دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری

ایران یکی از تولیدکنندگان درآمد 8 درصدی بازار جهانی مواد پیشرفته است

تهران (پانا) - دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید 8 درصد از درآمد بازار جهانی مواد پیشرفته به منطقه خاورمیانه اختصاص دارد که به‌طور تقریبی 5/3 میلیارد دلار است.

کد مطلب: ۸۲۴۱۰۸
لینک کوتاه کپی شد
ایران یکی از تولیدکنندگان درآمد 8 درصدی بازار جهانی مواد پیشرفته است

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی درباره سهم مواد پیشرفته در اقتصاد و اشتغال جهان اظهار کرد: با توجه به گستردگی و تنوع بخش‌های صنعتی که در حوزه مواد پیشرفته فعال هستند ارائه آمارهای مستقلی تحت عنوان اشتغال یا اقتصاد مواد پیشرفته بسیار سخت و چالش‌برانگیز است. البته این دغدغه طی سال‌های اخیر به‌ویژه با بحث‌هایی که راجع به اقتصاد دانش‌بنیان در دنیا مطرح شده، در حال پیگیری است.

شکریه ادامه داد: چراکه بدون تردید یکی از ارکان اقتصاد دانش‌بنیان مواد پیشرفته است. موادی که در آن‌ها سهم دانش و فناوری افزایش یافته است. بنابراین انتظار می‌رود طی سال‌های آتی با نگاه ویژه به جایگاه مواد پیشرفته در اقتصادهای ملی، شاهد تمایز این بخش به‌عنوان یک سکتور مستقل با آمارهای مشخص باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی همچنین عنوان کرد: اما با این وجود، برخی از آمارهای بین‌المللی جالبی درباره اهمیت اقتصادی مواد پیشرفته و تأثیرات آن بر سایر بخش‌ها گزارش شده است. مثلاً در ایالات متحده تأثیر مواد پیشرفته بر رشد عملکرد اقتصادی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 1980 معادل 25 درصد بوده، در 2000 این شاخص به 60 درصد رسیده و چشم‌انداز 75 درصدی در 2050 دارد. همین‌طور، این شاخص در بخش بهداشت و سلامت از 10 درصد در 1980 به 15 درصد در 2010 رسیده و پیش‌بینی می‌شود در 2050 به 65 درصد بالغ شود.

وی با اشاره به اینکه گستره تعریف مواد پیشرفته یکی از محل‌های اختلاف است که خود باعث تناقض در برخی از آمارها می‌شود، گفت: اما به ناچار برای ترسیم یک ابعاد تقریبی از اقتصاد مواد پیشرفته باید به آمارهای موجود تکیه کرد. بر اساس گزارش یکی از سایت‌های معتبر تحقیقات بازار، بازار جهانی مواد پیشرفته در سال 2015 به میزان 76/42 میلیارد دلار آمریکا برآورد و پیش‌بینی شده است که با نرخ رشد ترکیبی سالانه 4/10 درصد، به رقم 48/102 میلیارد دلار در سال 2024 میلادی افزایش یابد. بر اساس همین گزارش 8 درصد از درآمد بازار جهانی مواد پیشرفته به منطقه خاورمیانه اختصاص دارد که به‌طور تقریبی 5/3 میلیارد دلار است. عمده این بازار مربوط به ایران، ترکیه و عربستان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار