حلول ماه مبارک رمضان، ماه بندگی و عبادت خداوند متعال گرامی باد

اسلامشهر(پانا)- رسول خدا(ص) می فرماید: اگر کسی در ماه مبارک رمضان، یک آیه از قرآن، تلاوت کند، ثوابش مثل کسی است که در غیر ماه رمضان، یک بار قرآن را ختم کرده باشد.

کد مطلب: ۸۲۲۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
حلول ماه مبارک رمضان، ماه بندگی و عبادت خداوند متعال گرامی باد

در توصیف ماه مبارک رمضان ،حضرت علی(ع) از پیامبر اسلام(ص) نقل می فرماید: هیچ مؤمنی نیست که ماه رمضان را، به حساب خدا، روزه بگیرد، مگر آن که خدای تبارک و تعالی، هفت خصلت را برای او لازم گرداند، هرچه حرام در پیکرش باشد محو و ذوب شود، به رحمت خدای عزوجل نزدیک می شود،خطای پدرش حضرت آدم را می پوشاند، خداوند لحظات جان دادن را،برای او، آسان کند، از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان است، خدای عزوجل از خوراکی های لذیذ بهشتی او را نصیب دهدو بالاخره خدای عزوجل، برائت و بیزاری از آتش دوزخ را به او عطا فرماید.

اولین ویژگی و امتیاز ماه مبارک رمضان، نزول قرآن کریم بر قلب نازنین پیامبر خدا(ص) برای نجات و هدایت انسان ها در این ماه پربرکت است وچنانکه خدای سبحان می فرماید: ماه رمضان، ماهی است که قرآن به عنوان راهنمایی مردم و نشانه های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن، نازل شده است.

دومین ویژگی که باعث فضیلت ماه مبارک رمضان شده ، قرارگرفتن شب قدر و تعیین سرنوشت، در ماه رمضان است و در سوره قدر می خوانیم،ما آن قرآنرا، در شب قدر، نازل کردیم. و تو، چه می دانی شب قدر چیست، شب قدر در مقام و مرتبه از هزار ماه، بهتر و بالاتر است وسومین ویژگی ماه مبارک رمضان، نزول ملائکه و روح درشب قدر و ماه مبارک رمضان است.

حضرت موسی (ع) در مناجات با خدای سبحان، می فرماید: خداوندا می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود،قرب من، برای کسی است که شب قدر، بیدار شود. گفت، خداوندا رحمتت را می خواهم، فرمود،رحمتم برای کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند. گفت، خداونداجواز گذشتن از صراط را از تومی خواهم، فرمود، جواز صراط برای کسی است که در شب قدر، صدقه ای بدهد. گفت، خداوندا از درختان بهشت و از میوه هایش می خواهم، فرمود، آن ها برای کسی است که در شب قدر، تسبیح کند .

نزول قرآن، وقوع شب قدر، نزول ملائکه و روح، تقدیر سرنوشت و... هرکدام مائده های آسمانی و غذاهای معنوی است و سبب شده ماه مبارک رمضان، به عنوان ماه ضیافت و میهمانی الهی، نامگذاری شود .

در زندگی دنیا اگر روزی، انسان به میهمانی، دعوت شود، دعوت شدگان با توجه به مقام و موقعیت صاحب خانه و میزبان و با درنظر داشتن میهمانان دیگر، خود را برای شرکت در میهمانی، آماده می کنند، اگر صاحب خانه و میزبان، شخصیت معتبر اجتماعی داشته باشد، میهمانان با وقار، هیئت و هیبت خاصی، وارد مجلس شده و در طول جلسه و جریان میهمانی نیز باتوجه به شخصیت میزبان و بزرگان دیگری که در جلسه حضور دارند، در نشست و برخاست، غذا خوردن و صحبت کردن، دقت به خرج می دهند تا با حرکات اضافی، صحبت های بی مورد و... باعث بی توجهی دیگران قرار نگیرند.

حال سؤال این است که در ضیافت و میهمانی بی سابقه، مجلل و پر شکوه ماه مبارک رمضان، میهمانان، با چه شرایطی وارد ماه رمضان این بزم الهی شوند و چه ویژگی هایی را باید در ماه رمضان رعایت کنند تا بتوانند استفاده و لذت کافی برده، نتیجه مورد انتظار را به دست آوردند.

خدای عزوجل می فرماید: کسی که جوارح و اندام خود را از حرام های من، روزه ندارد؛ چه حاجت که به خاطر من از خوردن و آشامیدن خودداری ورزد .

شایان ذکر است ،آنچه از مجموع احادیث و روایات درباره ماه رمضان به دست می آید، این است که انسان روزه دار برای بهره مند شدن از غفران و رحمت خداوند و استفاده بهتر از ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، علاوه بر خودداری و امساک از خوردن و آشامیدن و دوری از اموری که روزه را باطل می کند، امور دیگری را نیز باید رعایت نماید، تا بتواند در زمره روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار گیردو چشم، گوش، زبان، دست و پا و سایر اعضای خود را از ارتکاب به گناه حفظ کند و در چارچوب موازین شرعی، از نعمت های بزرگ خدا استفاده کند.

/خبرنگار :سمیه محمدی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار