استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

لزوم توجه ویژه به پاکسازی سیستم های تجاری ایران و افغانستان از کالاهای بی کیفیت

بیرجند (پانا) - استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ایران باید بداند که رقبای وی در بازار افغانستان فعالیت می کنند ، اظهار کرد: به این دلیل باید ایران و حتی افغانستان به این موضوع توجه داشته باشند که کیفیت کالاهای صادراتی خود را افزایش دهند تا کالا مورد توجه مشتریان قرار گیرد.

کد مطلب: ۸۴۸۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
لزوم توجه ویژه به پاکسازی سیستم های تجاری ایران و افغانستان از کالاهای بی کیفیت

محمد مهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی عصر امروز در نشست بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی استان با دکتر عبد البصیر سالنگی والی ولایت فراه افغانستان برگزار شد ، ضمن تشکر از حضور وی در استان گفت:پایه گذاری تصمیمات مهم برای توسعه روابط ایران و افغانستان از ثمرات مهم این سفر است.

مروج الشریعه با استقبال از پیشنهاد مسئول صنعت و معدن و تجارت ولایت فراه مبنی بر تشکیل کمیته مشترک تجاری میان ولایت فراه و خراسان جنوبی ، تصریح کرد: اگر این کمیته راه اندازی شود ، مشکلاتی از قبیل مسائل حقوقی تجار و رانندگان که گاها با مشکلات ورود و خروج مواجه می شوند ، مرتفع خواهد شد و نیز مسائل گمرکی تسهیل خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد:مهمترین مسئله موجود در بین تجارتهای دو کشور، ایجاد محصولات مشترک است که مورد غفلت قرار گرفته است و اگر به این مهم اهتمام شود، هم محصولات مشترک رشد خواهد کرد و هم هر دو طرف ، شاهد منافع مشترک و خوبی خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه برای هر کاری باید زیرساختی وجود داشته باشد ، گفت: وجود دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه تحلیل گر افغانستان و نیز وجود دانشجویان و دانش آموزان افغانی در خراسان جنوبی، میتوانند نقطه های عطفی برای تسهیل امور زیر ساختی باشند.

مروج الشریعه از وجود کالاهای بی کیفیت در بازارهای مرزی گلایه کرد و گفت: باید ایران و حتی افغانستان به این موضوع توجه داشته باشند که کیفیت کالاهای صادراتی خود را افزایش دهند تا کالا مورد توجه مشتریان قرار گیرد و در رقابت با رقبای خارجی ، کالاهای مذکور ، قابل مقایسه باشند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد:وجود بازارچه ها و ترمینال های مرزی از جمله یزدان و دوکوهانه که به ترتیب محل تبادل دام و انرژی هستند ، ظرفیت های تجارتی را افزایش می دهد.

همچنین علیرضا خامه زر عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه از کم بودن زمان ویزای رانندگان و تجار انتقاد کرد وگفت: اگر بخواهیم تجارت را گسترش دهیم ، می بایست این مشکلات مرتفع شوند تا زمینه همکاری ها گسترش یابد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بیرجند اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت ترانزیت در مرزهای استان مغفول مانده است و انتظار داریم تا ویزاهای ارائه شده به رانندگان و تجار از مدت سه ماه به شش ماه یا یک سال افزایش یابد.

خامه زر گفت: در حال حاضر 50 درصد کالاها از لحاظ وزنی و 35 آنها از لحاظ اعتباری از طریق پایانه مرزی ماهیرود به افغانستان روانه می شوند .

وی در پایان از والی ایالت فراه افغانستان خواست تا زمینه های تسهیل تجارت را مابین دو کشور فراهم کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار