روحانی: برخی‌ها عادت کرده‌اند در جامعه با ناامیدی صحبت کنند

تهران (پانا) -  رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی‌ها عادت کرده‌اند در جامعه با ناامیدی صحبت کنند  و در تمام سال را با چهره عبوس و به انتظار اتفاقی بد باشند، تأکید کرد که خداوند در قرآن به ما آینده‌ای روشن را نوید داده است.

کد مطلب: ۸۱۷۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
روحانی: برخی‌ها عادت کرده‌اند در جامعه با ناامیدی  صحبت کنند

حسن روحانی امروز یکشنبه (نهم اردیبهشت) در مراسم روز جهانی کارگر که در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: «برخی‌ها عادت کرده‌اند که در اول دولت، وسط دولت و آخر دولت سخنان ناامیدکننده بزنند. عده‌ای در مورد باران می‌گویند امسال بارندگی کم است و خشکسالی آغاز شده است، اما عده‌ای هم هستند که امیدوارانه صحبت می‌کنند و می‌گویند درست است که بارندگی کمتر شده است اما راهکاری برای اصلاح کشاورزی ارائه می‌کنند مثلا سفارش می‌کنند که برخی از مناطق امسال کاشت برنج نداشته باشند و به آنها آموزش آبخیزداری بدهیم.»

وی افزود: «برخی‌ هم هستند که همواره امیدوارانه صحبت می‌کنند و دائماً نیز راهکار ارائه می‌کنند باید به افراد ناامید گفت این ناامیدی و غم و غصه چه فایده‌ای دارد که انسان از ابتدای سال گرفتار در ناامیدی، غم و چهره عبوس باشد و در انتظار اتفاقی بد باشد.»

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «خدا آقای هاشمی رفسنجانی را رحمت کند. او مرد بسیار امیدواری بود. زمانی من به او گفتم تو امیدت بسیار زیاد است چون ایشان شش سال زندان بود می‌گفت من هیچ شبی در زندان نخوابیدم مگر اینکه در ذهن من این بود که فردا از زندان آزاد خواهم شد و شش سال با همین تفکر در زندان بوده است.»

وی گفت: «ما 6 تا 7 سال در ایام جنگ تحمیلی باهم بودیم و همان‌طور که می‌دانید جنگ فراز و نشیب‌های بسیاری داشت و وقتی عملیاتی را آغاز می‌کردیم بنده از صحبت‌های فرماندهان در بیسیم‌ها در همان ساعات اولیه شروع عملیات متوجه می‌شدم که این عملیات به چه صورت است و نتیجه آن چه خواهد بود زیرا وقتی فرماندهان مقدم با یکدیگر صحبت می‌کردند از لحن و صحبتشان مشخص بود که چه سرنوشتی در پایان عملیات رخ می‌دهد.»

روحانی افزود: «در آغاز یک عملیات من به آقای هاشمی گفتم از ساعت 10 شب که عملیات شروع شده است صحبت‌های خوبی از فرماندهان مقدم نشنیده‌ام بنابراین این عملیات شکست می‌خورد اما او گفت این تصورات را رها کن. قرار است فردا ظهر آن‌ها به ما خبر دهند که چه عملیاتی اتفاق افتاده است ما از اکنون غمگین باشیم که فردا قرار است شکست بخوریم؟»

وی ادامه داد: «امیدواری به آینده مسئله بسیار مهمی است توطئه‌ای که امروز دشمنان ما علیه ملت ایران آغاز کرده‌اند ایجاد یاس و ناامیدی برای آینده کشور است.»

رئیس‌جمهوری با طعنه به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «آقایی که اخیراً در آمریکا به او سمتی داده‌اند و آدم بسیار بددهنی است و نسبت به ایران هم همیشه بد حرف می‌زند از مدتی پیش شروع کرده است که جمهوری اسلامی ایران چهلمین سال انقلاب خود را نخواهد دید. به کوری چشم او ما اکنون وارد چهلمین سال شده‌ایم. و ان شاء الله با امید بیشتر تحرک و بیشتر سال خود را به پایان می‌بریم. 22 بهمن امسال با جشن شما وارد چهل و یکمین سال انقلاب خواهیم شد.»

وی ادامه داد: «خدا در قرآن همواره به ملت‌ها امید می‌دهد و آینده‌ای روشن برای ما ترسیم می‌کند. ما ملتی هستیم به نام ملت ایران. ملتی با فرهنگ چندین هزارساله و ملتی که عاشق قرآن و خاندان رسالت است.»

روحانی افزود: «شما اکنون این بانویی را که با وجود نابینایی نقاشی می‌کند دیدید. او تابلوی دقیقی را با دستان هنرمند خود به وجود آورده است. همه اینها نشانه امید است. آن خانمی را که از دو دست و حتی سلامت کامل پا محروم بود هم دیدید. او می‌تواند در گوشه‌ای بنشیند و بگوید من کار نمی‌کنم چون مشکلات دارم اما این غیرت یک ایرانی و یک مسلمان برای ما درس آموز است. غیرت این خانم با همه معلولیت و مشکلات مثال‌زدنی است و حجت‌های خداوند بر روی زمین هستند.»

وی ادامه داد: «شاید این تعبیر من تعبیر قشنگی نباشد اما همین‌ها کار ما را در روز قیامت سخت می‌کنند. چون اگر ما در آن روز به خداوند بگوییم به دلیل مشکلی کار نکرده‌ایم یا حال کارکردن نداشته‌ایم این خانم حجت خداست. خداوند به ما می‌گوید این بانو که اصلاً دست نداشت با وجود این کار خود را به‌خوبی انجام دادند همین‌ها به ما امید و درس می‌دهند. اینها معلم ما هستند و ما افتخار شاگردی آنها را داریم.»

رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: «انتظار مظهر امید و امیدواری به آینده روشن می‌باشد و در حکومت امام زمان(عج) یکی از نکاتی که بر آن تأکید شده مسأله امنیت و عدالت است. در آن دوران همه احساس امنیت می‌کنند و دورانی است که ظلم ریشه‌کن شده و همه به همدیگر کمک می‌کنند و برادری، صمیمیت و اخوت اساس دوران حکومت مهدی موعود(عج) است.»

روحانی افزود: «امید به آینده به این معنا نیست که تلاش و فعالیت نداشته باشیم، ‌بلکه امید به انسان روحیه و نشاط می‌دهد تا با قوت در مسیر پیشرفت گام بردارد.»

دولت پول نفت را چگونه و کجا خرج می‌کند

رئیس‌جمهوری با اشاره به نامگذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی، تلاش بیشتر در این مسیر را مورد تأکید قرار داد و گفت: «حمایت از کالای ایرانی ابتدا از کارگران، مهندسین و کارآفرینان آغاز می‌شود، اگر همه با هم در یک مجموعه صادقانه دست به دست هم دهند و با روحیه نشاط در مسیر کار و تلاش گام بردارند. در آن صورت کارها به درستی پیش رفته و شاهد موفقیت‌های روزافزون خواهیم بود.»

روحانی وجود بازار برای فروش تولیدات و کالاها را ضروری دانست و گفت: «پس از تحریم‌ها و در سال 94 برای بازسازی چاه‌های نفت کشورمان، 800 میلیون دلار هزینه کردیم و در عرض چند ماه صادرات نفتی کشورمان به دو برابر افزایش پیدا کرد.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه عده‌ای سوال می‌کنند که دولت پول نفت را چگونه و کجا خرج می‌کند، اظهار کرد: «امسال سازمان تأمین اجتماعی 52 هزار میلیارد تومان به مستمری‌بگیران اختصاص داده است و پول حاصل از فروش نفت کمتر از100 هزار میلیارد تومان و حدود 55 درصد آن را به مستمری‌بگیران می‌پردازد و این بخشی از هزینه‌های دولت است. حالا اگر صادرات نفت نداشته باشیم، بی‌تردید زندگی مردم با مشکل مواجه خواهد بود.»

روحانی خاطر نشان کرد: «اگر بخواهیم مردم سراغ کالای ایرانی بروند و همه به آن افتخار کنیم، اولین لازمه آن وجود روحیه نشاط و امید در میان کارگران و محیط‌های کار است. همه کسانی که در تولید یک کالا و محصول نقش دارند از جمله کارگر، کارفرما، بازاریاب، برای تولید کالای باکیفیت باید دست به دست هم بدهند و حتی باید برای فروش کالا جاذبه ایجاد کرد و آن را در بسته‌بندی‌های زیبا به خریدار عرضه کرد، به گونه‌ای که کالا در اولین نگاه ، خریدار را جذب کند.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بسیار خوشحالم به مردم ایران اعلام کنم که در سال 96، اشتغال خالص ایجاد شده بالغ بر 800 هزار شغل بوده است، گفت: «آمار شاغلان در سال 95، بیش از 22 میلیون و 500 هزار نفر بوده که این آمار در سال 96، به بیش از 23 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است.»

روحانی با اشاره به اینکه این آمار از سوی مرکز آمار اعلام شده است، افزود: «این در حالی است که آمار مربوط به اشتغال خالص در فاصله سال‌های 86 تا پایان 91 ثابت و بدون تغییر بوده است. این آمارها نشان می‌دهد که در دولت یازدهم و دوازدهم همه ما از دولت و بخش خصوصی، دست به دست هم دادیم و یک قدم خوب برداشتیم.»

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: «البته این به معنای رفع کامل مشکل بیکاری نیست و ما هنوز جمعیت بیکار زیادی داریم. در حال حاضر یک جمعیت 3 میلیونی بیکار در کشور داریم که ایجاد شغل برای آنها به حرکتی بزرگ نیاز دارد.»

روحانی تصریح کرد: «در سال جدید همه تلاش ما این است که میزان اشتغالی که ایجاد می شود، از سال گذشته بهتر باشد. دولت حرکت خوبی را در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده و نوسازی ناوگان آغاز کرده است که تداوم اجرای آنها در سال 97 می‌تواند زمینه مناسبی برای ایجاد اشتغال گسترده باشد.»

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «تلاش ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این بوده که وضع معیشت کارگرها بهتر شود. البته با تدابیر و اقدامات دولت وضعیت معیشت کارگرها در مدت این دولت بهتر شده، اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم. از روز اول وعده کردم و گفتم که میزان افزایش حقوق کارگران در هر سال باید بیشتر از میزان تورم سالانه باشد و تا به حال به این وعده عمل کرده ایم. البته دولت در کنار این مساله تلاش کرده تورم را نیز مهار کند که در این زمینه نیز عملکرد موفقی داشتیم.»

روحانی با بیان اینکه کارگران همواره و در همه عرصه های انقلاب، دفاع مقدس، سازندگی و آبادانی کشور و اکنون تلاش برای تثبیت رشد و پیشرفت کشور در خط مقدم و سنگر اول بوده اند، گفت که امیدوارم همه دست به دست هم دهیم تا تلاش موثرتری برای عزت و استقلال کشور داشته باشیم.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعلیرضا محجوب نماینده مجلس و رئیس خانه کارگر نیز در این مراسم با تبریک هفته کارگر، گزارش های را ارائه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار