در گفت‌ وگو با پانا:‌

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران:‌ قیمت مرغ باید اصلاح شود

هیچ کمبودی در تولید مرغ نداریم

تهران (پانا) – رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران با اشاره به افزایش قیمت 500 تومانی قیمت مرغ در میادین میوه‌ و تره بار می‌گوید با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، قیمت مرغ باید قیمت مرغ 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان باشد تا تولید مرغ با زیان برای تولید‌کننده همراه نباشد.

کد مطلب: ۸۳۸۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران:‌ قیمت مرغ باید اصلاح شود

محمد یوسفی درگفت‌ وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ تولید مرغ با کمبود مواجه نیست و مازاد تولید نیز وجود دارد. شرکت پشتیبانی امور دام در حال خرید تولید مازاد برمصرف است و از نظر کمیت هیچ کمبود در تولید مرغ گوشتی در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ قیمت تمام‌شده مرغ به دلایل متعدد افزایش داشته است و قیمت مرغ نیز باید به این منظور اصلاح شود. اگرچه قیمت در یک ماه اخیر تا حدودی افزایش یافته است هنوز به قیمت مورد نظر تولید‌کنندگان نرسیده است.

یوسفی خاطرنشان کرد:‌ ملاک قیمت‌ها در بازار قیمت‌های عرضه‌شده در میادین میوه و تره‌بار برای مصرف‌کننده و قیمت مرغ زنده در در مرغداری‌ها برای تولیدکننده است.

افزایش قیمت 500 تا 700 تومانی مرغ زنده و آماده طبخ در یک ماه اخیر

وی افزود: قیمت مرغ زنده در مرغداری‌ها پنج هزار و 200 تا پنج هزار و 700 تومان بوده است که اکنون با اندکی افزایش به شش هزار تومان رسیده است و مرغ آماده طبخ نیز در میادین میوه‌و تره بار از هفت هزار تومان به هفت هزار و 500 تومان افزایش یافته است که البته این رقم میانگین قیمت است و ممکن است در برخی از روزها کمتر یا بیشتر باشد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران خاطرنشان کرد: اگر قدرت خرید مصرف‌کنندگان اجازه دهد قیمت مرغ باید افزایش یابد تا بتواند حاشیه سود مناسبی را برای تولیدکنندگان به همراه داشته باشد.

یوسفی تصریح کرد:‌ با قیمت‌های کنونی تمام‌شده تولید، قیمت مرغ 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان باشد تا تولید مرغ با زیان برای تولید‌کننده همراه نباشد.

وی اضافه کرد:‌ موضوع تحریم، نقل و انتقالات ارزی و ثبت سفارش نهاده‌های تولید از جمله موضوع‌هایی است که بر قیمت‌ تمام‌شده تولید مرغ در کشور تاثیرگذار بوده است و موجب افزایش قیمت تمام‌شده تولید شده است.

افزایش قیمت تا 80 درصدی ذرت و کنجاله سویا

وی با اشاره به مشکل‌هایی که در تامین نهاده‌های تولید گوشت مرغ وجود دارد، عنوان کرد: قیمت نهاده همچنان بالاست و حتی نسبت‌ به قیمت‌های جهانی بالاست و قیمت ذرت از 1 هزار و 100 تومان به 1هزار و 400 تومان افزایش یافته است و قیمت ذرت اکراین نیز حدود 1 هزار و 300 تومان است و ذرت برزیلی و روسی نیز حدود 1 هزار و 400 تومان است.

وی افزود: نرخ کنجاله سویا نیز 2 هزار و 500 تا 2هزار و 800 تومان است و این درحالی است که نرخ نهاده‌های تولید مرغ نسبت به سال گذشته حدود 80 درصد افزایش یافته است.

نهاده‌های دامی شرکت پشتبانی امور دام پاسخگوی 20 درصد تولید است

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی خاطرنشان کرد: میزان نهاده‌های دامی که از سوی شرکت پشتیبانی امور دام به تولیدکنندگان عرضه می‌شود بسیار اندک است و تنها می‌تواند 20 درصد از تولید را پاسخگو باشد به همین دلیل نیاز به تامین نهاده از بازار آزاد وجود دارد.

یوسفی تصریح کرد:‌ حدود دو هفته است که جلوی تخصیص ارز و ثبت سفارش واردات نهاده گرفته شده است تا تصمیم قطعی گرفته شود که ارز نهاده‌های دامی با نرخ 3800 تومان تخصیص یابد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران خاطرنشان کرد: تا دو هفته آینده نحوه تخصیص ارز 3 هزار و 800 تومانی و دریافت مابه‌التفاوت آن مشخص خواهد شد.

وی درباره صادرات گوشت مرغ نیز اظهار کرد:‌ بازار صادراتی بازاری است که صد درصد رقابتی است و در آن قیمت و کیفیت حرف اول را می‌زند و کشورهای رقیب ایران مزیت‌هایی دارند که تولیدکنندگان ایرانی از آن برخوردار نیستند که از جمله انها تسهیلات ارزان قیمت و جوایز صادراتی است که تولیدکنندگان ایرانی از آن بی‌بهره هستند.

یوسفی عنوان کرد:‌ صادرات گوشت مرغ تنها قابل عرضه در بازار افغانستان و عراق است و تنها صادرات جوجه یک روزه به بازار این کشورها درحال انجام است.

واردات تخم‌مرغ مربوط به تخم‌مرغ‌های مولد بوده است

وی با تاکید براینکه واردات گوشت مرغ به کشور وجود ندارد و حتی بامازاد تولید هم مواجه هستیم، عنوان کرد:‌ واردات تخم‌مرغ با ارز 4200 تومانی مربوط به تخم مرغ‌های مولد است به این دلیل که سال گذشته به دلیل آنفولانزای مرغی تولیدمرغ تخم‌گذاردر کشور با کاهش قابل توجهی همراه شد و تعداد زیادی مرغ تخم‌گذار معدوم شد و البته نیاز دیگری به واردات وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی ایران درباره تفاوت قیمت مرغ در میادین و سطح شهر اظهار کرد:‌ قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار کنترل‌شده است. در میدان بهمن عرضه مرغ برای تولیدکنندگان انجام می‌شود و در میادین نیز مردم با اطمینان بیشتری از قیمت می‌توانند به خرید اقدام کنند.

وی تاکید کرد:‌ قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار در جنوبی‌ترین یا شمالی‌ترین نقطه شهر تهران یکسان و با یک قیمت عرضه‌ می‌شود اما قیمت مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر متناسب با هزینه‌های فروشگاهی تغییر می‌کند.

یوسفی تصریح کرد:‌البته اتحادیه پرنده و ماهی فروشندگان را ملزم به رعایت قیمت‌هایی کرده است که غالبا توسط فروشگاه‌ها رعایت نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار