نمایشگاه یافته های شهر زیرزمینی نوش‌آباد در موزه ملی کاشان برپا شد

کاشان ( پانا) - مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد گفت: با کشف شهر زیرزمینی و شناسایی ظرفیت های آن به علاوه میراث معنوی و میراث طبیعی، بافت تاریخی نوش آباد بر اساس مستندات واجد ثبت در فهرست میراث ملی است.

کد مطلب: ۸۶۴۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه یافته های شهر زیرزمینی نوش‌آباد در موزه ملی کاشان برپا شد

به گزارش پانا کاشان زهرا ساروخانی در موزه ملی کاشان اظهار کرد: طی پنح فصل کاوش در مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد به فاصله سالهای 83 تا 93، ثابت شد که این مجموعه نه تنها در زیر بافت تاریخی بلکه تا بیرون از شهر نیز ادامه داشته است .

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کاشان یکی از مرکزهای مهم صنعت سفالگری بوده است، به استناد تنوع در نوع و روش ساخت سفال های کشف شده از شهر زیرزمینی نوش آباد، اهمیت این مجموعه در مطالعات باستان شناسی و تاریخ ایران را می توان ثابت کرد.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی های این اثر تاریخی، وجود کانالهایی طولانی در مسیر شمال به جنوب آن است که فضاهای خصوصی آن در ابتدا و انتها به فضاهای عمومی وصل شده و هر فضای عمومی در زیر زمین به مکانهایی مثل میدان یا حوضخانه در روی زمین می رسیده است.

وی با اشاره به فضاهایی موسوم به شهر زیرزمینی در فرانسه، ترکیه و استرالیا تاکید کرد: تفاوت شهر زیرزمینی نوش آباد در این است که در زیر بافت تاریخی قرار گرفته و ارتباط به طبقات آن فقط به وسیله چاه بوده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد گفت: علاوه بر شهر زیرزمینی که با دست کنده شده است، مکانهایی مثل پایابها و حوض خانه های متعددی در نوش آباد شناسایی شده است که معماری دستکند قلمداد می شوند.

وی افزود: نمایشگاه کنونی شامل 25 قطعه سفال از قرن پنجم تا هفتم هجری است که شامل آبخوری های سفالی با تکنیک نقش کنده، قدح با تکنیک سیاه قلم ، عطر دان شیشه ای، ملاقه، قاشق مسی، مشته و کاسه های سفالی ساخته شده با تکنیک پوشش گلی می شود.

ساروخانی گفت: گلدان سفالی دوره اسلامی، بشقاب سفالی با نقش زیرلعاب مربوط به قرن هفتم ، انواع پیه سوز سفالی، و تنگهای سفالی از دیگر یافته های شهر زیرزمینی نوش آباد است که به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش پانا، نمایشگاه یافته شهر زیرزمینی نوش آباد با حضور مسوولان اجرایی از فرمانداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان و فعالان میراث فرهنگی در موزه ملی کاشان واقع در باغ فین این شهر به نمایش عموم گذاشته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار