جمعه خبر؛ از تقویت زمزمه های ترمیم کابینه دولت تا مضحکه نتانیاهو و تداوم مصلحت دانی اعجوبه قرن

قوه قضائیه تلگرام را فیلتر کرد

تهران (پانا) - هفته ای که پایانش به سوگ تلگرام و فیلترینگ این پیام رسان گره خورد، با مضحکه جدید نخست وزیر اسرائیل و تداوم حضور محمود احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشته بود، هفته ای که روحانی وزرایش را به دو دسته تقسیم کرد تا زمزمه تغییر کابینه شدیدتر از قبل شود.

کد مطلب: ۸۱۸۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ از تقویت زمزمه های ترمیم کابینه دولت تا مضحکه نتانیاهو و تداوم مصلحت دانی اعجوبه قرن

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از هشتم تا چهاردهم اردیبهشت ماه، ما شاهد اتفاقات و رخ دادهای بسیاری در صحنه سیاست کشور بود، هفته‌ای همراه با سخنان رئیس جمهوری در روز فناوری هسته‌ای، دیدار برخی مسئولان با رهبر معظم انقلاب و التهاب در بازار ارز همراه بود.

کابینه ترمیم می شود؟

حسن روحانی یکشنبه (نهم اردیبهشت) در مراسم روز جهانی کارگر که در سالن اجلاس سران برگزار شد با گلایه از ناامیدی برخی وزرای خود، اظهار کرد: «برخی‌ها عادت کرده‌اند که در اول دولت، وسط دولت و آخر دولت سخنان ناامیدکننده بزنند. عده‌ای در مورد باران می‌گویند امسال بارندگی کم است و خشکسالی آغاز شده است، اما عده‌ای هم هستند که امیدوارانه صحبت می‌کنند و می‌گویند درست است که بارندگی کمتر شده است اما راهکاری برای اصلاح کشاورزی ارائه می‌کنند مثلا سفارش می‌کنند که برخی از مناطق امسال کاشت برنج نداشته باشند و به آنها آموزش آبخیزداری بدهیم.»

وی افزود: «برخی‌ هم هستند که همواره امیدوارانه صحبت می‌کنند و دائماً نیز راهکار ارائه می‌کنند باید به افراد ناامید گفت این ناامیدی و غم و غصه چه فایده‌ای دارد که انسان از ابتدای سال گرفتار در ناامیدی، غم و چهره عبوس باشد و در انتظار اتفاقی بد باشد.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «خدا آقای هاشمی رفسنجانی را رحمت کند. او مرد بسیار امیدواری بود. زمانی من به او گفتم تو امیدت بسیار زیاد است چون ایشان شش سال زندان بود می‌گفت من هیچ شبی در زندان نخوابیدم مگر اینکه در ذهن من این بود که فردا از زندان آزاد خواهم شد و شش سال با همین تفکر در زندان بوده است.»

این برای دومین بار در طول اردیبهشت ماه است که روحانی از نا امیدی برخی وزرای خود گلایه می کند، او پیشتر یادآوری کرده بود که اگر مدیرانش توانایی ایستادگی در مقابل فشارها را ندارند، پست های خود را رها کنند.

این مسائل در کنار یکدیگر سبب تقویت زمزمه های ترمیم کابینه از سوی دولت دوازدهم شده است.

از سوی دیگر نیز با توجه به قرار گرفتن نام محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی در لیست کاندیداهای تصدی شهرداری تهران و محتمل بودن حضور وی در بهشت، به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد تغییرات در کابینه دوازدهم باشیم، کابینه ای که به وضوح روحانی انتظار امیدواری و فعالیت بیشتر از آنان را دارند.

برخی نمایندگان امیدی مجلس شورای اسلامی نیز در همین خصوص گفته اند که روحانی در نشست غیرعلنی سران سه قوه خواستار تعیین تکلیف لایحه اصلاح ساختار دولت شده است، با این همه اما باید منتظر ماند و دید کابینه دوازدهم رنگ اصلاح در سال نخست را به خود می بیند یا خیر اما آنچه که مسلم به نظر می رسد، این است که روند فعلی وزرا چندان مورد تایید رئیس جمهوری نیست.

رهبری خطاب به وزیر کار: جای شما بودم، یقه ام را جر می دادم!

به مناسبت فرارسیدن هفته کارگر، رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعیتی چندصد نفری از کارگران کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

ایشان در این دیدار یکی از نتایج حمایت از کالای ایرانی را جلوگیری از تبعات اجتماعی، امنیتی و اخلاقی ناشی از بیکاری دانستند و خاطرنشان کردند: «حمایت از کالای ایرانی، یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه های مقابله با طراحی اقتصادی دشمنان است زیرا آنان متوجه شده اند که در جنگ سخت و نظامی به نتیجه نخواهند رسید ».

ایشان افزودند: «البته من در چند سال قبل و در زمان رئیس جمهوری دیگرِ آمریکا که همانند رئیس‌جمهوری فعلی بداخلاق و هَجوگو بود، گفتم که دوران "بزن در رو" گذشته است و می‌دانند که اگر وارد درگیری نظامی با ایران شوند، چند برابر ضربه خواهند خورد . »

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «آنها اکنون تمرکز خود را بر جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی گذاشته اند و اتاق جنگ اقتصادی با نظام جمهوری اسلامی، وزارت خزانه داری امریکا است . »

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه راه مقابله با جنگ اقتصادی، تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی است گفتند: «من معتقد به قطع ارتباط با دنیا نیستم اما تکیه به بیرون مرزها نیز غلط اندر غلط است . »

پیش از این دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی به مدت 2 ساعت و 30 دقیقه از نمایشگاه دستاوردهای تولید ایران و محصولات کارگران داخل کشورمان دیدار کردند که فیلمی کوتاه از این دیدار مورد توجه بسیار کاربران شبکه های مجازی عمدتا فیلتر شده، قرار گرفت.

آیت الله خامنه ای در این بازدید که با همراهی علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم صورت گرفت در پاسخ به گلایه کارفرمایان در خصوص واردات کالاهای مشابه تولید داخلی، خطاب به ربیعی گفتند: «من اگر جای شما بودم در دولت سر این مسئله واردات یقه خودم را جر می دادم.»

ربیعی نیز در پاسخ به رهبری یادآوری کردند که اقدامات لازم جهت جلوگیری از واردات کالاهایی که تولید داخلی دارند در حال انجام است.

مضحکه جدید تلاویو به کارگردانی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سابقه خود اقدامات ضد ایران و ایرانی کم ندارد، اقداماتی که گاه و بی گاه به سوژه طنز کاربران شبکه های اجتماعی ایرانی و خارجی تبدیل می شود، نمونه این اقدامات بمب نقاشی شده ای بود که وی در اجلاس عمومی رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد در نیویورک رونمایی کرد.

اما این روزها و با بالا گرفتن تب خروج ترامپ از برجام، تلاویو در مضحکه ای جدید به کارگردانی نتانیاهو ادعا کرد که اسنادی جدید مبنی بر فعالیت ایران برای دستیابی به بمب هسته ای به دست آورده است و برای اثبات این ادعای خود در نشستی مطبوعاتی با حضور رسانه های غربی، صفحاتی نشان داد که سوژه جدید کاربران شبکه های اجتماعی را فراهم کرد.

نتانیاهو با پاور پوینت قصد داشت که نشان دهد ایران در فکر ساخت بمب هسته ای است، پاورپوینتی که به قول کاربران شبکه های اجتماعی نوع ساخت آن نیز متعلق به کودکی خردسال در ناکجا آباد است.

فراتر از این مهم وی اقدام به انتشار تصاویر موشک های ایرانی کرد اما بازهم گاف داد . گافی که در نام و برد موشک ها خودنمایی کرد و نشان داد ادعاهای مطروح شده از سوی وی، نه تنها جنبه اثباتی ندارند بلکه تا حد زیادی خارج از مدار حقیقت هستند.

اما اینکه درست در روزهای مذاکره اروپا با آمریکا برای حفظ برجام نخست وزیر رژیم صهیونیستی اقدام به انتشار این قبیل تصاویر می کند به زعم علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی یا در راستای فضاسازی برای نقض برجام است یا اینکه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا حضور در برجام است و نتانیاهو قصدش ترغیب ترامپ برای نقض این توافق است.

جالب اما پاسخ یکپارچه مقامات و دیپلمات های کشورمان به اقدامات نتانیاهو بود، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان وی را چوپان دروغگو خواند، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در اظهاراتی جداگانه این اقدامات را مضحک خواند.

قوه قضائیه کار را یکسره کرد؛ تلگرام فیلتر شد!

اواخر فروردین ماه بود که باردیگر مسئله فیلترینگ تلگرام از سوی مقامات مسئول مطرح شد، استارت این اظهارات را علاءالدین بروجردی، نماینده اصولگرا و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی زد و اعلام کرد که تصمیم بر این است که تلگرام در آخر فرودین ماه فیلتر شود.

این خبر مطابق انتظار در همان لحظات اولیه واکنش های بسیاری را به خود گرفت و از سوی مقامات مسئول در وزارت ارتباطات دولت تکذیب شد، خبر تکذیب شد اما اگر ذره ای هم با سیاست ایران آشنا باشی می دانی که این تکذیب پایان ماجرا ها نیست، همینطور هم شد، رفت و آمدها به کمیسیون امنیت ملی مجلس بالا گرفت.

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی بارها و بارها به مجلس رفت، تا بالاخره جزئیات نشست وی با فراکسیون ولایی (اصولگرایان) مجلس علنی شد و یکی از این نمایندگان به پانا گفت که تلگرام اوایل اردیبهشت ماه فیلتر خواهد شد.

دولت بار دیگر تکذیب کرد، اصلاح طلبان یادآوری کردند که فیلتر تلگرام و ایجاد انحصار برای پیام رسان های داخلی چاره کار نیست ، اصولگرایان اما یک صدا خواستار فیلتر تلگرام شدند، اما جرم تلگرام چیست که یک جناح این چنین بر فیلترش اصرار دارد؟ شاید بتوان پاسخ این سوال رادر میان اخباری که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود به دست آورد، جرم تلگرام شاید برملا کردن زودهنگام خبرهایی بود که نباید.

در همین راستا یکی از منابع نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پانا گفت که رئیس قوه مقننه در حمایت از روحانی برخواسته و او نیز مخالف فیلتر تلگرام است.

بدین ترتیب به نظر می رسید که کار در شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی که ریاست هر 2 آنها با دولت است، تمام شده باشد و تلگرام فیلتر نشود اما قوه قضائیه پایش را وسط گذاشت و حکم فیلتر تلگرام از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه صادر شد و اپراتورهای همراه کشورمان یکپارچه به فیلتر این پیام رسان محبوب ایرانی ها دست زدند.

اینکه از اساس قوه قضائیه در شرح وظایفش حق و توانایی صدور چنین حکمی را دارد یا خیر، موضوعی است کهنیاز به پاسخ حقوق دان ها دارد اما دولت نیز ساکت نماند و با صدور بیانیه ای ضمن ابراز مخالفت خود با فیلتر این پیام رسان یادآوری کرد که اقدام و دخالت قضائی در امور مجازی در زمان حضور شورایی تحت عنوان فضای مجازی به صلاح کشور نیست.

جالب تر اینکه امروز و تا لحظه تنظیم این گزارش، تلگرام در اپراتورهای همراه اول فیلتر است اما در اینترنت های ثابت و خانگی فیلتر نیست، چرایی این مهم را شاید کسی جز وزیر ارتباطات نتواند پاسخ دهد اما شاید با نگاه به سهامداران اپراتورهای کشورمان بتوان پاسخی روشن برای آن یافت.

با این همه اما خبر استعفای جهرمی چهارشنبه هفته اخیر را جنجالی کرد، خبری که روابط عمومی وزارت ارتباطات آن را نه تایید و نه تکذیب کرد. شخص وزیر اما اعلام کرد که هر گلایه ای را نباید به حساب استعفا گذاشت. اینکه جهرمی قصد استعفا داشته یا خیر، سوالی بی پاسخ است اما مشخص این است که جهرمی جلسه ای با حسن روحانی داشته اما اینکه در این نشست چه گذشته تا زمان اعلام از سوی مقامات مسئول، بی پاسخ خواهد ماند.

حال چاره ای جز انتظار برای مشخص شدن سرنوشت تلگرام نیست، تلگرام یا سرنوشتی مثال توئیتر به خود می بیند یا مجددا به چرخه حیات باز می گردد.

محمودخان؛ مصلحت دان باقی ماند

محمود احمدی نژاد این روزها همچون دوران حضورش در کاخ ریاست جمهوری پاستور علاقه وافری به جلب توجه و حضور در صفحه نخست مطبوعات و رسانه ها دارد، گاهی با اظهارات تند و تیز و البته دو پهلویش، گاهی نیز صدور بیانیه و امثالهم.

او که این روزها شاهد حضور دو دوست صمیمی خود (حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی) در زندان مواجه است و از سوی دیگر نیز پرونده خودش به شرط پایان «حکمت» در قوه قضائیه رسیدگی و بررسی خواهد شد، هفته گذشته در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا کرد و کنار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبری در این ارگان نشست تا تصاویرش در شبکه های مجازی دست به دست شود.

نکته جالب دیگر اما غیبت حسن روحانی، رئیس جمهوری در این جلسه که به ریاست آیت الله شاهرودی برگزار شد، بود، این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری پیش تر دلیل غیبت روحانی را به نوعی در ارتباط با تداوم حضور احمدی نژاد اعلام کرده بود.

به هرحال چندروزی از برگزاری این نشست نگذشته بود که خبری به نقل از سایت دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر ابلاغ حکم لغو عضویت وی در مجمع تشخیص به سرتیتر خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شد.

این برای اولین بار نیست که این خبر رسانه ای می شود، سال 96 نیز حداقل برای دوبار گمانه زنی هایی از سوی رسانه ها در این خصوص منتشر شد که هربار نتیجه ای جز تکذیب به خود ندید.

پرویز داودی، رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین خصوص در گفت‌وگو با پانا درباره خبر تعلیق عضویت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران در دولت‌های نهم و دهم از این مجمع می گوید: «بنده این خبر را تکذیب می‌کنم و چنین خبری صحت ندارد.»

بعد از این اظهارات و تکذیب ها بود که محمود احمدی نژاد، سفر خود به اصفهان، شهری که در انتخابات پر حاشیه سال 88 بیشترین رای را به او داده بود لغو کرد.

دلیل لغو این سفر هرگز اعلام نشد اما اخباری تایید نشده در شبکه های اجتماعی این مسئله را در ارتباط با درخواست (شاید هم دستور) یکی از ارگان های اطلاعاتی از وی دانسته بود.

به رغم این تکذیب ها و حاشیه ها اما به نظر نمی رسد که این پایان جنجال های مرد اشتباهی سیاست ایران باشد و باید منتظر ماند و دید مصلحت دانی احمدی نژاد تا چه زمانی تداوم خواهد داشت.

جنجال های یک مصوبه؛ امان از منقح ننویسی

لایحه بودجه سال 97 از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ارسال شد و رئیس قوه مجریه کشورمان نیز آن‌ را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه و سایر ارگان‌های مرتبط ارسال کرد .

کار بی‌نقص به نظر می‌رسید تا اینکه پای اجرای مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق کارکنان و کارمندان دولت به میان آمد، دولت مصوبه مجلس را به گونه‌ای دیگر تفسیر کرد و بر اساس آن خود را مخیر دانست که حقوق کارکنان و کارمندانش را تا سقف 20 درصد افزایش دهد و در این بین رقم 16 درصد را انتخاب کرد .

دولت اعلام کرد که بر اساس مصوبه مجلس چنین حق و اختیاری را دارد اما به یکباره صدای اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی بلند شد .

نمایندگان بهارستان اعلام کردند که قرار بر این بود که دولت حقوق کارکنان را به صورت پلکانی و نزولی افزایش دهد بدین معنا که بیشترین افزایش (20درصد) شامل کمترین حقوق‌ها و کمترین افزایش (0درصد) شامل بیشترین حقوق‌ها (مقامات و مسئولان مذکور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری) شود .

اما دولت این مصوبه را چنین تفسیر کرد که حقوق کارکنان دولت در سال ۹۷ به تناسب حقوقی که سال قبل دریافت می‌کردند به صورت پلکانی بین ۶ تا ۱۲ درصد افزایش می‌یابد .

دولت برای اثبات قانونی بودن تصمیم خود به تبصره 12 قانون بودجه اشاره می‌کند، بر اساس این مصوبه دولت این اجازه را دارد که افزایش حقوق را چنین درنظر بگیرد اما جدال حقیقت و واقعیت در این اختلاف ایجاد شده بین دولت و مجلس بار دیگر رخ نمایان کرد .

اما با تمام این تفاسیر آنچه از ظاهر امر پیداست، این است که نه مجلس دروغ می‌گوید و نه دولت حقیقت را کتمان می‌کند، هر دو قوه از یک قانون صحبت می‌کنند، قانونی که اگر منقح‌تر و با شفافیت و دقت نظر بیشتری نگاشته می‌شد شاید امروز شاهد جنجال‌ها و کش‌وقو‌س‌های بین بهارستان و پاستور نبودیم .

به یاد بیاوریم تذکرهای پی‌در‌پی لاریجانی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه را، تذکرهایی با محتوای دعوت نمایندگان به دقت و تمرکز بیشتر، تذکراتی که اگر بدان توجه می‌شد شاید قانونی منقح‌تر ماحصل آن جلسات فشرده می‌شد .

بروز چنین مشکلاتی از ضعف قانون‌نویسی در ایران بی‌سابقه نیست که به نظر می‌رسد روسای دو قوه مجریه و مقننه باید درباره آن چاره جویی کنند .

خبرسازی در غرب؛ تکذیب در شرق

بامداد دوشنبه صدای انفجاری در «حماه» و «حلب» سوریه به گوش رسید، رسانه‌ها از وقوع انفجار در پایگاه‌های ارتش سوریه در این دو شهر خبردادند، روزنامه اسرائیلی هاآرتص، خبرگزاری رویترز و برخی دیگر از منابع خبری در اخباری گمانه‌زنی کردند که این حملات از سوی اسرائیل صورت گرفته است .

روزنامه دولتی «تشرین» سوریه در همین باره به نقل از منابع میدانی، نوشت حمله یکشنبه‌ شب به مواضع نظامی در استان‌های حماه و حلب از پایگاه‌های آمریکایی و انگلیسی در شمال اردن صورت گرفت .

نکته قابل توجه اینجا بود که رسانه‌های غربی با همراهی رسانه‌های صهیونیستی و عربی مدعی شدند که در این حملات پایگاه فاطمیون در نزدیکی «نهر البارد» در حومه الغاب هدف حمله موشکی قرار گرفته است .

این رسانه‌ها همچنین تصریح کردند که تنی چند از مستشاران ایرانی حاضر در سوریه در جریان این حمله به شهادت رسیده‌اند .

فرمانده لشگر فاطمیون در همین باره ضمن تکذیب خبرسازی رسانه‌های غربی اعلام کرد که هیچ نیروی ایرانی در جریان این حملات به شهادت نرسیده است .

در ادامه ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان نیز پا در عرصه گذاشت و همه ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی را تکذیب کرد .

این ادعاها از سوی رسانه‌های غربی درست در زمانی مطرح شد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه تندرو و با مواضع ضد ایرانی دونالد ترامپ در تلاویو به سر می‌برد و پیش از آن نیز در ریاض با مقامات سعودی دیدار و گفت‌و‌گوهایی را ترتیب داده و در همه این دیدارها ادعاهای ضد ایرانی خود درباره دخالت‌های ایران در منطقه را تکرار کرده است .

از سوی دیگر نیز فرانسه و بریتانیا و آلمان هستند که خواهان مذاکرات تازه‌ای با ایران در زمینه موشکی هستند و به نظر می‌رسد همه این خبرسازی‌ها و در حالی ایران حمله گذشته اسرائیل به مواضع خود در سوریه را نیز همچنان بی پاسخ گذاشته حاکی از تلاش تازه‌ای برای فشار بر ایران درمورد برجام است .

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص خبرسازی‌های صورت گرفته اظهار می کند: «این بار اول نیست که این رسانه‌ها اخباری به دروغ مبنی بر شهادت نیروهای کشورمان در سوریه منتشر می‌کنند.»

وی در خصوص اهداف این قبیل خبرسازی‌ها می گوید: «اصولا هدفی جز ایجاد و اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران برای نشستن پای میز مذاکره در خصوص مسائل موشکی و وادار کردن کشورمان به پذیرش نظر آنها در خصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، در پس پرده وجود ندارد.»

پاسخ ایران به درخواست مذاکره موشکی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 22 اردیبهشت (یعنی روزی که باید بر اساس برجام تعلیق تحریم های ایران را تمدید کند) به عنوان ضرب الاجل برای همتایان اروپایی خود تعیین کرده که در صورت تغییر نیافتن برجام او تعلیق را تمدید نخواهد کرد که این امر به خودی خود خروج از برجام به حساب می آید.

اروپا برای حفظ این توافق مشغول فعالیت است و از گوشه و کنار اخباری مبنی بر توافق آنها با آمریکا منتشر می شود، اخباری که نشان می دهد اروپا برای تشویق و ترغیب ترامپ برای حضور در برجام وعده کشاندن ایران به پای میز مذاکره در خصوص فعالیت های منطقه ای و موشکی را داده است.

این قبیل اخبار عموما به محض انتشار از سوی ایران تکذیب می شوند، آخرین بار نیز امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در اظهاراتی از برنامه موشکی و دفاعی کشورمان ابراز نگرانی کرد.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به سوال پانا درباره تماس تلفنی شب گذشته رئیس‌جمهوری فرانسه به حسن روحانی و اینکه آیا پیشنهادی درباره مذاکره در مورد مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان که اخیرا مورد درخواست رسانه‌های غربی بوده، به ایران داده شده است؟ بیان کرد: «رئیس‌جمهوری فرانسه در خصوص برجام از دیگران فعال‌تر است و اخیرا نیز دیداری با رئیس‌جمهوری آمریکا داشته است و در تماس تلفنی شب گذشته با روحانی گزارش کار مذاکرات خود را به رئیس‌جمهوری کشورمان داد .»

نوبخت ادامه داد: «در این تماس تلفنی مکرون نوع نگاه و متغیرهایی را که در عالم سیاست وجود دارد با رئیس‌جمهوری مطرح کرد و البته صحبت‌های او چیز متفاوتی از گذشته نبود .»

وی تصریح کرد: «پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این قبیل ادعاها کاملا مشخص است. ما در ارتباط با مباحث هسته‌ای تنها یک سند را می شناسیم و آن نیز برجام است که در حال اجرا شدن است و البته این را نیز باید بگویم که برجام از سوی آمریکا هیچ‌گاه اجرایی نشد .»

سخنگوی دولت در خصوص ادعاهای رسانه‌های غربی درباره مذاکرات موشکی نیز گفت: «درباره این موارد مواضع ما کاملا روشن است. ما حاضر نیستیم با هیچ کشوری در زمینه دفاعی و توان موشکی خود مذاکره کنیم .»

نوبخت در ادامه با اشاره فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان یاد آور شد: «ما برای حل مشکل سوریه با کشورهای همسایه نظیر عراق به یک شکل و سایر کشورها همانند روسیه و ترکیه به شکلی دیگر مذاکره و مباحثاتی داریم اما به طور کلی ایران برای ثبات منطقه و مبارزه با تروریسم همواره از آمادگی لازم برخوردار و پای کار است .»

سخنگوی دولت اعلام کرد که ایران همواره در موضوعات مربوط به منطقه مذاکرات و مباحثاتی دارد و در این خصوص حرف ها دیگر کشورها را نیز می شنود اما موضع ما همواره روشن و مشخص است و از آن عقب نخواهیم نشست .

وی تاکید کرد: «برجام تنها سند است و هیچ سند دیگری در این باره وجود ندارد. سند برجام کاملا مشخص است، اینکه آنها (اروپا و آمریکا) می‌گویند که علاقه‌مند به مذاکره در خصوص مباحث دیگر با کشورمان هستند ارتباطی با برجام ندارد. اگر آنها خواهان مذاکره درباره موضوعات دفاعی کشور ما باشند که ما در این خصوص با کسی مذاکره نمی‌کنیم .»

نوبخت خاظرنشان کرد: « ایران نمی‌پذیرد کسی بخواهد درباره مباحث موشکی و دفاعی حد و مرز تعیین کند. مگر ما به آمریکا، فرانسه و کشورهای دیگر می‌گوییم که حد و مرز تسلیحاتیتان باید چقدر باشد؟ ایران کشوری مستقل است و فکر می‌کنم آزموده 40 ساله را 40 بار دیگر هم بیازمایند مرتکب 40 خطای دیگر خواهند شد .»

پاسخ ایران به اظهارات مکرون روشن است با این تفاسیر اما باید منتظر ماند و دید سرنوشت برجام چه خواهد شد و آیا ترامپ دستاورد بیش از یک دهه مذاکرات را برهم خواهد زد یا با ادامه حضور در برجام با سیاست های خود سعی در کشاندن ایران به پای میز مذاکره خواهد کرد؛ نکته روشن ماجرا اما آنجاست که ایران حاضر به گفت و گو و محدود سازی توانمندی های دفاعی خود در زمانی که عربستان سعودی مشغول خرید سلاح های پیشرفته از آمریکاست و اسرائیل گاه و بی گاه ایران را تهدید نظامی می کند، نخواهد بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه شب بار دیگر با انتشار ویدئویی هر گونه وعده از سوی اروپا به آمریکا درباره ایران را بی اساس خواند و تنها راه ادامه برجام را پایبندی آمریکا به تعهداتش عنوان کرد.

دیدار کمیته رفع حصر با خانواده حجت الاسلام کروبی

شنبه، هشتم اردیبهشت ماه بود که تصویری در شبکه های اجتماعی مبنی بر دیدار اعضای کمیته رفع حصر با خانواده حجت الاسلام کروبی، رئیس در حصر اسبق مجلس شورای اسلامی و از معترضان انتخابات پر حاشیه دهمین دوره ریاست جمهوری منتشر شد.

غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در همین خصوص اظهار کرد: «در دیداری که به همراه آقایان هاشم‌زایی و میرزایی نیکو و خانم اولادقباد با خانواده آقای کروبی داشتیم، نسبت به رفع حصر ابراز امیدواری و تاکید شد که این اقدام در راستای منافع ملی، انسجام جامعه، کاهش هزینه‌های اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی خواهد بود.»

اعضای این کمیته پیش از این با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که هر 2 آنها 8 سالی هست در حصر می برند دیدار کرده بودند.

پیش از این اما محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به پانا در خصوص گلایه های اعضا کمیته رفع حصر از حسن روحانی، رئیس جمهوری می گوید: «کاش جامعه تلاش های روحانی برای رفع حصر را می دانست.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود یادآوری که روز رفع حصر نزدیک است.

در آخرین نشست دولت در سال 96 بود که اسحاق جهانگیری، معان اول رئیس جمهوری در اظهاراتی یادآوری کرد که رفع حصر در سال 97 رخ خواهد داد.

تنی چند از نمایندگان مجلس نیز پیش از این در اظهاراتی جداگانه اعلام کرده بودند که روند رفع حصر سرعت مناسبی به خود گرفته بود اما بنا به دلایلی اندکی کند شده است.

اما از آن سوی میدان، دادستان تهران در اظهاراتی تصریح کرد که خبر رفع حصر در سال 96 آن چنان کذب بودنش مشخص بود که نیاز به تکذیب نداشت.

با این همه اما هنوز امیدها به رفع حصر برای ایجاد اتحاد در کشور و اجماع میان نیروهای دوست دار نظام و انقلاب وجود دارد و حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اصلی ترین امید مردم است.

تلاش تهران، آنکارا و مسکو برای کاهش تنش در دمشق

هفته ای که گذشت شاهد برگزاری نشست 3 جانبه بین کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در مسکو برای رایزنی و ایجاد هماهنگی برای کاهش تنش در سوریه بود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به همین منظور شنبه 8 اردیبهشت ماه برای شرکت در نشست سه جانبه مذکور عازم مسکو شد .

طی این نشست، وزرای امور خارجه 3 کشور با یکدیگر دیدارهای دو جانبه نیز برگزار کردند که به نظر می رسد رایزنی در خصوص برجام از دیگر موارد مطروحه طی این نشست ها بوده باشد.

ماریا زاخاروف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که طرف‌ها در این دیدار درباره یک اقدام مشترک برای کمک به پیشرفت در کاهش تنش در سوریه در قالب قطعنامه 2254 سازمان ملل متحد و پیگیری نتایج مذاکرات کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی مذاکره کرده اند.

وزیر اموخارجه روسیه انتظار دارد اواسط می (اردیبهشت) سران کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه را در آستانه قزاقستان ملاقات کند.

میخائیل باگدانف، نماینده ویژه پوتین در خاورمیانه روز جمعه گفت که سه کشور به منظور تلاش برای هماهنگی بیشتر در راستای مذاکرات آستانه سندی را منعقد خواهند کرد.

دیدار سه جانیه وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه اولین دیدار آنها بعد از حمله موشکی آمریکا به همراه فرانسه و بریتانیا در 14 آوریل به سوریه است.

گفتنی است، هفته گذشته در بروکسل نشستی به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای گفت‌و‌گو درباره بحران سوریه برگزار شد که در آن نشست نیز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان حضور داشت.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان و نخست وزیر لبنان و بسیاری از سران دیگر نیز در این نشست حضور داشتند و موگرینی از ایران و روسیه و ترکیه خواست تا برای حل بحران در سوریه و برقراری ثبات در این کشور تلاش بیشتری انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار