جمعه خبر؛ از روزه سکوت و امید به رفع حصر تا تحویل مرتضوی به اوین

تهران (پانا)- هفته ای که رئیس جمهوری از روزه سکوت مدیرانش گفت وگوینده واژه «دختر خوشگلا»در مجلس مشخص شدو سخنگوی دولت از نزدیکی رفع حصر خبر دادو در نهایت سعید مرتضوی پس از مفقود شدن به آغوش قانون بازگشت.

کد مطلب: ۸۱۶۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از روزه سکوت  و امید به رفع حصر تا  تحویل مرتضوی به اوین

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت تأمل و تفکر را از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته مجالی است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.
هفته گذشته از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه، شاهد اتفاقات و رخ دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود.


ا نتقاد روحانی از روزه سکوت مدیران دولتی

حسن روحانی در همایش هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید که روز شنبه 1 اردیبهشت در سالن اجلاس سران برگزار شد با انتقاد شدید از مدیرانی که روزه سکوت گرفته‌اند به این مدیران هشدار داد که هر کس نمی‌تواند یا هراس دارد باید صندلی خود را را رها کند.

رئیس جمهوری در بخش دیگر از سخنان خود با انتقاد از دخالت برخی از دستگاه‌های نظارتی در مدیریت اجرایی گفت: «دستگاه نظارتی حق ورود به کار اجرایی را ندارد، البته اگر نظری دارد می‌تواند اعلام کند، اما مدیر اجرایی باید کار خود را انجام دهد.»

این صحبت های رئیس جمهوری باعث واکنش‌هایی در عرصه رسانه و کارشناسان سیاسی شد. برخی سخنان روحانی را ناشی از فشارهای اقتصادی و سیاسی یک سال اخیر دانستند که رئیس‌جمهوری به تنهایی در مقابل همه مسائل قد علم کرده و وظیفه گفت و گو با مردم را نیز به عهده گرفته است.

عبدالله ناصری ، فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد این سخنان روحانی ضمن تایید سخنان رئیس جمهوری به پانا می گوید: «برخی از وزرا و مدیران ارشد ایشان با سکوت خود بار سیاسی و اجرایی کشور را بر دوش آقای روحانی انداخته‌اند.»

فاطمه راکعی ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفت و گو با پانا ضمن ابراز خرسندی از سخنان روحانی گفت که امیدوار است تا مدیران و وزرای دولت پیگیر این موارد باشند با مردم صحبت کنند. و اطمینان داد که اگر روال قانونی رعایت شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

او همچنین به کارشکنی‌های دولت در سایه و «دخالت‌های بی‌مورد» دستگاه‌هایی که باید از بیرون دولت را حمایت کنند اشاره و از اینکه در پشت صحنه سیاسی کشور همیشه این دولت در سایه، سد راه دولت‌های قانونی می‌شود انتقاد کرد.

هنوز از بازخورد سخنان رئیس جمهوری در هیأت دولت نشانه‌ای نیست اما به نظر می‌رسد حسن روحانی در روزهای ابتدای سال سخت 97 به صورت رسمی با مدیران خود برای روزهای آتی اتمام حجت کرد.

پرده‌برداری نایب رئیس مجلس از نام نماینده گوینده «دختر خوشگلا»

سه شنبه هفته گذشته همزمان با حضور وزیر بهداشت در مجلس و در زمان نطق جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی ناگهان صدایی همگان را مات کرد.

صدایی که گفت «عکس این دختر خوشگلارو به ما هم نشون بده»، صدایی که باعث عصبانیت بسیاری از نمایندگان شد و قرار شد که این موضوع از طریق هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان رسیدگی شود.

اما پس از بازتاب گسترده این موضوع در رسانه‌ها و فضای مجازی سرانجام روز یکشنبه (2 اردیبهشت) مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی و در پاسخ به اخطار مصطفی کواکبیان، نماینده تهران اعلام کرد که علیرضا سلیمی، نماینده اصولگرای مردم محلات گوینده واژه «دخترخوشگلا» بود.

بعد از مشخص شدن نام نماینده گوینده «دختر خوشگلا» و اعلام آن از سوی رئیس جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدای بلند خندیدند و نماینده محلات دست روی صورت خود گذاشت و سرش را به پایین انداخت. البته پزشکیان توضیح داد در زمان مذکور سلیمی در حال بیان تشبیهی بود که جملات گفته شده هم بخشی از همان تشبیه بوده است.

سعید مرتضوی پس از مفقود شدن به آغوش قانون بازگشت

پس انتشار خبر عجیب مفقود شدن سعید مرتضوی، رئیس اسبق سازمان تامین اجتماعی، دادستان سابق تهران و متهم پرونده کهریزک در هفته گذشته که از نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی‌نژاد در دولت دومش بود، سرانجام روز یکشنبه ( 2 اردیبهشت ماه) منابع آگاه تایید کردند که وی در یکی از استان‌های شمالی (مازندران) دستگیر و به بند ۲۴۱ زندان اوین معرفی شده است.

پس از دستگیری مرتضوی روزنامه شرق در گزارشی از محل دستگیری مرتصوی در شمال تهران نوشت که او در «سرخرود» بوده است و برای مدت دو ماه خانه ای را در آن منطقه اجاره کرده. مرتضوی در زمان دستگیری حکم دادگاه را پاره می کند و با مقاومت راهی بازداشتگاه می شود.

ماجرای شنود از جلسات رئیس دولت اصلاحات

حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه، به‌تازگی در ویدئویی در گفت‌وگو با خبرآنلاین از شنود جلسات خصوصی رئیس دولت اصلاحات گفته بود؛ حالا یک منبع آگاه و نزدیک به رئیس دولت اصلاحات، شنود محل کار و زندگی سیدمحمد خاتمی را تأیید و در همین حال تأکید کرد که رئیس دولت اصلاحات مسئله‌ای برای پنهان کردن ندارد. او به «اعتمادآنلاین» گفت: «با توجه به اینکه دستگاه‌های امنیتی‌-اطلاعاتی در کشور ما متعدد است بنابراین چهره‌های حساس حکومتی به طور طبیعی مورد شنود قرار می‌گیرند و این تنها اختصاص به آقای خاتمی ندارد و حتی در رده‌های پایین‌تر هم موارد شنود وجود داشته است.»

او اضافه کرد: «به خصوص بعد از انتخابات سال ۸۸ که دستگیری‌ها گسترده شد بسیاری از اتهامات که به افراد زده شد بر اساس شنود بود؛ بنابراین شنود مسئله تازه‌ای نیست.»

این در حالی است که ترقی بعد از انتشار اظهاراتش در جهت توجیه آن برآمد و گفت: «منظور من شنود نبود؛ بلکه کسانی از خود اصلاح‌طلبان که در جلسات خصوصی خاتمی حضور دارند حرف های خصوصی خاتمی را به گوش نظام می‌رسانند.»

اما این منبع آگاه می‌گوید ابزار شنود در دفتر کار و محل زندگی سیدمحمد خاتمی کشف شده است.

او درباره وجود شنود در دفتر رئیس دولت اصلاحات گفت: «علاوه بر دفتر او حتی در منزل مسکونی خاتمی هم مواردی از شنود پیدا شد که بچه‌های اصلاح‌طلبی که قبلاً در وزارت اطلاعات بودند ابزار و دستگاه‌های شنود را پیدا و آن‌ها را جمع کردند. مثلاً گاهی برخی روزنامه‌های وابسته به دستگاه‌‌های امنیتی مثل روزنامه جوان و کیهان مواردی در اخبار ویژه خود مطرح می‌کنند که نشان می‌دهد اطلاعات از جایی به آنها می‌رسد.»

محمد رضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به پانا گفت: «دخالت در حریم خصوصی افراد، بهانه‌جویی‌‌های گاه‌ و بی‌گاه و نقض حریم شخصی و خصوصی افراد است که مورد مخالفت ما و همگان است.»

نایب رئیس اول فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی می گوید: «هیچ فرد و نهادی نمی‌تواند به بهانه امنیت ملی حریم خصوصی افراد را نقض کند یا مثلا ببیند یک فرد عادی با چه کسی چت می‌کند، این مسائل جزء حریم خصوصی افراد است و باید حفظ شود.»

ابراز امیدواری نوبخت از نزدیکی رفع حصر

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس مبنی بر اینکه موضوع رفع حصر از سوی رهبری به شورای عالی امنیت ارجاع شده و کمیته حصر هنوز موفق به تشکیل جلسه با رئیس‌جمهوری نشده است، گفت: « سخنان آقای تابش به رئیس جمهوری منتقل شده است. رئیس جمهوری جلسات زیادی برگزار می‌کند و در مورد موضوع حصر نیز جلساتی خواهد داشت.»

نوبخت افزود: «‌‌اطمینان داشته باشید که دولت در راستای اجرایی شدن رفع حصر از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند. کاش جامعه تلاش‌های آقای روحانی در این زمینه را می‌دانست اما عادت داریم سخنرانی‌ها و برون‌دادها را مبنای قضاوت قرار دهیم.»

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: « تصور می‌کنم که ان‌شاءالله به ایجاد شرایط رفع حصر مجددا شاهد برخورداری کشور از فرزندان انقلابی خود باشیم و آن روز نزدیک است.»

آنچه نوبخت درباره رفع حصر مطرح کرد به تیتر یک روزنامه‌های کشور تبدیل شد. سخنگوی دولت در حالی از رفع حصر در آینده نزدیک خبر می داد که معاون اول رئیس جمهوری در آخرین روزهای سال 96 وعده رفع حصر را به مردم داده بود. حصر از جمله وعده های انتخاباتی حسن روحانی بود که در طول 5 سال گذشته دولت را با انتقادات زیادی مواجه کرده است. رفع حصر به عنوان یکی از مطالبات جریان اصلاحات از روحانی مطرح می شود و شایعاتی نیز درباره اختلاف اصلاح طلبان با رئیس دولت درباره همین موضوع منتشر شده است. با این وجود به نظر می رسد روحانی قرار است در آینده نیز به شایعات پایان دهد.

برگزاری دومین نشست سران سه قوه در سال 97 به میزبانی مجلس

یکشنبه‌ای که گذشت دومین نشست سران قوا در سال 97 با حضور حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری و جمعی از معاونان و وزرا و علی لاریجانی‌، رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه نمایندگان و همچنین آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگو و معاون و جمعی دیگر از اعضای این قوه به میزبانی مجلس شورای اسلامی در صحن غیر علنی بهارستان و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

رئیس جمهوری در پایان این نشست و در جمع خبرنگاران به مردم اطمینان داد که نیازهای ارزی آنان تامین می‌شود و راه موفقیت در همه امور را همفکری و هماهنگی بین قوای سه گانه دانست.

رئیس مجلس نیز در پایان این نشست نگاه قوا در مسائل حساس کشور را به هم نزدیک دانست و گفت: «برگزاری نشست های مشترک قوا آهنگ تحقق اهداف را سرعت می بخشد.»

گزارش های متعددی درباره این نشست اعلام شد. موضوعاتی همچون رفع حصر، بحران آب و مسئله ارز از مطالبات نمایندگان در این نشست بوده است که بنا بر اخبار نمایندگانی از جناح های اصولگرا و اصلاح طلب مجلس به بیان مطالب خود در حضور سران قوا پرداختند.

حاشیه‌های سفر ظریف به نیویورک

محمدجواد ظریف در سفر شش روزه خود به نیویورک علاوه بر مصاحبه با رسانه‌های متعدد آمریکایی در شورای روابط خارجی آمریکا و همچنین نشست صلح پایدار سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. ظریف در نیویورک با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد و همتایان آلمانی و نروژی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

ظریف که در آستانه 22 اردیبهشت ماه ، ضرب الاجل تعیین شده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام به نیویورک سفر کرده بود با مصاحبه های متعدد در رسانه های آمریکایی به آمریکا هشدار داد. ظریف دونالد ترامپ را برای پذیرش عواقب خروج از مورد خطاب قرار داده و از گزینه های پیش روی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام خبر داد. دیپلماسی وزیر امور خارجه ترامپ را به واکنش واداشت و در طول روزهای گذشته این نگرانی در بین اعضای کنگره و مقام های آمریکایی برای خروج آمریکا از برجام و عواقب آن به وجود آمده است.

ظریف در سخنرانی خود در اجلاس عالی رتبه صلح پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز گفت: «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و مقابله با تهدیدات پیش روی صلح، هدف اصلی این سازمان است؛ بنابراین تمرکزی تازه بر مسایلی همچون حفظ و ایجاد صلحی پایدار لازم است. این موضوع به ویژه در منطقه ما که با تنش‌های موجود بیشترین خسارت‌ها را از درگیری‌های طولانی متحمل شده است، اهمیت مضاعفی دارد.»

آچه ظریف در اجلاس صلح پایدار و آخرین روز حضورش در آمریکا مطرح کرد با واکنش های زیادی مواجه شد. برخی از رسانه های داخلی که عموما در تمام سفرهای وزیر امور خارجه با بهانه تراشی از سیاست های او تخریب وزیر امور خارجه هستند از این فرصت نیز استفاده کردند و آنچه را که ظریف درباره صلح در منطقه مطرح غیر انقلابی خواندند. در همین رابطه روابط عمومی وزارت امور خارجه در این باره توضیحاتی را ارائه و اعلام کرد:دکتر ظریف چون همیشه چه در کسوت وزیر و چه در دیگر سمت های عالی خود در حوزه سیاست خارجی و مسایل بین المللی این بار نیز با درک درست از شرایط خاص بین المللی، تحولات منطقه و جهان سعی وافری داشتند تا با صرف وقت بسیار علاوه بر ملاقات ها و سخنرانی ها و با استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی و انجام مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های معتبر، مهم و اثرگذار به تبیین نگاه و رفتار و سیاستهای ایران در منطقه و جهان بپردازند که آثار عملی و نتایج حاصله از تمامی این زحمات برای تمامی تحلیلگران و متخصصین مسایل بین‌المللی در عرصه جهانی و منطقه کاملا قابل درک است.

دیدارهای مقام معظم رهبری

رهبر انقلاب در هفته گذشته با فرماندهان ارتش و دست اندر کاران همایش حکیم تهران و همچنین شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی قرآن دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروی زمینی، تاکید کردند: «پیشرفت‌ها باید همچنان ادامه پیدا کند تا ارتشِ فردا از ارتش امروز بهتر، قوی‌تر، کارآمدتر و انقلابی‌تر باشد.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی مدرس زنوزی) با یاد کردن از برخی بزرگان فلسفه و تأکید بر لزوم شناساندن شخصیت و آرای آنان به جامعه علمی، اهمیت تدوین خلاصه‌ای قابل‌فهم از نظرات فلسفی و عمیق این بزرگان را یادآور شدند و گفتند: «دعوت جوانان به علوم عقلی و توجه حوزه‌های علمیه به علوم عقلی و بویژه فلسفه بسیار مهم است.»

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن گفتند: «کشورهای اسلامی در اثر تمسک نجستن به قرآن دچار بیماری ذلت شده اند و اینکه رئیس جمهوری آمریکا با کمال وقاحت می گوید "اگر ما نباشیم، برخی کشورهای عربی یک هفته هم دوام نمی آورند"، نتیجه همین بیماری است.»

ایشان، حفظ و تلاوت قرآن را مقدمه فهم و عمل کردن به آن دانستند و با توصیه جوانان به اتخاذ چنین نگاهی به قرآن، خاطر نشان کردند: «اگر تلاوت و حفظ قرآن، مقدمه عمل به آن باشد، قطعاً فردای دنیای اسلام از امروز آن بهتر خواهد بود و دیگر، آمریکا نخواهد توانست برای کشورها و امت اسلامی، خط و نشان بکشد و آنها را تهدید کند.»

سفر رئیس جمهوری به استان آذربایجان شرقی

حسن روحانی در آخرین روزهای هفته جاری برای دومین بار به آذربایجان شرقی سفر کرد تا در جشن تبریز 2018 حضور پیدا کند. او در نخستین برنامه پس از حضور در فرودگاه شهید مدنی تبریز از پیگیری 23 طرح تصویب شده در سفر قبلی خود به آذربایجان شرقی و اجرای طرح‌های جدید در این استان برای 3 سال آتی خبر داد.

رئیس جمهوری دردیدار مردم استان آذربایجان شرقی در ورزشگاه تختی تبریز گفت : « در برابر توطئه خارجی و برخی افراد کوته‌بین در داخل برنامه‌ریزی قاطعی را انجام داده‌ایم و به مردم از تصمیمات قاطع و محکم دولت برای ارز کشور اطمینان داد و خاطر نشان کرد که هیچ‌کس نگران واردات و صادرات کالاهای مورد نیاز نباشد و تمام کالاهای اساسی با همان قیمت قبل وارد کشور می‌شود.

روحانی در جلسه توسعه و برگزیدگان استان آذربایجان شرقی نیز شرکت کرد و گفت: «اگر آمریکا برجام را زیر پا بگذارد؛ بالاترین هزینه را برای او، و پایین ترین هزینه را برای ما خواهد داشت.»

همچنین او در مراسم افتتاح رویداد تبریز 2018 با انتقاد از اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه اگر آمریکا از منطقه خارج شود، کشورها نیست و نابود می شوند از آمادگی ایران برای حمایت از عراق و سوریه خبر داد و گفت که آماده‌ایم حافظ عربستان باشیم.

از اتفاقات جالب این سفر حضور سرزده روحانی در بازار تبریز بود. او به میان تولیدکنندگان کفش تبریز رفت و در گپ و گفت دوستانه با آنها از مشکلاتشان شنید. نتیجه این بازدید دستور رسمی رئیس جمهوری به وزیر صنعت برای حل مشکلات تولیدکنندگان فرش بود.

همچنین حسن روحانی مرکز سوانح و سوختگی بیمارستان تبریز را نیز افتتاح کرد.

سفر شمخانی به سوچی روسیه

علی شمخانی ، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز سه شنبه4 اردیبهشت ماه برای شرکت در اجلاس امنیتی 5 قاره راهی سوچی روسیه شد.

او قبل از سفر به سوچی به منظور شرکت در نهمین اجلاس مقامات عالی امنیتی از پنج قاره جهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس معاهده ان‌پی‌تی کشورهای متعارف این حق را دارند که اگر احساس کنند منافع ملی‌شان در گرو ادامه وضعیت نیست می‌توانند به راحتی از آن خارج شوند می‌گوید که این گزینه محتمل جمهوری اسلامی ایران است.

وی در بدو ورود به فرودگاه سوچی در جمع خبرنگاران با انتقاد از سیاست های برخی کشور های منطقه گفت:«برخی کشورهای منطقه سرمایه‌های ملی خود را برای کشتار همسایگانشان به کار گرفته‌اند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی در سخنرانی خود در نهمین اجلاس مقامات عالی امنیتی از پنج قاره جهان نیز اعلام کرد که اروپا و آمریکا در مورد آینده برجام و آینده برنامه هسته‌ای ایران برای دوره بعد از محدودیت پیش‌بینی شده در برجام هر توافقی کنند از نظر ایران «بی اعتبار بوده و فاقد ارزش» است.

شمخانی همچنین در این باسفرنیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان،زنرال ناصرخان جنجوعه مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان و ژوشینگ کان، وزیر امنیت عمومی جمهوری خلق چین دیدار و گفت و گو کرد.

شمخانی دیروز در حالی راهی تهران شد که بسیاری اجلاس امنیتی سوچی را یکی از مهمترین اجلاس های امنیتی برای منطقه و جهان عنوان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار