9 میراث شهر تاریخی نوش آباد در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود

کاشان (پانا) - مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد گفت: شورای ثبت ملی آثار تاریخی استان اصفهان برای ثبت 9 میراث ناملموس و ملموس این شهر تاریخی در فهرست آثار ملی موافقت کرد.

کد مطلب: ۸۳۶۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
9  میراث شهر تاریخی نوش آباد در فهرست آثار  ملی ثبت می‌شود

زهرا ساروخانی در گفت‌وگو با پانا کاشان اظهار کرد: از مجموع آثار ارائه شده در این نشست هشت پرونده مربوط به آثار ملموس و یک پرونده نیز مربوط به یک رویداد فرهنگی ناملموس در شهر تاریخی نوش آباد است که جهت ارسال به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور به تصویب اعضاء رسید.

وی افزود: در این نشست پرونده برج تاریخی "جلوخان" مورد بررسی قرار گرفت که تنها اثر باقیمانده از برج و باروی تاریخی شهر نوش آباد است و همچنین برج تاریخی "غیاث آباد" که دارای معماری منحصر به فردی است و ضمن کاربری مسکونی ویژه کشاورزان این دشت، برای حفاظت از محصولات کشاورزی نیز استفاده می شود.

وی تصریح کرد: در این نشست همچنین ثبت پرونده "ساباط اقبالیه" مورد تایید قرار گرفت که اولین ساباط شناسایی شده در استان اصفهان است که شامل دو اتاق است و در دوران صفوی و قاجار دارای کاربری اقامتی بین راهی موقت داشته که با آب انبار مجاور آن با مصالح خشت و آجر ساخته شده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد گفت: مسجد تاریخی امام حسن مجتبی (ع) ، وضوخانه و آب انبار مسجد جامع نوش آباد که به تازگی در حفاریهای باستان شناسان از زیر خاک کشف و مرمت شده است که پس از تصویب مقرر گردید پرونده وضوخانه و آب انبار مسجد جامع نوش آباد به پرونده این مسجد الحاق شود.

وی با اشاره به تصویب پرونده مسجد " حاج سید حسین افزود: این اثر یکی از زیباترین مساجد تاریخی است که به سبک مسجد روستائی در میان بافت تاریخی نوش آباد ساخته شده و مربوط به دوره صفوی است.

وی اظهار کرد: پرونده بقعه "رقیه خاتون" و برج عشق آباد در مسیر کاشان به نوش آباد از دیگر پرونده هایی بود که مورد تصویب شورای ثبت ملی آثار تاریخی استان اصفهان قرار گرفت که توجه مدیرکل و کارشناسان میراث فرهنگی استان اصفهان برای حفظ و احیای میراث فرهنگی این شهر تاریخی قابل تقدیر است.

ساروخانی با اشاره به تصویب ثبت آیین جریده شوئی به عنوان میراث ناملموس تصریح کرد: این آیین از جمله سنتهای محرم در شهر نوش آباد است .در شب تاسوعا بانوان نوش آبادی عَلَمی را با پارچه هائی آذین بندی کرده و به همراه هیئت بانوان محله به محله گردانده و نذر های مردم را جمع آوری می کنند.

به گزارش پانا شهر نوش آباد از جمله مناطق تاریخی است که با بیش از یک صد تاریخی و میراث معنوی، مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد که از جمله آنها ، مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد به عنوان بزرگترین معماری دستکند جهان، مسجد جامع و مناره بلند آن، قلعه خشتی سیزان از دوره سلجوقی، مسجد امام علی از دوره ایلخانی، آب انبارهای دوره صفویه ، پل اسحاق آباد، قلعه های شجاع آباد، فیض آباد و مورچان را می توان نام برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار