برای دومین مرتبه

پرچم شهر زیرزمینی نوش آباد، بر فراز دماوند برافراشته شد

کاشان(پانا) -سرپرست تیم کوهنوردی نوش آباد گفت: پرچم مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد برای دومین بار بر فراز قله پنج هزار و 670 متری دماوند برافراشته شد.

کد مطلب: ۸۴۴۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد
پرچم شهر زیرزمینی نوش آباد، بر فراز دماوند برافراشته شد

مصطفی قدیری نوش آبادی در گفت و گو با پانا کاشان، اظهار کرد: این تیم در هشتمین صعود خود با حضور 18 نفر از آقایان و پنج نفر از بانوان پس از دو روز موفق به فتح قله دماوند شدند .

وی افزود: صعود به دماوند که بام ایران و بلندترین قله مخروطی جهان نام برده می شود مورد توجه و علاقه بسیاری از کوهنوردان ایرانی و خارجی است که بعد از ارتفاع ۵۲۰۰ متر از محل‌های مختلف آن گاز گوگرد خارج می‌شود و نشانه فعالیت آتشفشانی آن در هزاران سال قبل دارد .

وی در مورد مسیر صعود تصریح کرد: مسیر جنوبی، به عنوان قدیمی ترین مسیردستیابی به قلۀ دماوند، از طریق پلور و رینه امکان پذیر است. مسجد صاحب الزمان واقع در ارتفاع سه هزار متری آغاز صعود به قلۀ دماوند از مسیر جنوبی است. پس از آن، مسیر به سمت بارگاه سوم می رسیم که یک بنای فلزی در ارتفاع 4150 متری است.

وی گفت: ادامۀ مسیر صعود به دماوند از آبشار یخی، به تپه گوگردی می رسد که حاصل آخرین فعالیت های آتشفشان دماوند است . گاز گوگرد سبب سوزش چشم و گلو می شود. که پس از یک شیب نسبتا تند به قله می رسد.

سرپرست تیم کوهنوردی نوش آباد افزود: شهر نوش آباد که در شمال استان اصفهان قرار گرفته است، صاحب یک صد اثر تاریخی است و مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد، به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان در این شهر شناسایی شد که مراحل ثبت در فهرست میراث جهانی را طی می کند و معرفی این اثر یک ضرورت است.

قدیری اظهار کرد: اعضای تیم کوهباد نوش آباد با سرقدمی علی چاپی شامل لیلا قدیری، مونا ایمان دوست، مرضیه سادات نگهبان، فاطمه پورمحسنی، ام البنین حسینی راد، فاطمه عقیقی، حمید عمیدی، علیرضا حسان، علیرضا قاسم زاده، مجید مومن زاده، تقی هوشمند، روح الله شیخ زاده، عباس مسلمی نژاد، سیاوش اسیوند، سید حسین حسینی، علی جلالی و علیرضا رمضان زاده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار