سریال ادامه‌دار گودهای رها‌شده در پایتخت

حدود ۲۰۰ گود پرخطر در تهران وجود دارد که هنوز پایدارسازی نشده‌ است

تهران (پانا) - تهران دارای ده‌ها گود رها شده است؛ گودهایی که به چالشی خطرآفرین برای تهران تبدیل شده‌اند و هر لحظه امکان دارد به علت پایان عمر مقاوم‌سازی جداره‌های آن‌ها، موجب رانش زمین شوند.

کد مطلب: ۸۲۷۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
سریال ادامه‌دار گودهای رها‌شده در پایتخت

بسیاری از پروژه‌های عمرانی به دلیل رکود و مشکلات اقتصادی در مرحله گودبرداری متوقف مانده‌اند و هنوز اقدامی برای ساماندهی آنها انجام نشده است. مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی ناشی از این پروژه‌های نیمه‌کاره شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد و از سوی دیگر در مواقع بحرانی مانند هنگام وقوع زلزله این وضع می‌تواند برای شهروندان بسیار خطرآفرین باشد. آن‌طور که اعضای شورای شهر تهران می‌گویند اکنون حدود 200 گود پرخطر در تهران وجود دارد که مالک پروژه کار گودبرداری را آغاز کرده است، اما با وجود گذشت زمانی طولانی، هنوز هم طرح در مرحله گودبرداری قرار دارد.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، پیشتر در جلسه شورا در این باره گفته بود که طبق گزارش‌ سازمان‌های مختلف حدود 200 گود رهاشده در شهر تهران وجود دارد که نیازمند رسیدگی هستند.

به گفته او، بسیاری از این گودها به علت صدور پیش‌پروانه از سوی شهرداری به منظور درآمدزایی بیشتر شکل گرفته است و به علت مشکلات متعدد مالی و حقوقی حالا در مرحله گودبرداری متوقف شده‌اند.

سخنگوی شورای شهر تهران بر لزوم پایدارسازی گودهای رهاشده در پایتخت تاکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به تعدد گودبرداری‌های عمیق رها شده در شهر تهران و خطرات احتمالی آنها برای شهروندان از جمله امکان رانش زمین به علت پایان عمر مقاوم سازی جداره‌های آن‌ها بخصوص در فصل بارندگی و همچنین ایجاد آلودگی‌های اجتماعی و محیطی، لازم است شهرداری تهران هر چه سریعتر نسبت به مقاوم سازی این گودها اقدام کند.

به گفته اعطا، براساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها می‌توانند پس از بی‌توجهی مالک، با همراهی مقام قضایی اقدام به پایدار سازی گودهای رها شده کنند.

او همچنین درباره تبعات گودهای بزرگی همچون گود برج میلاد گفته است که گود فاز دوم برج میلاد در معرض ایجاد حادثه است و در صورت وقوع حادثه، تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت. علاوه بر این گود پارکینگ فرهنگ در ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی ایران نیز باعث آسیب و صدمه به این مجموعه شده است، به گونه‌ای که در بازدید اعضای شورا متوجه نشست زمین در ضلع شمالی و ایجاد ترک در برخی دیواره‌های خارجی کتابخانه شدیم.

گودبرداری‌ها باید مطابق طرح تفصیلی تهران مکان‌یابی شود

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران، نیز با هشدار درمورد گودهای بلاتکلیف در تهران می‌گوید: باید سازوکاری برای زمان شروع و پایان یک پروژه ساختمانی درنظرگرفته شود. گودبرداری‌ها باید به درستی مطابق طرح جامع و تفصیلی مکان‌یابی شود زیرا خارج از این مسائل به نوعی خطای راهبردی است.

او ادامه می‌دهد که باید ضوابط دقیق و کافی ایمن‌سازی برای هر پروژه‌ای به ویژه گودهای رهاشده اعمال شود که تمامی این موارد در حوزه دانش روز مهندسان کشور و فناوری در دسترس آنان قرار دارد؛ بنابراین هیچ عذری در این خصوص پذیرفته نیست.

آخرین تصمیمات برای گود بلاتکلیف برج میلاد

افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران، نیز درباره گودهای رهاشده در پایتخت ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: شهرداری باید در مورد گودهای رهاشده پاسخگو باشد و برنامه‌های مورد نظرش را اعلام کند.

او درباره درباره آخرین تصمیم‌های اخذشده در شهرداری برای تعیین تکلیف گود برج میلاد به پانا می‌گوید: آخرین تصمیمی که در این زمینه اتخاذ شد، پایدارسازی این گود است. برای پایدارسازی هم پیشنهادهای مختلفی از جمله خاکریزی داده شد که منتظر هستیم شهرداری اعلام کند که به چه ترتیبی می‌خواهد این گود را پایدارسازی کنند.

معاون نظارت شورای شهر تهران تأکید می‌کند که گود برج میلاد با یکسری موضوعات مختلف در ارتباط است که باید همزمان رسیدگی شود از جمله موضوع پیمانکار، افرادی که قرارداد بستند و سرمایه‌گذار هستند که باید بررسی شود و قرار شده شهرداری این موارد را بررسی کند تا به یک تصمیم صحیح برسد.

بنابراین با توجه به خطرات احتمالی این گودها برای شهروندان از جمله آلودگی‌های اجتماعی و محیطی و همچنین خطر رانش و فرونشست زمین نیاز است شهرداری هر چه سریع تر ساماندهی آن‌ها را در دستور کار قرار دهد تا مخاطرات ناشی از گودبرداری‌ها به حداقل برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار