درخواست نوبخت از مردم برای حمایت از ارزش پول ملی

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با قدردانی از عملکرد تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی، شبیه‌سازی حمایت مردم از تیم‌ملی را در برخورد با نوسانات ارزی اخیر خواستار شد و گفت که مردم برای حفظ ارزش پول ملی باید همان‌طور که در داخل و خارج از تیم ملی حمایت کردند، از کشور حمایت کنند.

کد مطلب: ۸۳۲۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
درخواست نوبخت از مردم برای حمایت از  ارزش پول ملی

محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران که با حضور وزیران اقتصاد و صنعت برگزار شد گفت: «دولت از سال 92 برای تقویت پول ملی مذاکرات فشرده و سختی را با قدرت‌های جهانی آغاز کرد تا بتواند تحریم‌ها و اتهام‌های بین‌المللی ضد کشورمان را برطرف کند.»

نوبخت گفت: «ایران تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای فعالیت‌های صلح‌آمیز کشور را گرفت و قطعنامه‌ها و اتهام‌ها را برطرف کرد تا بتواند حقوق ملت ایران را استیفا کند.»

نوبخت گفت: «دولت توانست تا سال گذشته پول ملی را تقویت کند و آن را از نوسانات دور کند و مانند یک ملت متمدن و بر اساس اعتقادات دینی و ملی در مذاکرات به پیمان‌ها و معاهدات بین‌المللی خود متعهد باشد.»

او ادامه داد: «همه شاهد هستند که ایران از پیمان‌های بین‌المللی خود عدول نکرده است بلکه شخصی در یک کشور بر سر کار آمده که علاوه بر نقض پیمان‌های بین‌المللی یک جنگ اقتصادی ضد تمام دنیا آغاز کرده و حتی کشورهای متحد خود را به خطر انداخته است. بنابراین ایران عامل بی‌ثباتی و بر هم زدن معاهدات بین‌المللی نیست بلکه زیاده‌خواهی رئیس‌جمهوری آمریکاست که شرایط دنیا را بر هم زده است.»

نوبخت با اشاره به رقابت‌های جام جهانی گفت: «نمایش عرق ملی تیم ایران در جام جهانی جای تقدیر دارد. باید از بازیکنان و مربی ایران قدردانی کرد. حمایت ایرانیان از تیم ملی قابل توجه است و باید تشکر کرد. درست است که ما به مرحله بعد صعود نکردیم اما توانستیم با تیم‌های بزرگ جهان بازی کنیم و یک سر بلندی ملی برایمان به ارمغان آورد.»

او با اشاره به کاهش ارزش ریال گفت: «نماد دیگر عرق ملی، پول ملی است که نشانه قدرت ما در جهان است، روزهای خوبی برای پول ملی نیست. دولت از سال ۹۲ تلاش‌های بسیاری کرد، فرزندان ملت تلاش کردند که نشان دهند اتهامات نادرست به ما زده شده است. ما ضمن استیفای حقوقی ملی توانستیم تا سال گذشته پول ملی را تقویت کنیم. »

مردم بدانند دولت‌شان عامل بی‌ثباتی نیست

سخنگوی دولت تأکید کرد: «ما به عنوان یک ملت متعهد در یک معاهده شرکت می‌کنیم و به خاطر اخلاق اسلامی خود پایبند هستیم. بسیار تلاش کردیم ارزش پول ملی حفظ شود، چه کنیم فردی مثل ترامپ سر کار است. شما مشاهده کردید که همتای کانادایی و فرانسوی در موردش چه گفتند، چین و سایر کشورها چه کردند؟»

او گفت: «ما ایرانیان چه باید انجام دهیم؟ سال‌ها مذاکره کردیم، مردم بدانند دولت‌شان عامل بی‌ثباتی نیست، این زیاده خواهی دولت آمریکا است.»

او گفت: «یازده میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار ارز با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تخصیص دادیم که عرضه ارز ۲۱ درصد افزایش پیدا کرد. درآمدهای کشور در سه ماه اول سال ۵۹/۸ درصد بیشتر شده است و فروش نفت حدود ۷۰ درصد افرایش داشته است.»

او ادامه داد: «برای حمایت از پول داخلی برنامه داریم، بازاری‌ها گله کردند وقتی اجناسی مشابه داخلی وجود دارد چرا وارد می‌شود. عده‌ای می‌گویند دولت برنامه ندارد! چرا برنامه نداریم. ما ضرورت نمی‌بینیم در حال حاضر که دشمنان منتظر نشسته‌اند تا ببینند چه می‌کنیم اطلاع‌رسانی کنیم.»

سخنگوی دولت افزود: «از کسانی که در خارج زندگی می‌کنند و ارز در اختیار دارند می‌خواهیم در داخل سرمایه‌گذاری کنند. هرکسی که ارز و طلا دارد در بازار سرمایه‌گذاری کند.»

او به فروش بیش از نیاز سکه اشاره کرد و گفت: «کدام کشور ۷میلیون سکه می‌فروشد، مردم کدام کشور در صف ارز می‌ایستد. کنار ترامپ ایستادن چه معنی دارد ما باید برای کشور و تقویت پول ملی تلاش کنیم.»

نوبخت درباره مطرح کردن بحث «عدم کفایت رئیس‌جمهوری» گفت: «برای عده‌ای هنوز انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد، مخالفت و انتقادهایی که از دولت می‌شود ناشی از انتخاب مردم است. تمام همت‌شان این بود که پایان چهار سال اول دولت را بی‌کفایت نشان دهند.»

او افزود: «مردم فهیم هستند. عده‌ای می‌خواهند اوضاع داخلی را ناامن جلوه دهند. شما دیدید که نسبت به حضور رئیس‌جمهوری در یک جمع در روز تعطیل چه کردند.»

سخنگوی دولت افزود:«به هر حال باید گفت که در نهایت دولت فضای نقد و انتقاد را به رسمیت می‌شناسد و می‌خواهد که آنان بیایند و حرف‌هایشان را بزنند و انتقادات‌شان را بیان کنند چرا که ما این موضوع را برای دموکراسی لازم می‌دانیم و قضاوت را در این زمینه به مردم واگذار می‌کنیم.»

نوبخت گفت: «از واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود جلوگیری کردیم، دولت در شورای هماهنگی سه قوه برنامه‌های خود را برای حتی موقعیت بدبینانه پیش‌بینی کرده است‌. می‌گویند دولت برنامه ندارد در حالی که ما برای هر وضعی برنامه داریم، ما آنها را ارائه نمی‌کنیم تا دشمن دست ما را نخواند در حال حاضر آمریکا شرکت‌ها را برای قطع رابطه با ما تشویق و از شرکت‌هایی که قطع رابطه کرده‌اند تشکر می‌کند.»

همه باید با کمک هم مشکل را حل کنیم

او ادامه داد: «وظیفه اتحادیه‌های صنفی کنترل قیمت‌هاست، آنها الان کجایند؟ ما باید از مردم حمایت کنیم. انتظار ما از کسبه و دستگاه‌های نظارتی این است که اقدام دولت در تامین ارز را تکمیل کنند. از دستگاه‌های اطلاعاتی هم انتظار داریم کمک کنند تا بررسی شود چه کسانی ارز را با قیمت غیرواقعی مبادله می‌کنند، چه کسانی قیمت ارز را غیرواقعی افزایش می‌دهند، همه باید با کمک هم مشکل را حل کنیم.»

صحبت‌های رحیم صفوی نشانه آزادی سیاسی و آزادی بیان در کشور است

سخنگوی دولت درباره اظهارنظر سردار رحیم صفوی درباره اینکه کشور بدون دولت بهتر اداره می‌شود، گفت: «دیروز جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور فرماندهان نیروهای مسلح برگزار شد، من در آن جلسه هماهنگی، همدلی و هم‌راستایی در میان فرماندهان نظامی دیدم. اگر کسی حرف متفاوتی می‌زند نظر شخصی اوست. صحبت‌های رئیس ستادکل و سپاه مشخص است. کسی که درجه نظامی بالایی دارد و حرفی می‌زند، نظر شخصی خود را بیان می‌کند نه نظر ارگان و سپاه و این اظهارنظر هم نشانه آزادی سیاسی و آزادی بیان در کشور است. به هر حال نظرات حضرت امام و رهبری در مورد حضور نظامیان در سیاست مشخص است و من هم امیدوارم همه به این توصیه‌ها عمل کنند.»

بهتر بود مجلس برای تفکیک وزارتخانه ها به دولت اعتماد می کرد

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا با کنار رفتن طرح تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس، دولت اقدام‌های تازه‌ای در این زمینه در نظر دارد، اظهار کرد: «در حال حاضر ما در وضعیتی هستیم که باید بگوییم اینکه حوزه بازرگانی را در صنعت و معدن تجمیع کردیم باعث کارآمدی مدیریت در این حوزه‌ها نشد، در واقع این موضوع زمانی انجام شد که ما می‌خواستیم دستگاه‌ها را کوچک‌تر و چابک‌تر کنیم، اما چنین اتفاقی نیفتاد و صرفا در انتخاب یک وزیر صرفه‌جویی و نهایتا در دو یا چند معاونت صرفه‌جویی به عمل آمد در حالیکه مثلا موضوع مسکن یک موضوع مهم است و جامعه این را از ما طلب می‌کند که درباره این موضوع به خوبی عمل کنیم اما اینکه یک نفر بخواهد هم برای مسکن و هم برای موضوعات مهم دیگر به تنهایی تصمیم بگیرد کار را برای او مشکل‌تر می‌کند.»

او ادامه داد: «پس بهتر بود که مجلس به ما اعتماد می‌کرد چرا که در زمانه‌ای که در کشور بخش عمده‌ای از کارها توسط دولت انجام می‌شود الگوبرداری از کشورهایی که به تجمیع وزارتخانه‌ها پرداخته‌اند کار عملیاتی و کارشناسی به نظر نمی‌رسد، هر چند که در این زمینه نظر مجلس برای ما محترم است اما باید بگوییم که با این کار مجلس، در نهایت کمکی به دولت انجام نشد و ما در هر جلسه این موضوع را با نمایندگان محترم مطرح کردیم اما در نهایت تصمیمی که گرفته شد چیزی نبود که به دولت کمک کند اما ما آن را حمل بر سوء نیت یا چنین مواردی نمی‌کنیم.»

رئیس‌جمهوری در اظهارتش به دنبال منافع ملی است

نوبخت درباره اینکه آیا لازم نیست رئیس‌جمهوری با توجه به اتفاقاتی که دیروز در بازار رخ داد با مردم شفاف و مستقیما به گفت‌وگو بنشیند، اظهار کرد: «فراموش نکنید که رئیس‌جمهوری همیشه در اظهارات‌شان صرفا به دنبال شخص خود و شخصیت خویش نیستند بلکه منافع ملی را هم در نظر می‌گیرند و به آن می‌اندیشند پس اگر اظهارنظری را نافی این منافع بدانند بر زبان نمی‌آورند اما در موقعی که فضا مهیا باشد قطعا موضوعاتی را مطرح می‌کنند.»

گفت‌وگوهای مستقیم با تجمع کنندگان بهترین راه است

او در مورد تصویب محلی برای تجمع‌کنندگان گفت: «ما علاقه‌مند هستیم نظرات دیگران را بشنویم و جواب خود را هم بدهیم که گفت‌وگوهای مستقیم بهترین راه است. ما استدلال و برنامه داریم و به سوالات مطرح شده حتما جواب می‌دهیم. در سازمان برنامه و بودجه هم همیشه معترضان در داخل سالن جمع کرده و حرف‌های آنها را شنیده و پاسخ می‌دهیم البته محل‌هایی برای تجمع مشخص شده که باید سازوکار آن طراحی شود تا تجمعات در آن مکان‌ها برگزار شود.»

تصمیمی برای دو نرخی شدن بنزین گرفته نشده است

سخنگوی دولت در مورد اینکه آیا دولت تصمیم دارد سوخت را دو نرخی کند، خاطرنشان کرد: «هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و بحث‌ها درباره نحوه مدیریت مصرف سوخت که در حال افزایش است درسطح کارشناسی دنبال می‌شود. اگر در این زمینه به جمع‌بندی قطعی برسیم حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

او درباره میزان ثبت سفارش نیز گفت: «تاکنون 31 میلیارد و 457 میلیون دلار ثبت سفارش شده است که حدود 19 میلیارد دلار برای کالاهای واسطه‌ای، حدود 5 میلیارد دلار برای کالاهای سرمایه‌ای، 3 میلیارد دلار برای کالاهای مصرفی، 2 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و یک میلیارد دلار برای سایر کالاها ثبت سفارش شده است که تاکنون بیش از 22 میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده و بیش از 11 میلیارد دلار هم پرداخت شده است. پارسال تا این مقطع 29 میلیارد دلار ثبت سفارش شده است.»

دولت برای هر وضعی در کشور برنامه دارد

سخنگوی دولت همچنین درباره اینکه آیا مشکلات اقتصادی ناشی از فشارهای خارجی است یا ناکارآمدی کابینه؟ تصریح کرد:«این مشکلات بعد از تهدیدها و اظهارنظرها در مورد تحریم‌ها آغاز شد و این عامل بیرونی بود، اما در داخل کشور هم انتظار تورمی ایجاد شد و ریال ابتدا به سمت بازار ارز و سپس به سمت بازار سکه فشار آورد و اکنون هم نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس رفته است که این اقدام قابل تقدیر است. در مقابل سیاست دولت این بود که نیازمندی‌های کشور را با ارز 4200 تومانی تامین دهد و بر سر پیمان خود در این زمینه ماند البته هنوز تحریم‌ها شروع نشده است ولی دولت برای آن شرایط هم برنامه دارد.»

او با اشاره به اینکه اگر فعالان اقتصادی و مردم کمک دولت نکنند، دولت نمی‌تواند پول ملی را تقویت کند، گفت: «دولت نمی‌تواند تمام نیاز در مورد تبدیل ریال به ارز و سکه را پاسخ دهد. انتظار تورمی به هر حال بر بازار تاثیر می‌گذارد. افزایش قیمت غیرواقعی ارز دلیل اقتصادی ندارد بلکه دلیل آن سیاسی بود، کسانی که این آتش را باد می‌زنند بدانند که گرم نمی‌شود بلکه می‌سوزد.»

ترمیم کابینه بستگی به نظر رئیس‌جمهوری دارد

نوبخت همچنین درباره ترمیم کابینه تصریح کرد:«هر وقت رئیس‌جمهوری احساس کند حتما این کار انجام می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار