گمانه‌زنی نمایندگان مجلس درباه خط و نشان روحانی؛ چه کسانی باید روزه سکوت خود را بشکنند

تهران (پانا) - اولین روزهای اردیبهشت ماه 97 برای مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با اخطار رسمی رئیس دولت برای کسانی که حداقل در فراز و فرودهای سیاسی و اقتصادی سال گذشته همراه او نبوده‌اند، آغاز شد و حالا زمان آن است که مخاطبان «روزه سکوت» رئیس‌جمهوری در میان اعضای دولت هر چه سریع‌تر راهی برای پاسخگویی به مردم پیدا کنند.

کد مطلب: ۸۱۶۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
گمانه‌زنی نمایندگان مجلس  درباه خط و نشان روحانی؛ چه کسانی باید روزه سکوت خود را بشکنند

سید میلاد علوی: حسن روحانی در مراسم هم‌اندیشی با مدیران ارشد دولت تحت مدیریت خود صراحتا سکوت مدیران ارشد و وزرای خود را به انتقاد گرفت و از سخن نگفتن آنان گلایه کرد؛ رئیس‌جمهوری شفاف گفت که اگر مسئولی از گوشه چشم نازک کنی یا اخم دیگران هراس دارد، عطای خدمت را به لقایش ببخشد و کنار برود.

این اولین بار نیست که روحانی از سکوت مسئولان دولت خود گلایه می‌کند، در دولت یازدهم نیز او بارها و بارها مدیران ارشد خود را به در میان گذاشتن مشکلات با مردم دعوت کرده بود، روحانی می‌داند که این روزه سکوت مدیران دولتی‌اش به هردلیلی که ایجاد شده مستقیما به پایگاه اجتماعی و سبد رأی 24 میلیونی وی آسیب می‌رساند.

دولت دوازدهم امروز در وضعی قرار گرفته است که مردم درباره هر نوع مشکلی مستقیما خواستار پاسخگویی از شخص رئیس‌جمهوری هستند و این مهم به زعم هواداران دولت نتیجه سکوت مدیران خورد و کلان دولت تدبیر و امید است.

ماجرای گرانی تخم‌مرغ و مرگ بیش از 20 میلیون مرغ را به خاطر بیاورید، آن زمان هم تا پیش از اظهارات صریح رئیس‌جمهوری صدایی از مسئولان مربوط شنیده نشد یا حداقل این صدا به حدی ضعیف بود که تقریبا عموم جامعه آن را نشنیدند.

بازار ارز ملتهب شد، دلار قله‌های جدیدی را فتح کرد اما مسئولان مربوط چندان در سخن گفتن با مردم سرعت عمل نداشتند.

بخشی از این سکوت وزرا و مدیران ارشد دولت تدبیر ناشی از ارتباط نداشتن با مردم است. رئیس‌جمهوری با حضوری فعال در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از ظرفیت بی‌نظیر این شبکه‌ها و بدون دخالت رسانه‌ها و دور زدن محدودیت‌های مرسوم اما نانوشته آنان، مستقیما با مردم در ارتباط است، اما به راستی چند درصد معاونان و وزرای روحانی از این ظرفیت بی‌نظیر بهره می‌برند؟

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهوری و شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه حقوق شهروندی رئیس‌جمهوری از جمله وزرا و معاونانی هستند که با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توئیتر ارتباطی دوطرفه را ایجاد کرده‌اند و گاه و بی‌گاه به سوالات و انتقادات مردم در حوزه اختیارات خود پاسخ می‌دهند، البته گاهی نیز مورد بی‌مهری یا رسم تلخ فحاشی در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند اما این حضور به حدی آثار مثبت به همراه دارد که به تلخی‌هایش بیارزد.

نمایندگان مجلس در پاسخ به پانا درباره اینکه سکوتی که رئیس‌جمهوری را آنقدر آزار داده است که در حضور مدیران ارشد خود و در سخنرانی رسمی، زبان به گلایه گشود پاسخ داده‌اند.

روحانی محق است اما...

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی ، نماینده حامی اصلاحات و اعتدال مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص به پانا می‌گوید: «حسن روحانی حق دارد از وزرا و مدیرانش گلایه کند که چرا اینقدر ساکت هستند، چرا خود را در برابر سوالات مردم قرار نمی‌دهند و از مشکلات و کاستی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها با آنان سخن نمی‌گویند. حسن روحانی حق دارد از دولت مردان خود شجاعت بی‌کم و کاست بخواهد. حسن روحانی حق دارد اما این را هم باید گفت که برخی از ساکت‌ترین وزرای او بار دوم است که در کابینه‌اش جای گرفته‌اند.»

باید از وزرا پرسید تا چه حد خود را در مقابل انتقادات مردم قرار داده‌اند

سیده فاطمه حسینی ، نماینده مردم تهران در بهارستان‌ می‌گوید: «باید قبول کنیم که امروز مردم خواستار ایجاد شغل هستند، مردم از بیکاری رنج می‌برند، افزایش قیمت ارز آنان را ترسانده است و نگران آینده خود و فرزندانشان هستند. با این حساب باید وزرا پرسید تا چه حد خود را مستقیما در مقابل انتقادات مردم قرار داده‌اید؟ بحث‌های تخصصی به کنار اما باید به سوالات مردم پاسخ‌هایی ساده و شفاف داد تا حداقل از این نگرانی که گریبانشان را گرفته است، خلاص شوند.»

زهرا سعیدی مبارکه ، نماینده مردم مبارکه اصفهان دیگر بهارستان‌نشینی است که تیم اقتصادی دولت را متوجه این انتقادات روحانی می‌داند و در همین باره به پانا می‌گوید: «روحانی باید با تیم اقتصادی خود درباره نحوه ارتباطش با مردم صحبت جدی کند. آنان جلسات مستمر برگزاری می‌کنند و تلاش‌های بسیاری برای از پیش رو برداشتن مشکلات کشور می‌کنند؛ این قابل انکار نیست و در این مسیر توفیقات و ناکامی‌هایی داشته‌اند اما باید با مردم حرف زد، باید از خطرات و نقصان‌ها و نیارها و بایدها و نبایدها با مردم مستقیم حرف زد و حالا که ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در کشور وجود دارد، لازم است آنان نیز همچون سایر همکاران خود از این ظرفیت بهره لازم را ببرند.»

بی شک؛ تیم سیاسی!

علیرضا رحیمی ، نماینده مردم تهران، به پانا می‌گوید: «شخصا معتقدم عملکرد تیم سیاسی روحانی در پاره‌ای موارد قابل دفاع و در پاره‌ای موارد به مراتب ضعیف‌تر از حد انتظار عموم جامعه بوده است. اما نکته تلخ اینجاست که در مواردی که خوب هم عملکرده‌اند بازهم آنچنان نمود عینی در بین مردم پیدا نکرده است که دلیل آن هم بلندتر بودن صدای مخالفان دولت است. تلخ‌تر این است که تیم سیاسی رئیس‌جمهوری برای شکستن این فضا و ایجاد تغییری مثبت اقدام نمی‌کند؛ پس بی‌شک، انتقادات رئیس‌جمهوری را متوجه تیم سیاسی‌اش می‌دانم.»

زهرا ساعی ، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز به نوعی اظهارات فوق را تایید می‌کند و به پانا می‌گوید: «تیم سیاسی روحانی در حدی که باید و شاید درباره معضلات و اتفاقات رخ داده که انبوه انتقادات را به سمت دولت روانه کرده است چنان که باید و شاید با مردم حرف نزده‌اند. مثلا در زمینه همین برخورد نامناسب مامور گشت ارشاد با دختر جوان آنچه رسانه‌ای شد دستور وزیر کشور برای برخورد قاطع با مامور خاطی است اما واکنش مردم طوری بود که چندان از این مهم اطمینان نداشته‌اند، در چنین وضعی بهتر است مسئول مربوطه با استفاده از ابزارهای موجود با مردم بی‌پرده‌تر سخن بگوید.»

وی ادامه می‌دهد: «البته در این زمینه نباید به عملکرد بسیار خوب معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی اشاره نکرد؛ معتقدم آنها بار دیگران را هم به دوش کشیدند و اندکی موجبات جلب اطمینان مردم برای برخورد با مأمور خاطی را فراهم آوردند هرچند که واکنش برخی رسانه‌ها بعد از آن چندان قابل قبول نبود.»

هم اقتصادی، هم سیاسی، مقصود روحانی هر دو آنهاست

بهروز نعمتی ، نماینده تهران در خانه ملت انتقادات روحانی را متوجه هر دو تیم اقتصادی و سیاسی دولت می‌داند و در تشریح دیدگاه خود به پانا می‌گوید: «بخشی از نقطه ضعف دولت از ابتدا تاکنون ارتباطات رسانه‌ای است به طوری که در اکثر موارد بازنده میدان رسانه بوده است اما اگر بخواهم بگویم مقصود روحانی از صحبت‌های آن روز (نشست با مدیران ارشد دولت) چه فرد یا گروهی است باید بگویم تیم‌های اقتصادی و سیاسی رئیس‌جمهوری چنان که مردم انتظار دارند با آنها صحبت نمی‌کنند و از مشکلات و معضلات آنها را مطلع نمی‌کنند. مردم اگر بدانند که دولت با چه محدودیت‌هایی مواجه است و دشمن چه توطئه‌هایی را پیش‌بینی کرده است، قطعا بیش از پیش پشت دولت می‌ایستند. البته مردم هرجا و هر زمان که نیاز باشد بار دیگر حمایت خود از نظام و دولت را در مقابل دشمنان خارجی نشان خواهند داد اما به هرحال انتقاداتی دارند که رئیس‌جمهوری نیز از آنها آگاه است و امیدوارم که در جهت رفع آنها گام‌هایی برداشته شود.»

دولت دوازدهم روزهای سختی را در سال پیش رو در انتظار دارد؛ از بحران کم آبی و مشکلات اقتصادی تا موضوع برجام و تحریم‌ها و البته برخی کارشکنی‌های مخالفان داخلی، مسائلی هستند که دولت باید با آنها دست و پنجه نرم کند، به نظر می‌رسد رئیس جمهوری در روزهای ابتدای سال 97 با اخطار رسمی به مدیران خود آنها را آگاه کرده است که چه در پیش رو دارند و طی طریق در این مسیر به عنوان دولتمرد یا مدیر ارشد دولتی چه لوازمی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار