مدیرکل مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد

جزئیات طرح جدید آموزش‌وپرورش برای بررسی صلاحیت معلمان مدارس غیر دولتی

مجید طهرانیان: صلاحیت روانشناسی و پزشکی هم باید به گزینش عمومی اضافه شود

تهران (پانا) - مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش جزئیات مربوط به طرح الزام معلمان به گذراندن دوره‌های بدو خدمت در مدارس ابتدایی و دریافت مجوز و آی‌دی کد موقت برای فعالیت در مدارس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۴۱۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات طرح جدید آموزش‌وپرورش برای بررسی صلاحیت معلمان مدارس غیر دولتی

مجید طهرانیان به خبرگزاری پانا گفت: «در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی بحثی با عنوان صلاحیت حرفه‌ای کارکنان (مدیر، معاون، معلم، دفتردار و هر کسی که در مدرسه کار می‌کند) مدارس غیردولتی وجود دارد. براساس قانون مدارس غیردولتی، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی مکلف است به صلاحیت کارکنانی که می‌خواهند در مدارس فعالیت کنند، رسیدگی کند.»

او ادامه داد: «این صلاحیت تا امسال فقط بررسی صلاحیت عمومی و آن هم فقط گزینش افراد بوده است. در حالی که ما اعتقاد داریم فقط یک بعد صلاحیت، صلاحیت عمومی است، بلکه صلاحیت، ابعاد تخصصی و حرفه‌ای هم دارد. یک بخش صلاحیت‌های عمومی، گزینش است که مواردی از قبیل اعتیاد، سوء‌پیشینه، پایبندی به نظام و .... را رسیدگی و شرایطی عمومی را برای افراد اعلام می‌کند که این افراد دارای صلاحیت هستند یا خیر. در بخش صلاحیت‌های عمومی اعتقاد داریم که باید صلاحیت‌های روان‌شناسی و صلاحیت‌های پزشکی هم تعریف و به این موارد هم به صورت تخصصی رسیدگی شود. یعنی یک فرد که می‌خواهد در سیستم یک مدرسه یا سازمان کار کند از نظر ما باید غیر از گزینش، صلاحیت‌های روحی روانی و سلامت‌های پزشکی داشته باشد.»

مدیران مدارس باید در رشته مرتبط تحصیل کرده باشند

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: «یک بعد دیگر از صلاحیت، صلاحیت تخصصی است. ما براساس دستورالعمل سازمان مدارس غیردولتی که از امسال برای همه اداره‌های کل کشور فرستاده خواهد شد، اعلام کرده‌ایم که حداقل مدرک تحصیلی و تطابق آن با رشته کاری چگونه باید باشد. برای مثال حتما کسی که می‌خواهد در مدارس مدیر شود باید حداقل مدرک لیسانس و آن هم مرتبط با حوزه مدیریت مدرسه داشته باشد، مدارکی چون مدیریت، برنامه‌ریزی آموزشی و تکنولوژی آموزشی و ... خوانده باشد. لیسانس صنعتی یا مهندسی الزاما نمی‌تواند صلاحیت را برای فرد در حوزه تعلیم و تربیت به ارمغان بیاورد. بنابراین یک بخش صلاحیت تخصصی، داشتن حداقل مدرک لیسانس و آن هم مرتبط برای کسانی است که می‌خواهند در مدارس غیردولتی فعالیت کنند.»

طهرانیان گفت: «ما همچنین اعتقاد داریم که یک بخش دیگر رسیدگی به صلاحیت، صلاحیت حرفه‌ای است و آن را هم در دستورالعمل ابلاغی دیده‌ایم. صلاحیت حرفه‌ای یعنی اینکه اگر کسی می‌خواهد در مدارس مشغول شود باید در راستای حرفه خود صلاحیت‌های ویژه‌ای را داشته باشد. مثلا می‌گوییم اگر کسی می‌خواهد معلم شود باید روانشناسی یادگیری را بلد باشد یا فلسفه تعلیم و تربیت را بداند، باید ارزشیابی‌ها را بشناسد و روش‌های تدریس و .. را بلد باشد. حتی در این بخش می‌توانیم صلاحیت را به دو بخش صلاحیت حرفه‌ای عمومی و تخصصی تقسیم کنیم. صلاحیت حرفه‌ای عمومی همین مثال‌های مذکور بود و صلاحیت حرفه‌ای تخصصی می‌تواند سطحی از ویژگی‌های خاص آن شغل باشد. برای مثال معلم ریاضی باید دانش ریاضی داشته باشد و روش تدریس ریاضی بداند. بنابراین مجموعه این‌هاست که صلاحیت حرفه‌ای یک فرد را کامل می‌کند.»

او ادامه داد: «متاسفانه از نظر اجرایی تا امسال فقط صلاحیت عمومی و آن هم گزینش از افراد صورت می‌گرفت، اما یک برنامه سه ساله در سازمان مدارس غیردولتی فراهم شده است تا بتوانیم گام به گام وضعیت را اصلاح کنیم. این اتفاق باید گام به گام انجام شود و به یکباره نمی‌شود همه چیز را اصلاح کرد، برای اصلاح 14 هزار مدرسه ما نه زیرساخت انجام این کار و نه بودجه و امکانات لازم را داریم. اما به واسطه دستور وزیر محترم آْموزش و پرورش و نیز تاکید رئیس سازمان مدارس غیردولتی و کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ما گام‌های مهم و اولیه این طرح را از امسال شروع می‌کنیم.»

معلمان یا مدرک مرتبط داشته باشند یا دوره‌های مرتبط گذرانده باشند

طهرانیان به سیاست اداره‌کل مدارس غیردولتی در این زمینه و بررسی و تایید صلاحیت کارکنان مدارس غیردولتی و برنامه آن‌ها برای امسال اشاره کرد و گفت: «ما امسال برای ورود به این مهم، اولین گام را برداشته‌ایم و آن هم این است در گام اول معلم باید یک صلاحیت عمومی داشته باشد که همان گزینش است. گام دوم این است که باید معلم مدرک تحصیلی مورد تایید را داشته باشد. دستورالعمل مدارک تحصیلی به زودی به مدارس ابلاغ می‌شود و مشخص می‌شود که مدارک معلم و آنچه که تدریس می‌کند باید به چه صورتی باشد. ما تاکید ویژه داریم که مدیران مدارس باید نسبت به مدرک تحصیلی و ارتباط شغلی و مدرک حتما حساس باشند. باید افراد متناسب با آنچه تدریس می‌کنند مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشند. باید حتما صلاحیت این افراد احراز شود، یا مثلا اگر معلمی مدرک مرتبط ندارد باید حتما دوره‌های مرتبط با آنچه که تدریس می‌کند را گذرانده باشند. خلاصه اینکه مدیران باید مستندات گزینش و مدرک تحصیلی مرتبط یا دوره‌های آموزشی مرتبط را در پرونده‌های معلمان داشته باشند و مشخص شود مدراک با آنچه که تدریس می‌کنند تفاوت ندارد.»

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: «اما اگر معلمی مدرک تحصیلی مرتبط با آنچه را که تدریس می‌کند، نداشته باشد یا دوره مرتبط را نگذرانده باشد از نظر وزارت آموزش و پرورش تخلف است و اگر مدرسه نتواند ثابت کند که این معلم تخصص لازم را دارد و مخصوصا اگر شکایتی از مدارس شده باشد؛ مثلا والدین شکایت کنند که این معلمی که این درس را به فرزند من تدریس می‌کند تخصص این کار را ندارد، در این صورت مدرسه تمام خسارات والدین را باید جبران کند و قطعا آرایی هم در شورای نظارت برای آن مدرسه صادر خواهد شد که رعایت ضوابط لازم را نکرده‌اند.»

مدرسه باید درباره تخلف معلم پاسخ بدهد

طهرانیان تاکید کرد براساس سیاست و قانون مدارس غیردولتی تا زمانیکه آن معلم صلاحیت لازم را نداشته باشد اجازه تدریس در هیچ مدرسه‌ای از آموزش وپرورش را ندارد. او گفت: «همچنین مدرسه هم گناهکار است و آن مدرسه هم باید پاسخ این کار را به خانواده‌ها، والدین و نظام بدهد که چرا سرنوشت این همه دانش‌آموز به یک معلم که صلاحیت نداشته سپرده شده است. نباید تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به این افراد سپرده شود و قطعا با این تخلفات برخورد می‌شود.»

او یادآوری کرد در اکثر مدارس غیردولتی بهترین پرسنل و معلمان در حال کار هستند. طهرانیان افزود: «ما اکنون مدارس معتبر و برند با بهترین نیروها را داریم. مزیت مدارس غیردولتی نسبت به سایر مدارس کشور همین انتخاب خوب پرسنل است . ولی اگر در جایی استثنایی وجود داشته باشد موسس باید پاسخگو باشد و با آنها برخورد می‌شود.»

همه معلم‌ها باید دوره بدو خدمت را بگذرانند

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره طرح دوره‌های الزامی برای نیروهای آزاد مدارس هم گفت: «ما امسال تصمیم گرفته‌ایم که همه کارکنان مدارس غیردولتی که نیروی رسمی آموزش و پرورش نیستند یعنی نیروی آزاد محسوب می‌شوند و رابطه استخدامی با آموزش و پرورش ندارند، باید برای رسیدن به صلاحیت حرفه‌ای حداقل دوره بدو خدمت آموزش و پرورش را که مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش هدایت می‌کند، بگذرانند. یعنی اگر در سال آینده بازرسی وارد مدرسه شود و پرونده مدرسه و گزینش مدرسه را ببیند و نیروی آزادی بدون گذراندن این دوره‌ها در آن مدرسه باشد حتما این حضور غیرقانونی و تخلف است. مدارس ما به ابتدایی، متوسطه اول و دوم و مدارس کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای و ... تقسیم می‌شوند. غیر از اینکه باید نیروهای آزاد همه این مدارس دوره‌های بدو خدمت بگذرانند، نیروهای آزاد در مدارس ابتدایی باید دوره سند تحول بنیادین و دوره روش تدریس را هم بگذرانند. دوره سند تحول بنیادین یک دوره 16 ساعته، دوره روش تدریس 24 ساعت و دوره بدو خدمت هم یک دوره 54 ساعته است که باید همه نیروهای آزاد بگذرانند. البته متقاضیان غیر از این دوره‌های الزامی می‌توانند در سه دوره اختیاری آموزش مهارت‌های هفت‌گانه ICDL، آموزش کتب تحصیلی مرتبط با هر دوره تحصیلی و دوره کارورزی و تربیت معلم هم ثبت‌نام کنند.»

او افزود: «در سال تحصیلی 98-97 باید همه معلمان پایه 12 دوره‌های کتاب‌های جدید‌التالیف را دیده باشند. همچنین نباید از معلمانی که دوره‌های کتاب‌های حدیدالتالیف سال‌های قبل را ندیده‌اند در پایه‌های اول تا 11 استفاده شود.»

کارت‌یا شناسایی معلمی هر پنج سال با گذراندن دوره تمدید می‌شود

طهرانیان ادامه داد: «امسال در نیمه دوم شهریور از سوی آموزش و پرورش آزمون جامع این دوره‌ها برای نیروهای آزاد دوره ابتدایی برگزار می‌شود، افرادی که در این آزمون قبول می‌شوند آی‌دی‌کد موقت دریافت می‌کنند که مجوز حضور آنها در مدارس ابتدایی است، این آزمون‌ به ترتیب در سال‌های آینده در مدارس متوسطه اول و دوم هم برگزار می‌شود و به این ترتیب تا سه سال آینده با گذراندن دوره‌ها، از آی‌دی‌کد موقت به آی‌دی کارت صلاحیت حرفه‌ای 5 ساله می‌رسند. به عبارت دیگر نیروهای آزاد مدارس ابتدایی امسال آی‌دی‌کد موقت و بعد از پنج سال آی‌دی کارت پنج ساله دریافت می‌کنند و پنج سال به پنج سال برای تمدید این آی‌دی‌کارت باید دوره‌هایی را که آموزش و پرورش ارائه می‌کند بگذرانند و کارتشان تمدید شود. البته آی‌دی‌کدهای موقت فاقد اعتبار استخدامی هستند و فقط یک مجوز برای فعالیت معلمان به حساب می‌آید.»

به گفته مدیرکل مدارس غیردولتی افرادی که در دوران تحصیلات دانشگاهی و ... هر یک از دورس آموزش تخصصی بدو خدمت و ضمن خدمت موضوع این دوره‌ها یا معادل آن‌ها را در رشته‌های تحصیلی آموزگاری، دبیر یا دوره‌های کوتاه و بلندمدت ضمن خدمت را طی کرده‌اند، در صورت ارائه گواهینامه مربوط، از گذراندن مجدد آن دوره یا درس معاف هستند ولی باید مابقی دروس آموزشی مربوط را بگذرانند.

او درباره نحوه ثبت‌نام معلمان برای گذراندن این دوره‌ها هم گفت: «با توافقی که سازمان مدارس غیردولتی با مرکز نیروی انسانی انجام داده است امسال برای اولین بار سامانه LTMS مدارس غیردولتی راه‌اندازی شده است. این سامانه قبلا فقط برای کارکنان دولت در دسترس بود اما از امسال کارکنان مدارس غیردولتی هم LTMS دارند. براساس اطلاعیه و بخشنامه‌ای که ابلاغ شده است باید معلمان (نیروهای آزاد) مشمول این قضیه وارد سامانه LTMS آموزش و پرورش شده و ثبت‌نام کنند.»

هزینه دوره‌ها در مناطق محروم کمتر است

به گفته طهرانیان هزینه دوره‌ها برای معلمان دولتی را خود دولت پرداخت می‌کند اما در مدارس غیردولتی 40 درصد هزینه را معلمان و 60درصد آن را مدارس باید پرداخت کنند. او گفت: «استثنایی هم وجود دارد که مناطق محروم طبق درصد محرومیتی که وزارت کشور برای آنها تعیین می‌کند از پرداخت وجه معاف هستند مثلا اگر منطقه‌ای 80 درصد محروم باشد از پرداخت 80 درصد هزینه معاف می‌شود.»

طهرانیان اعلام کرد براساس توافق سازمان مدارس غیردولتی و مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش، مراکزی شایسته صلاحیت برای برگزاری دوره‌های مربوطه هستند که صلاحیت آنان برای مرکز نیروی انسانی محرز شده باشد. به گفته او این مراکز می‌توانند با استفاده از سیستم LTMS مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش افراد متقاضی را وارد LTMS کنند و تحت آموزش خود قرار دهند. او گفت: «این مراکز شامل دانشگاه فرهنگیان، مراکز و موسسه‌های دارای مجوز از سازمان امور اداری و استخدامی و انجمن‌های علمی هستند. بنابراین تاکید می‌کنم هر موسسه‌ای در هر نقطه از کشور که صلاحیتش توسط مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش شناخته شود و در سیستم LTMS تعریف شود، می‌تواند این دوره‌ها را برگزار کند.»

به گفته مدیرکل مدارس غیردولتی کشور شورای موسسان مدارس غیرانتفاعی هم به عنوان ناظران این پروژه انتخاب شده‌اند و باید در فرآیند اجرای این طرح‌ها نظارت داشته باشند.

طهرانیان از برگزاری آزمون جامع دوره‌ها برای نیروهای آزاد مدارس غیردولتی در نیمه دوم شهریور امسال خبر داد و گفت: «متقاضیان تا قبل از برگزاری آزمون جامع در نیمه دوم شهریور برای ثبت‌نام فرصت دارند. این پروژه که برای توسعه و ارتقای مشارکت نظام‌مند معلمان در فرآیند تعیلم و تربیت، توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای معلمان است از امسال از سوی سازمان مدارس غیردولتی آغاز شده است و برای یک دوره سه ساله در بخشنامه شماره 47959 به تاریخ 23 خرداد 1397 به همه اداره‌های کل سراسر کشور ابلاغ شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار