در گفت‌وگو با پانا

مدیر پروژه «نذر طبیعت»: در عید قربان به نجات آهوهای تشنه برویم

تهران (پانا) - احمد بحری، محیط‌بان و فعال محیط زیست می‌گوید که خشکسالی، حیوانات زیادی را از بین می‌برد و باید برای آنها فکری کرد.

کد مطلب: ۸۴۷۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
مدیر پروژه «نذر طبیعت»: در عید قربان به نجات آهوهای تشنه برویم

مدیر پروژه «نذر طبیعت» در گفت‌وگو با پانا از تشنگی حیات وحش خبر داد و گفت:‌ در آستانه عید سعید قربان که بسیاری از افراد برای نشان دادن ارادت و اعتقادشان به قربانی کردن امیال در برابر خداوند، مراسم قربانی کردن گوسفندان را برگزار می‌کنند،‌ ممکن است بسیاری از افراد تمایل داشته باشند نذری را ادا کنند ولی با توجه به مبالغی که مد نظرشان است نتوانند گوسفند قربانی کنند بنابراین فکر می‌کنیم این روز فرصت مناسبی است که افراد در پروژه «نذر طبیعت» شرکت کنند و با هر مبلغی که در توانشان است برای ساخت آبشخور حیوانات قدم بردارند و آنها را از تشنگی نجات دهند.

احمد بحری افزود: در بسیاری از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و یزد، خشکسالی وجود دارد، این موضوع باعث می‌شود حیوانات برای تامین آب و علوفه به نزدیکی روستاها بیایند که یا شکار می‌شوند یا در اثر تصادف جانشان را از دست می‌دهند. این پروژه در نظر دارد با تامین آبشخورهایی برای حیوانات در زیستگاهشان، به رفع تشنگی و تامین علوفه برای آنها اقدام کرده و این حیوانات را از خطر نابودی و رفتن به سمت انقراض نجات دهد.

این محیط‌بان با اشاره به این که مشارکت مردمی در این زمینه بسیار مهم است، گفت: خشکسالی برای مردم هم آزاردهنده است،‌ انجمن‌هایی در کشورمان هستند که برای نجات انسان‌ها از خشکسالی فعالیت می‌کنند که بسیار ارزشمند است و ما هم به عنوان دوستداران و فعالان محیط زیست، با کمک افراد خیر و نیکوکاران برای نجات حیوانات تلاش می‌کنیم.

50 نقطه برای آبشخور و توزیع علوفه حیوانات با کمک افراد نیکوکار ایجاد شده است

او اضافه کرد: تاکنون 50 نقطه در کشور برای آبشخور و توزیع علوفه حیوانات با کمک افراد نیکوکار ساخته شده است و امیدواریم با همراهی مردم این کار تداوم داشته باشد. کسانی که در این پروژه‌ها کمک می‌کنند می‌توانند از طریق سایت و ارائه گزارش‌هایی که به آنها انجام می‌شود، در جریان روند کمک اهدایی‌‌شان قرار بگیرند. تاکنون پروژه‌هایی مانند تغذیه تمساح پوزه کوتاه گاندو، آبرسانی برای آهوان منطقه حفاظت‌شده شاسکوه،‌ 10 تن علوفه برای آهوان منطقه حفاظت شده مُند و بسیاری از پروژه‌های دیگر به سرانجام رسیده است. در تازه‌ترین اقدام،‌ قرار است برای آبرسانی به حیات‌ وحش «مک سرخ» زابل اقدام شود که نیازمند کمک خیرین است.

این فعال محیط زیست توضیح داد: منطقه شکار ممنوع مک سرخ در شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان با مساحت تقریبی ۱۳۰۰۰۰ هکتار واقع شده و از گونه‌های شاخص جانوری آن می‌توان به هوبره، جبیر، کل و بز، قوچ و میش اشاره کرد. این منطقه در سال‌های قبل از بهترین زیستگاه‌های گونه‌هایی نظیر جبیر، قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، کفتار و ... بوده که با بروز خشکسالی جمعیت این گونه‌ها بخصوص نشخوارکنندگان کاهش یافته است. این منطقه شکار ممنوع علاوه براین که جمعیت حیات وحش خود را از دست داده، پدیده خشکسالی سبب شده که پوشش گیاهی منطقه نیز تا حد زیادی از بین برود و دبی و حجم منابع آبی این منطقه نیز کاهش یافته به طوری که اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام به نصب چندین مخزن و آب انبار و توزیع علوفه در این منطقه کرده که با توجه به عمق فاجعه این اقدامات کافی نیست. ما قصد داریم با کمک حامیان طبیعت آبشخورها و آب‌انبارهای منطقه را در فصول گرم سال که باران نمی‌بارد با تانکرهای آبرسان محلی تغذیه کنیم. با این کار هم آب مورد نیاز حیات وحش تأمین شده و هم جوامع محلی از این کار نفع خواهند برد.

«نذر طبیعت» سازمانی غیردولتی و مردم نهاد است که با موضوع فرهنگ‌سازی، ترویج و جلب مشارکت‌های مردمی در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی از طریق فعالیت‌های خیرخواهانه فعالیتش را آغاز کرده تا با مشارکت دوستداران محیط زیست، پروژه‌های بزرگ حفاظت از محیط زیست را به انجام برساند. این انجمن بعد از پویش نذرطبیعت که از مرداد 1395 شروع شد به ثبت رسید تا ادامه دهنده این پویش مردمی باشد و در چند بخش فعالیت می‌کند ازجمله تهیه آبشخور حیات وحش، تعذیه حیات وحش، تیمار و درمان حیوانات، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و حمایت از محیط‌بانان. برای مشارکت در پروژه «نذر طبیعت» و کمک برای نجات جان حیوان‌ها می‌توانید به شماره کارت 5041727010029716 نذری‌هایتان را واریز کرده یا برای اطلاعات بیشتر به این سایت سر بزنید: ‌ https://www.nazretabiat.ir

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار