت کنیم که هم تروریست‌ها خارج شوند و هم مردم منطقه آسیب نبینند. »

روحانی گفت: «امیدوارم همکاری‌ها و رایزنی‌های سه کشور هم برای عبور از معضل ادب و شرق فرات و هم برای استقرار کامل حکومت دمر بر سرزمین سوریه، ادامه پیدا کند.»

اردوغان: روی بمباران در ادلب تأکید دارم

درادامه سخنان روحانی، اردوغان گفت: «چیزی که روی آن تاکید می‌کنم بمباران‌های موجود در ادلب است که باید آتش بسی در اینجا برقرار شود چراکه مردم غیرنظامی این منطقه با ترسی بزرگ مواجه هستند و ما با موج مهاجرت‌های سوری به مرزهای ترکیه مواجه شده‌ایم.»

پوتین: دولت اسد کار خود را انجام داده است

پوتین نیز در این باره گفت: «تروریست‌ها اقدامات تحریک‌امیز خود را ادامه می‌دهند ما نمی‌توانیم این مسائل را نادیده بگیریم پس ما باید باهم فکرکنیم درباره تمام ابعاد این شرایط بسیار جدی و سخت.»

رئیس جمهوری سوریه ادامه داد: «دولت قانونی سوریه حق دارد و باید تمام منطقه و کشور خود را تحت کنترل داشته باشد. همانطور که ما این چنین مشکلاتی را در قبلا حل و فصل کردیم امروز هم باید حرکت کنیم به سمت تبیین کار کمیته قانون اساسی.‎»

پوتین ادمه داد: «دولت اسد کار خود را انجام داده و توافقات را اجرایی کرده است و فهرستی از نمایندگان دولت سوریه به سازمان ملل متحد ارائه داده است حالا لازم است که اپوزیسیون فهرست نمایندگان خود را معرفی کند ولی ما باید بخش سوم این کمیته قانون اساسی را تشکیل دهیم.‎»

پوتین گفت: «من کاملا معقتد هستم که بدون کارهای مشترک ما در چهارچوب فرمت آستانه این اقدامات عملیاتی نخواهد شد. پیشنهاد می‌کنم هماهنگی های ما افزایش پیدا کند.‎»

روحانی: همکاری ها افزایش یابد

روحانی در ادمه گفت: «ما در وضع مهمی هستیم. هم باید تروریست را در سوریه پایان بدهیم و هم غیرنظامیان آسیبی نبینند. هماهنگی و رایزنی ما باید بیشتر شود چراکه ما بی‌تردید مسئولیت بسیار سنگینی را در این مقطع برعهده داریم و همه باید کمک کنیم که مسئله تدوین قانون اساسی به سرانجام برسد.»

او ادامه داد: «ما گام های سختی پیش رو داریم ولی همچون گذشته رایزنی و همکاری بین ما لازم است گسترش پیدا کند.‎»

اردوغان ادامه داد: «امروز در اینجا اگر بتوانیم اعلام آتش‌بس در ادلب انجام دهیم کار بزرگی خواهد بود و باعث آرامش غیرنظامیان خواهد بود و این میتواند پیروزی این اجلاس باشد.‎»

پوتین تصریح کرد: «ما در بیاینه مشترک خود در فصل سوم داریم که نوشته شده است که ما اوضاع منطقه ادلب را بررسی کردیم و توافق کردیم که بر اساس همکاری فرمت آستانه آن را حل کنیم.‎»

روحانی گفت: «جمع بندی جلسه ما همان بیانیه‌ای است که همکاران ما بر روی آن کار کردند. جلسه باید این بیانیه را تصویب کند و اگر نظر مخالفی نیست تصویب شود.»

در حالی که روحانی از تصویب بیانیه تهران مورد تصویب نشست سران ایران، روسیه و ترکیه خبر داد و اعلام کرد اجلاس بعدی در فدراسیون روسیه برگزار خواهد شد، اردوغان گفت: «بند سوم ماده خوبی است ولی جمله دیپلماتیکی دارد. در اینجا اگر کلمه آتش‌بس قرار بگیرد قوت خواهد گرفت چرا که ماده سوم جمله دیپلماتیک است.‎»

پوتین گفت: «ما نمایندگان جبهه اپوزوسیون و جبهه النصره حضور نداریم. در این میز و ما به جای انها نمی‌توانیم حرف بزنیم و بگوییم که انها از پهپادها استفاده نخواهند کرد‎.»

اردوغان گفت: «ما از آنها در اینجا دعوت می کنیم که سلاح ها را زمین بگذارند تا صلح برقرار شود.‎»

روحانی گفت: «آقای پوتین اگر هدف این باشد که ما در اینجا بخواهیم که کار تروریستی را پایان دهند و سلاح را زمین بگذارند، این مورد هدف ماست.‎»

او ادامه داد: «ما از همه تروریست‌ها می‌خواهیم اعمال تروریستی را کنار گذاشته و سلاح‌های خود را زمین بگذارند.»

در نهایت بیانیه تهران بدون تغییر به تصویب سه رئیس جمهوری رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار