درگفت‌ وگو با پانا

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری: محدود شدن دسترسی قاچاقچیان به ارز فرصت تولید 2 میلیون تلویزیون را فراهم می‌کند

تهران (پانا) - دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با توجه به تولید 1 میلیون و 300 هزار دستگاه لوازم صوتی و تصویری در کشور می‌گوید محدود شدن استفاده قاچاقچیان از ارز این فرصت را فراهم کرده است که در بخش تولید لوازم صوتی و تصویری بتوان تمام نیاز 2 میلیون دستگاهی بازار داخلی را از محل تولیدات داخل تامین کرد.

کد مطلب: ۸۳۲۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری: محدود شدن دسترسی قاچاقچیان به ارز فرصت تولید 2 میلیون تلویزیون را فراهم می‌کند

محمدرضا شهیدی درگفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره ممنوعیت واردات برخی از لوازم خانگی ازجمله لوازم صوتی و تصویری با مصوبه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا به کشور گفت:‌ ممنوعیت اعمال‌شده برای کالاهای ساخته شده است که در گذشته هم آمار واردات آن بالا نبوده است .به طور مثال در سال گذشته تنها 5 هزار دستگاه تلویزیون به صورت قانونی وارد شده است که در مقابل میزان مصرف و تولید داخلی این کالاها رقم بالایی نیست.

وی با بیان اینکه سالانه 1 میلیون و سیصدهزار دستگاه تلویزیون در کشورتولید می‌شود، عنوان کرد:‌ تولیدکنندگان از تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم صوتی و تصویری استقبال می‌کنند.این ممنوعیت بر بازار و قیمت‌ها نیز بی‌تاثیراست. اما قطعات لوازم خانگی که از مواد اولیه وارداتی است، ممنوعیتی ندارد و تولید به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

شهیدی با بیان اینکه ممنوعیت واردات در بخش لوازم خانگی برای کالای ساخته شده است، خاطرنشان کرد: کل نیاز کشور به لوازم صوتی و تصویری حدود 2 میلیون دستگاه در سال است و بخش عمده‌ای از تلویزیون‌های ساخته شده وارداتی که درسال‌های گذشته وارد می‌شد، تلویزیون‌های خانگی نبوده‌اند و تلویزیون‌های پهن‌پیکری هستند که مصارف غیرخانگی دارند.

ظرفیت 4 میلیون دستگاهی تولید تلویزیون در کشور

وی ادامه داد: ظرفیت تولید تلویزیون در کشور حدود 4 میلیون دستگاه درسال است و تولیدکنندگان از تصمیم بجا و هوشمندانه دولت برای ممنوعیت کالای ساخته شده در بخش لوازم صوتی و تصویری استقبال می‌کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری تصریح کرد: از گمرک‌های کشور نیز در سال‌های گذشته به صورت قانونی تلویزیون وارد نمی‌شده است و بخشی از نیاز بازار که از محل تولید داخلی نیست با استفاده از قاچاق تامین می‌شده است.

وی اضافه کرد:‌ سال گذشته 700 هزار تلویزیون به صورت قاچاق از محل مرزها و کوله‌بری وارد شده است و این امیدواری وجود دارد که با محدود کردن ارایه ارز به قاچاق تولید داخل بتواند نیاز سالانه کشور به 2 میلیون دستگاه تلویزیون را با استفاده از ظرفیت 4 میلیون دستگاه تولید تامین کند.

شهیدی خاطرنشان کرد:‌ خطوط تولیدی هیچ محدودیتی برای تولید ندارند اما روند تخصیص ارز برای واردات قطعات و مواد اولیه تولید با محدودیت‌هایی در سامانه نیما همراه است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری عنوان کرد:‌ تخصیص نیافتن ارز به طور قطع واردات کوله‌بری را کاهش می‌دهد و اعتراض‌هایی هم که در شهرهای بانه وجود داشت به دلیل محدود شدن آنها برای واردات قاچاق بوده است.

وی با بیان اینکه اولویت کشور باید تولید داخل و استفاده از کالاهای ساخته شده در داخل کشور باشد، تصریح کرد:‌ درخواست‌هایی که برای واردات مواد اولیه به بانک مرکزی ارایه می‌شود با مشکل‌های اجرایی همراه است و ارز به طور مستمر تخصیص داده نمی‌شود.

شهیدی گفت:‌ ارز مورد نیاز برای صنف لوازم صوتی و تصویری یوان و یورو است اما تدابیری که بتواند روند تخصیص ارز را تسریع دهد اندیشیده نشده است و مشکلاتی وجود دارد که قول‌های مساعدی برای رفع آن داده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار